9 Ocak 2009 Cuma

Tuna on-air, Yarım yaş, Ek gıda çetrefili vs vs vs

Uzun zaman oldu yazmayalı. Biz bu boşluğa bir Antalya seyahati, bolca eğlence, çokça yorgunluk, dolan bir ay daha ve ek gıdalara temelli geçiş sürecini sığdırdık.

Geçen hafta sonu Atlasjet'in süper fiyatlarını fırsat bilip Antalya'ya uçtuk. Hakkaten otomobille gitmekten çok daha uygundu bilet fiyatları. Yıllarca otobüs firmaları kazıklamış bizi anlayacağınız. Ya da havayolu şirketleri kaçak yakıt kullanıyor ne bileyim.
Tuna'nın ilk uçak yolculuğu olduğundan endişeliydim açıkçası. En son hamileyken binmiştim uçağa ve bir bebek 45 dakika non-stop bağırınmıştı. Ben de annesini pek bi kınamış "cıkcık"lamıştım. Ne zaman birini kınasam başıma feriştahı geldiğinden "yusuf yusuf" şeklinde bindim uçağa. Neyse ki inişte de kalkışta da Tuna'mın neşesi yerindeydi. Hosteslere o fırıldak bakışlarını attı, kızların biri geldi biri gitti resmen. Bizimki hepsine gülücükler saçtı. Tek sorun iniş-kalkış sırasında kemer takılmasıydı. Hayır anlamıyorum, hem diyorlar "iniş-kalkış sırasında emzirin" hem de o kemerle bebeğin yüzünün bize dönük olmasını bekliyorlar. Bu kuralları yapanlar sanırım memelerimizi boynumuzdan ya da kafamızdan çıkıyor sanıyor. Ben emzirirken çözdüm valla kemeri, yanımızdan hostes geçerken takılı gibi Tuna'nın üstünden geçirdim. Trafik kontrolünde emniyet kemerini takıyomuş gibi yapan mal sürücüler gibi hissettim kendimi ama olsun.
Antalya'da çok kısa kaldık. Tuna anneannesi ve dedesini gördü, kendini sevdirdi döndük evimize. Ben de sürekli evden dışarı çıkmaya korkan, çocuğumun düzeni bozulmasın stresi yaşayan obsesif anne olmaktan çıktım böylece. İlk gün, gündüz uykularında sorun yaşasak ve yabancılık çekse de geceleri iyiydi. Tuna karyolada benimle yattı. Gayet de güzel uyudu.
Kendi endişe zincirimi bu yolculukla kırdım, şimdi önümüzdeki hafta yine minik bi İstanbul uçuşu planlıyoruz. Bu kez sadece Tuna ve ben. Bakalım becerebilirsek Mina'cığımı göreceğim. Çok heyecanlıyım.
Ve zaman su gibi akıp geçiyor ey blog anneleri. Tuna'm 6 aylık oldu. Her biri yoğun emek, sonsuz sevgi, sınırsız sabırla dolu 6 koca ay. Yarım yaş... Bi bu kadar daha büyüyecek, hoop bi bakmışız doğumgünü pastasının mumlarını üflüyoruz. Dün sabah oğlumu yataktan "iyi ki doğdun" şarkısıyla aldım. Şaşkın şaşkın baktı yüzüme, sonra güldü kocaman. Oğlum çok mutlu ve güleryüzlüsün, tüm ömrün böyle güleç geçsin. Seni çok ama çok seviyorum. Nice aylara canım benim.
Tuna 6.aya 8020 gram ve 66,5 cm'lik vücut ölçüleriyle girdi. Kafa çapı ortalamın 1 cm altında. Anası gibi küçük kafalı benim oğlum.
6.ay biliyorsunuz hem anne hem bebek için son derece kritik bir dönüm noktası. Artık tek gıdası süt değil, kahvaltıydı çorbaydı derken hayatına yeni renkler giriyor bebelerimizin. Hoş ben nicedir tattırıyordum ama sistemli ve planlı bir şekilde ek gıda vermeye bugünden itibaren başladık. Herkesin doktoru aşağı yukarı benzer menü vermiş ben de kısa bi özet geçeyim.
Sabah: anne sütü+bir saat sonra kahvaltı ( yumurta+peynir+pekmez+ekmekiçi ya da bebe bisküvisi ya da milupa 7 tahıllı ya da bebelac ilk tahıllarım)
Ben labnenin bebekleri fazla pütürsüz ve suni bir tada alıştırdığını düşünüyorum ve her gün vermeyeceğim. Zaten üzerini okursanız kalsiyum değerinin çok az olduğunu görürsünüz. Onun yerine ya evde kendim sütten kestirip lor yaparım ya da geceden suya koyduğum beyaz peyniri veririm. Ekmeğimi de köy unuyla yapıyorum zaten.. Tüm bu karışım 30-60 cc anne sütüyle bulamaç haline getirilecek. Ben zamanında birkaç kap sütümü, steril idrar kaplarında, buzluğa atmıştım. Acil durumda sağmakla uğraşmam böylece.

