26 Aralık 2008 Cuma

Uyku serisi - 1


Efenim beklenen uyku dosyasını, hazır Tuna da sabah uykusundayken, açıyorum. Ne kadar uyuyacağını kestirmek zor, o yüzden cuma sabahı başlayan postumu artık allah bilir ne vakit yayınlarım.
Geçen postlarımda söylemiştim, bebeklerde sağlıklı uyku alışkanlıkları üzerine bir kitap okuyorum. Kitabın yazarı Marc Weisbluth diye bi uzman dallama. Hayır adamın söylediklerine ters düştüğümden değil, bilakis anlattıklarının gerçek yaşamla birebir örtüştüğünü görüp kendimi başarısız bir anne gibi hissetmekten dolayı kıl oldum adama. Buyrun bebeklerin uyku sorunlarını deşmeye;
- Öncelikle uyku, bebekler için çok ama çok önemli. Nasıl ki gelişimleri için onların midesini aç bırakmamaya gayret ediyorsak zihinsel gelişimleri için de onları yeterince uyutmalıyız.
- Uyku uykuyu; uykusuzluk uykusuzluğu getirir. Yani o gün bir uykuyu es geçen bebek, gece daha uzun uyumuyor. Tersine daha zor uykuya dalıyor( Hem Tuna'da hem bende tecrübeyle sabittir. Sizin de başınıza gelmiştir, hatırlayın, çok ama çok uykusuzsunuz ama bedenen ve zihnen aşırı dinç hissediyorsunuz. İşte vücut o uykusuzlukla başa çıkmak için kendi savunma mekanizmasını devreye sokmuş durumda. Uykuya dalmak giderek güçleşiyor, yatıyorsunuz ama uyuyamıyorsunuz)
- Uykusuz kalan bir bebek aşırı miktarda kortizol ve adrenalin salgılar. Biri tehlike ve heyecan; diğeri de aşırı stres altında salgılanan iki hormon. Uykusuzluk nasıl bir etki yapıyor minik bedenlerde baksanıza. Hırçın, aşırı heyecanlı, hiperaktif, uyumsuz, agresif bebekler genelde uyku sorunu yaşayan bebeklerden çıkıyor.
- Bebeklerde düzenli bir uyku rutini oluşturulmalı ve en geç 20.00de yatağa yatmış olmalılar. (Bizim uyku rutinimiz emzirme, üzerine 80 cc kadar sağılmış süt + rezene ve vitaminler + biraz masaj + kısılmış loş ışıklar + anne babanın alçak sesi vs)
- İyi bir gece uykusu, düzenli bir gündüz uykusunun devamı niteliğinde olmalı. Gündüz uykuları 4.aydan sonra ortalama 3 kere ve her biri en az 1 saat sürmeliymiş.( Bizim sorunumuz da bu zaten.3-4 kere tamam da her bir seans 30-35 dakika sürüyor. bayram öncesi 45 dakikayı buluyordu ama gelen giden, gezmeler falan derken iyice kısaldı. Tuna da sürekli uykusunu alamamış akşamdan kalma herifler gibi dolanır olmuştu.)
- 4.aydan büyük bebeklerin artık gece emmek (ya da beslenmek diyelim) için uyanmasına gerek yok. Gece bebeğiniz mırıldanıyorsa karnını doyurmadan tekrar uyutmayı deneyin.(işte bu çok zor zira anne kucağına gelen bebeğin tam tersi uykusu açılıyor. Süt kokusu, anne kokusu, güvenlik isteği vs. emzirmeden yatırabilen beri gelsin. Emzirmenin belki de tek kötü yanı size fazlasıyla bağımlı bir insan olması)

İşte bunun gibi bi dünya daha detay var kitapta. Onca iş güç arasında, Tuna kucağımda uyurken, tavana bakmaktansa "okuyayım bari" diyerek karıştırdığım sayfalarda bunlar yazıyor işte.
Ben de bu hafta başı itibariyle Tuna'ya sıkı bir uyku dersi vermeye karar verdim.
Yüzündeki "yastık" izlerine dikkat lütfen...
Posted by Picasa

