25 Temmuz 2008 Cuma

Emzirme üzerine



UYARI: Aşağıda okuyacağınız yazının tıbbî, bilimsel en ufak yanı yok. Sadece Tuna'nın hareketleri üzerinden yazıyorum. Kaynak mı? Şu an üzerinde oturduğum organım: )
Çikolatalı Pasta iyi hatırlattı.
Özellikle anne adayları için, ne vakittir sütü arttıran gıdalar ve emzirme üzerine yazayım istiyordum. O gün bugünmüş.
Efendim henüz 20 günlük bir anneyim ama naçizane benim de emzirme üzerine ufak tefek tecrübelerim var. Başlıyorum...
Öncelikle heryerde yazan bol bol sıvı alımı hikayesini ciddiye alın. Sıvı namına gördüğünüz hemen herşeyi tüketin. Ben Humana stil-tee, rezene çayı, ev yapımı vişne suyu, bol bol komposto, nar suyu, bildiğiniz damacana suyu, açık çay, vitamalt vs..vs.. aklınıza gelen her türlü likit gıdayı bol bol tüketiyorum. İçlerinde sanırım en çok komposto ve vitamalt'ın faydasını gördüm. Vitamaltı eczaneden alabilirsiniz. Kompostonunsa evde anne tarafından yapılanı makbuldür :)Kural değişmiyor,, anneanne anneye; anne de bebeğine bakıyor işte.
Bir yanım yeme içme konusuna kafa yorsa da sanırım sütün kalitesini asıl artıran yegane etken UYKU.. Hem de tahmininizden de daha çok. Şöyle anlatayım. Bizim uyku düzenimiz hakkaten çok iyi sayılır. Tuna Paşa hazretleri eğer iyi emmişse 3 saat non-stop uyuyor. İyi emmenin koşulu da her iki memeyi de 10-15 dakika aralıksız emmesi. Zaten emerken bebeğinizin ne kadar emdiğini anlıyorsunuz. Haa emzirirken sakın ola Tv izlemek, başkalarıyla laflamak, cep telefonuyla konuşmak gibi işlerle meşgul olmayın. Tüm bu detayları kaçırırsınız. Gözünüz saatte ve bebeğinizde olsun.

Hah, devam edeyim. Bazen-ki genelde benim de yorgun düştüğüm akşam saatlerinde oluyor bu durum- 15+15 dakika emse bile uykuya dalamıyor. O zaman anlıyorum ki sütüm "yorulmuş". Tuna 30 dakika emse de uykusu tavşan uykusu gibi, saat başı uyanmalar, huzursuzluk vs. Ama gece emmelerimiz süper.. Formula 1 yarışlarındaki pit-stoplar gibiyiz. İnanılmaz bir hızla emiyor ve saliseler içinde uykuya geçiş yapıyor. Neden? Çünkü ben gece uyumuş oluyorum!! Sütüm daha doyurucu. Ya da bana öyle geliyor bilemyorum ama durum budur.

Emzirme işini yoluna koyduk sayılır. Benim şu an için iki sorunum var. Birincisi hala silikon meme ucuyla emziriyorum. Aslında bu benim değil de çocuk doktorumun sorunu. Israrla "sütünü azaltır,, amannn" diyip duruyor. Ben de bebeğimin buna hazır olmasını bekliyorum. Açalya, Nesli ve daha tonla annenin tecrübelerine dayanarak söylüyorum ki bebek hazır olduğunda zaten o plastik naneyi emmek istemiyor. Ve bu da genelde 2. aydan sonra kendiliğinden yaşanan bir süreç.
Diğer sorunumsa gündüz uyuyamak. Aslında üniversite yıllarım gece çalışıp gündüz uyumakla ya da okula gitmekle geçti. Sabah haberlerini hazırladığımız zamanlardı. Gece 10dan sabah 8e kadar o salak tv binalarında -af buyurun- it gibi çalışıyorduk. İlk haftalarda aynen şu anda olduğu gibi gündüz uyuyamıyordum. Sabah eve giderken otobüste, vapurda uyusam da eve gidince cin gibi oluyordum. Şimdi yine aynı şeyi yaşıyorum sayılır. Gece 3 saatte bir uyanıyorum, alt değiştirme+emzirme yaklaşık 50 dk sürüyor. Tekrar uykuya dalıyorum. Bu gece boyu max. 2 kere tekrarlanıyor ama bölük pörçük uyuyunca insanın vücut saati sapıtıyor. Gündüz de uyumaya başlarsam tam süper olacak..
Emzirme üzerine söyleyeceğim son söz: Bebekle annenin bu kadar yakınlaştığı başka bir an yok, her saniyesinin tadını çıkarın. Bir de konuşun onunla..

3 yorum:

  1. Benim "kaynak" da "su ve uyku" şeklinde özetliyor süt yapım faaliyetini. Humana'nın o çayı bence, yol açtığı korkunç hararetten ve içirdiği galon galon sudan ötürü işe yarıyor. İçindeki çemen kokusu öyle bir hararet yapıyor ki sıkıysa onu içtikten sonra sıvı alma!

    Bir de düzenli emzirme meselesi var tabii. Vücut, arz-talep ilişkisini bozmuyor. Emzirdikçe süt üretiyor.

    Bu arada, ne güzel fotoğraf olmuş :)

    YanıtlaSil
  2. valla benimde tecrube edindiğim en önemli iki olgu,su ve uyku:)hatta bir yazı okumuştum tam emzirirken içilen suyun ayrıca bir yararı oluyor(denenmiştir)bende uykusuzluk çektiğim için ara sıra azalıyordu ama arada öğlen 1 saat uyuyunca bir kalkıyordum ohhh ohh gel Poyraz paşa yemeğe diyordum:)Sonra ene oldu bu kadar çabaya adam bir gün emmemeye karar verdi:))) neyseki 10 ay bitirmiştik:)

    YanıtlaSil
  3. 14 aydir emziriyorum, evet ben mutlu bir inegim. Ilk iki ay meme ucu ile emzirdim ve nefret ettim, ama 2. ayda Dante kendi kendine birakti, cunku ceneleri kuvvetli olmuyor bazi bebelerin, guclendiginde birakiyorlar o silikon mereti. Ustelik meme ucu binlerce yildr kullanilan bir alet, en eski versiyonlarini gordum, demirden falan...yazik bebelere, ama ta binlerce yil once de varmis demek ki boyle emzirme tartismalari, endiseleri vs.
    Cok guzel ozetlemissin, uyku ve su. Bir de huzur onemli, Tuba hocamin da dedigi gibi bir de arz talep...eh cem cerez, pasta borek gibi nimetlerin de zarari olmaz elbette ;)
    Fotograf cercevelik olmus, bayildim!

    YanıtlaSil