1. Gün - Pazartesi
Sabah 7-8 gibi uyandık. 2 saat sonra paşamızın uykusu geldi.
Hedef: Tuna'ya her bir uykunun en az 1 saat sürmesi gerektiğini anlatmak
Uygulama: Bu herif nerde en uzun uyuyor, göğsümde, bağrımda, koynumda. Ben de öylecene yattım. Tuna herifi gerine gerine 1,5 saat uyudu üstümde. 1,5 saat sonunda uykusunu alarak mı uyandı? Hayır. E rahat bi yatak değilim tabi ki. Kımıldanınca uyandı. Bu şekilde 2 saatlik bir öğlen ve 40 dakikalık da bir akşam uykusu aldı "anne yatağı"nının üzerinde. Yani toplam 5 saat üzerimde 8 kg'luk bir ağırlıkla yaşadım. Uyku aralarında mızırtılar o gün had safhadaydı. Oysa uykusunu almış olması gerekiyordu. Bense o gün ne doğru dürüst yemek yiyebildim, ne PC başına oturabildim, ne de tuvalete gidebildim. Akşam 18,30 gibi darallanmış bir şekilde eşimi aradım "çabuk geeeel" dedim. Neyse ki superman yetişti de ayırdı bizi. O gün Tuna gece uykusuna da çok zor daldı. Uyuduğunda saat 22.00 falandı. Gece boyu da zırt pırt uyandı.
Sonuç: Negatif ki ne negatif
2. Gün - Salı
Hedef: "Hedef medef yok işte, uyusun yeter offf" diyerek başladık güne.
Uygulama: Uyandıktan yine 2 saat sonra yatırdım yatağına. Bu kez yatak odasına koyu bordo perdeler astım. Perdeleri çekince gece gibi oluyor her yer. İlginçtir 30 dakikayı ilk kez 45e çıkarmayı başardım. Ve fakat öğlen uykusu tam bir faciaydı. Sadece 30 dakika sürdü. Tekrar uyutma yönündeki tüm çabalarım sonuçsuz kaldı. Kucağımda uyudu, yatakta uyandı;kucağımda uyudu, yatakta uyandı.. Bu böyle 3-4 defa sürdü. Uyuyamadıkça daha da cazgırlaştı. Haliyle akşamüstü kestirmesi de kucakta falan gerçekleşti. Netice gene babayı eve çağırmak oldu.
Sonuç: Negatif
3. Gün - Çarşamba
Hedef: Koyverdim gitti
Uygulama: Koyu bordo perdeler devam. Yine uyandıktan 2 saat sonra uyku vakti. Bu kez bir mucize gerçekleşti. 1 saat 15 dakika uyudu. Uyandıktan sonra pusetle dolaştık. Pusetinde sakin sakin oturup etrafı izledi, her şey muhteşemdi. Öğlen eve geldik, öğlen uykusuna yatırdım. Kısa sürdü, çünkü pusette az biraz kestirmişti. Akşamüstü kestirmesi gene kucakta ve tavşan uykusu kıvamındaydı. Akşam babası gelince yıkadık, uyuttum. 20.15te uykuya dalmıştı ve gece boyu sadece 1 kez uyandı. Ama sabah 6da ayaktaydı
Sonuç: Ehh
4. Gün - Perşembe
Hedef: Yılmak yok, yola devam.
Uygulama: Yine uyandıktan 2 saat sonra loş odada uyuttum. İnanılmaz ama tammm 1,5 saat uyudu. Muhteşem tatlı bir suratla uyandı. Öğlen de 2 saat uyudu. Bunun ilk 1,5 saati kesintisizdi. Son yarım saatte hafif uyandı. Yüzükoyun yattığı yerden elini tutup, yanağını okşadım, pışş pışşladım. (Uykuya daldırıken genelde pışşş sesi çıkarıyorum.) Yarım saat daha uyudu ve uyandı. Akşamüstü de kendi yatağında 35 dakika uyudu. Gece uykusuna da 19.00 gibi uyutmak üzereydim. Kucağımda tam dalmadan yatağa 2 kere koyunca uyandı. 21.00 gibi tekrar uyudu ama 1,5 saat sonra, 2.30da ve 6.00da tekrar uyandı. Uzman dallamaya göre eğer ben 19.00da uyutmayı başarsaydım daha az uyanıp daha çok uyuyacaktı.
Sonuç: Başarıyoruz Tuna hadi koçum.
5. Gün - Cuma (bugün)
Hedef: Dün iyiydi, böyle devam edelim.
Uygulama: Sabah uykusuna yatırdım 30 dakika uyudu. Uyandıktan 1,5 saat sonra bi yarım saat daha uyudu. Şu an uykusunu almış görünüyor. Son yarım saattir oyun halısında takılıyor kendi kendine. Bakalım günü geri kalanı nasıl geçecek?

16 yorum:

  1. ay hulya, cok tatli yaziyorsun- sonuc olarak "koyverip gitmek" lazim, ise yariyor diyorsun?

    bu arada minik tuna ninnisini bir arkadasin mi soyluyor? bayildim bayildimmm.

    YanıtlaSil
  2. Hülya, bizde de durumlar aynı. Gündüz yalnıca 30-35 er dakikalık 2uyku uyuyor Neva. Dinlenememiş olduğu için de gün boyu mızırdanıyor sonra. Artık ben de uyusun da nasıl olursa olsun diyip bir iki kere memede kalmasına izin verdim. O halde film bile izleyip bitirdim düşün yani. Kucağımdan indirmezsem saatlerce uyuyabilir. Gece de yaklaşık 12 saat uyuyor ama son zamanlarda çok uyanıyor. Her seferinde emzirerek geri uyutmak zorunda kalıyorum. İlerde nasıl olacak bilemiyorum, endişeleniyorum valla.
    Bu arada mavi battaniye altında uyuyan Tuna çooook tatlı...

    YanıtlaSil
  3. Ya bu bebişler niye bu kadar tatlı uyuyor, İnsanın onları yiyesi geliyor. Maşallah,

    YanıtlaSil
  4. hülya, bayıldım gün gün anlatmana,bordo perdelerden bende de var ama hiç kullanmadım,onun yerine ben uyuduğu odanın kapısını kapatıyorum, az ses çok uyku oluyor:)
    bizde de şaşırtıcı bir gelişme oldu, bayramdan beri gece 24e çekmişti uykuyu ve gece 3-4 kere uyanmak suretiyle beni çılgına çeviriyordu, çarşamba günü aşı olduk o gün 22 gibi uyudu ve gece sadece 1 kez uyandı sabah 9da ayaktaydı.
    Biliyorsun belki, benim sütüm yetmiyor mama ağırlıklı devam ediyoruz, geceleri emerdi hep az da olsa uykulu olduğundan farketmezdi,ama aşıdan önce karar vermiştim süt gece yetmediği için uyuyamıyor diye, dün akşamda 24te uyudu ve 4te kalktı biraz emzirdim (20 ml ancak emmiştir o kadar az geliyor yani)sonra mama verdim 120 ml.ve sonuç süper sabah 10bucuğa kadar uyudu,yani doyan bebek rahat uyuyor bu da bir püf noktası.
    bu arada o dallama kitap yazarı 4.aydan sonra gece beslenmeyi bırakmalı demiş ya, ben onu da şöyle yorumluyorum nacizane:
    ben bu konuyu daha önce duymuştum ve neden benim bebeğim zırt pırt uyanıyor ve emmek istiyor diye sıyırmak üzereydim ki, sevgili ve bilgili anneciğim bana katı gıdaya geçtikten sonra bebeğin tüm gece uyuyacağını çünkü tok tuttuğunu söylemişti.yani okuduğun kitaba göre 4.aydan sonra katı gıdalara muhallebilere falan geçileceği düşünülüyorsa böyle söylenmiş olabilir.
    Bu arada kendimden korktum yorum sayfana ufak bir post attım sanırım tamam kısa kesiyorum:)

    YanıtlaSil
  5. ayşe
    bebeğinizin ismine ninni diye bişeyler var. oralardan ninni. her isme özel yapmış keratalar
    senem
    ben de tuna memede uyurken "juno" filmini baştan sona izlemiştim.
    gülhan
    sen onu uyanıkken gör :))
    birben
    aslında işler biraz karışık. bana öyle geliyo ki uyanınca açlıklarını farkedip doyamdan uyuyamıyorlar. yani biz nasıl acıkıp uyanmıyor da uyanıkken acıktığımızı farkediyorsak bu durum bebekler için de geçerli. ya da deneyerek görücez artık bilmiom ben

    YanıtlaSil
  6. Hülya bizde de durumlar hemen hemen aynı. Sabah uyandıktan yaklaşık 2 saat sonra uykusu geliyor ve ortalama 45 dakika ya da bazen 1 saat uyuyor. Öğleden sonra ayakta bazen 1,5-2 saat uyuyor, şansım yaver giderse yatağına geçirince de uyumaya devam ediyor, yatağına yatırır yatırmaz uyanırsa ayakta sallamaya devam malesef. Londra'dan beri böyle, öncesinde öğlen uykusunu yatağında ve 2-3 saat uyurdu genellikle. Bir de akşam üzeri yarım saat-1 saat arası kısa uykusu var. Gece yatışını 7 ile 8.30 arası gerçekleştiriyoruz biz de. Şanslıysam gece 1 kez, yoksa ortalama 2 kez uyanıp emmeden de geri uyumuyor asla. Dediğin gibi emzirmenin tek kötü yanı bu sanırım, memeye bağımlı evlatlar yetiştiriyoruz:)

    Bu posttaki tüm fotolara bayıldım, Tuna tam tosun paşa çıkmış. Bak elime geçirirsem ısırcam oğlunun yanaklarını ona göre!!!

    YanıtlaSil
  7. öncelikler emziğini attığı fotoya bayıldım çünkü erende öyle uyurdu ve halada uyuyor.
    uyku eren doğduğundan benim için en önemli şey. çünkü çok çektim. 9 ay boyunca kesik kesik gündüz uykuları ve akşam 21 de yatırmayı başardıktan sonra sürekli uyanan bir bebek.
    çok şükürki 1 yaşını geçtikten sonra gündüz uykularımız uzun ve iki defa gece uykularımız eğer rahatsız değilsek bi kere su içmeye kalkacak şekilde ayarladık.
    ama çocuk meselesi her zaman uymayabiliyor bu düzene.
    ama azmetmene hayran kaldım bence yorulma ve bu düzeni oturtmaya çalış.
    başarılar.

    YanıtlaSil
  8. hülyacım tunişe bol uykulu geceler günler dilemekten gayri ne diyem ::)

    YanıtlaSil
  9. Yorumlara bloglara şöyle bir bakıyorum da uyku konusunda durumu benden vahim olan yok heralde...Ben uzun gündüz uykularından ümidi keseli aylar oluyor da gece uykularından bile eser kalmadı..herkes gece iki üç kez uyandığından şikayet etmiş ben öyle olması için el açıyorum....yirmi kere uyandığı oluyor sekiz saatlik bir gece uykusunda..

    Neyse ben derdime yanayım o ayrı da ben de birkaç gündür Tracy Hogg'un kitabını okuyorum..Biliyosundur belki yeni tercüme edildi..Kadının sunduğu çözmler şimdiye kadar okuduklarım içinde en somut olanlar..Yani her yazar uykunun öneminden 7-7 arası kesintisiz uykudan kendi kendiye uykuyu öğrenmesi gerektiğinden bahsediyor da bunu nasıl becereceğimizi pek anlatan olmuyor..Tracy kitapta buna o kadar uzun yer vermiş ki (ay ay ayırmış bebekleri) anlamamak imkansız..

    Ece gibi yedi-dokuz ay arası ve hatalı ebeveynlik sonucu (bu ben oluyorum) emerek uyutulmaya alıştırılmış bebişlerde uykuları düzene sokmanın yatır/kaldır yöntemi ile (kitapta ayrıntılı anlatmış nasıl uygulanacağını)iki hafta alacağını garanti ediyor..eve gidince Ece'yi artık odasına alıştırma vaktidir diye düşünüyorum uygulayacağım..

    Amma uzattım aslnda diyecektim ki sen de uykumeselesine el atmadan önce kitabı edinip sizin dönemi kapsayan bölümlere göz at derim..Çünkü sadece uyku değil günlük rutin açısından da önemli bilgiler veriyor..

    Kolay gele..

    YanıtlaSil
  10. Ha bi de (yuh be kadın diyeceksin farkındayım)ek gıdalara geçtiğinde günlük bir rutini olması o kadar gerekli hale geliyor ki anlatamam..Hangi öğünü nereye yerleştireceğini bu düzene göre tutturacaksın..Bi de emzirmeye devam edeceğin için bir rutini olması çok gerekli hale geliyor..Yoksa neyi ne zaman vereceğini şaşırtıyor insan..O yüzden bir ay içinde bu işi halledersen rahat edersin..

    Bi de sen Tracy'nin kitabını okumuş oluyomuşun ben de boşa dil döküp dumur olmuş oluyomuşum:P

    Tamam kestim..

    Bitti:))

    YanıtlaSil
  11. esracım
    kitap bu mu?
    http://www.eren.com.tr/goster/kitap/kitap.asp?kitap=270089

    YanıtlaSil
  12. Hülya,
    Tuna ve Rüzgar yaşıt (!) sayılırlar, Rüzgar 14 Temmuz doğumlu..Ben de piyasada bu konudaki kitapları silip süpürüp dedim ki her çocuk ayrı bir dünya ve ayrı bir tecrübe..Rüzgar'ın ortalama 3 gündüz uykusu var, biri uyandıktan 2 saat sonra ve maksimum 45 dakida (çok nadir 1 saat/ geçiyor), ortalama 2-3 saat arayla 2 tane daha 45 dakika..9 gibi en geç uyuyor..kaç kere uyandığı ise değişiyor duruma ve günü nasıl geçirdiğine göre..doktoru önemli olan gece uykusu dedi, katılıyorum çünkü büyüme hormonları gece faaliyete geçerlermiş!!ben gece beslenmesine devam etmekte bir sakınca görmüyorum çünkü acıktığından eminim..katı gıdayı bekliyorum..6 ay bitsin, yani 20 gün sonra..

    ben de blogumda detaylı yazacağım bir ara..

    sevgiler..

    YanıtlaSil
  13. Maşallah kuzuya,çok tatlı uyuyor.Emme konusunda biz 8 alık oldk amagecede 3-4 kez alkmadan edemiyoruz nedense.Bu arada bloğunuzu ziyaretimiz sizi rahatsız etmemiştir umarım:S

    YanıtlaSil
  14. evet canım o kitap...ben de kitapyurdu.com dan aldım

    YanıtlaSil
  15. bizde de az ses çok uyku :))

    ne tatlı uyuyor kuzum Maaşalallah kuzuma

    sevgilerr

    YanıtlaSil
  16. Merhaba,
    Tuna cok tatli, masallah. Uykularina da o kadar takma, bebeklerin uykularini etkileyen o kadar sey var ki, anlamak gercekten zor oluyor bazen. Gun geliyor melek gibi saatlerce uyuyorlar sonra bir kac hafta gece yarilarina kadar yatmak bilmiyorlar.
    Mummy'nin soyledigi kitabi ben de okudum ve yorum yapamadan gecemedim.
    Kitap hakkinda dusunduklerimi asagidaki review cok guzel ozetlemis. Ozellikle emzirme konusunda cok yanlis bilgiler var kitapta.

    http://www.kellymom.com/store/reviews/review_babywhisperer.html

    YanıtlaSil