Öğlen sebze çorbası + 50 cc yoğurt (şu meşhur sebze çorbası :) Doktorumuz havuç, patates ve pirinç sabit olmak üzere her seferinde bir sebzeyle denememizi önerdi. Böylece hangi tatları sevmediğini anlarmışız. İçine 2 yemek kaşığı yağsız kıyma ve bir tatlı kaşığı zeytinyağı koyuyoruz. Çorbayı da yoğurdu da günlük yapıyoruz. Sebzeleri buharda pişirip kendi suyuyla püre haline getirebiliyoruz ama anne sütüyle karıştırmak yassah. Sebzelerin tadını alması içinmiş bu da. Ama mesela yoğurdu seviyorsa yoğurtla sulandırılabilirmiş
İkindi: 120-150 cc kadar meyve püresi.(elma, armut, mürdüm bu dönemin taze meyveleri) Püreli yemiyorsa süzgüden geçirilebilirmiş ama allahtan Tuna pütürlü mütürlü demeden yiyor.
Akşam: Öğlenki çorbadan 100 cc + 50 cc yoğurt.
Yatarken: Arzuya bağlı Milupa muhallebi 120 -150 cc. Ben zaten buna yakın miktarda süt veriyorum, o yüzden muhallebiyi her gün değil 2-3 günde bir vereceğim.
Ve işin püf noktaları. Öncelikle ek gıdalar bebek açken verilecek. Yemeği yemezse "aman yavrum aç kalmasın" diye emzirmek işi daha da zorlaştırıyor. Birazcık aç kalmaları gerek yani.
İnatçı, takıntılı ve agresif değil kararlı olmak gerekiyor.
Blendır kat'i surette yasak. Eğer bebeğiniz pütürlü yiyemiyorsa tülbentten ya da tel süzgüden geçirin ama blendırda parça pinçik etmeyin gıdaları.
Hazır kavanoz mamaları sadece dışarda, ya da evden acilen çıkıldığında verilecek. Rutine bindirmeyin, onlarda da koruyucu maddeler var.
Bebe bisküvileri hakkında yapılan spekülasyonlar biraz haksızmış. Ateşte pişen her karbonhidratta bir miktar kanserojen madde açığa çıkarmış. Yani evde pişen kurabiye de çok masum değilmiş.
Hazırlanan ek gıdalar en fazla 2 saat içinde tükettirilmeli.
Bir de bana verilen kitapçıktaki şu cümleye karı-koca pek güldük: "Hiçbir bebek ağzını açıp sizin onu beslemenizi beklemez. Bebek beslemek annelik sanatıdır, unutmayın..."
Akşam Tuna'ya yoğurt yedirirken babası sordu "annelik sanatını mı icra ediyosun?" "Evet canım, nihavent makamından hem de"
Gelelim işin hüzünlü kısmına, bana tüm bu bilgileri veren hemşirenin söylediği şu cümle resmen içim dağladı: "Artık anne sütü öğünlerin üzerine tatlı niyetine verilecek". Nasıl yaaa? Ben bi tarafımı yırttım zamanında sütüm artsın, sadece anne sütüyle büyüsün bu adam diye. Hala 8-9 kg fazlam var, diyet miyet yapmadım sütümü etkilemesin diye. Şimdi tali gıda mı olduk? Ne acı...
Bir de herkes yazmış ama ben de değinmeden geçemiyeceğim. Abicim nedir bu İsrail'in zulmü yaa? Nasıl adaletsiz bi güç kullanımıdır bu? Zamanında haberciyken pek umursamazdık. Irak savaşı zamanında çalışıyordum ve merkeze gelen her bi görüntü, her ölüm bilançosu bizim için çok sıradandı. Şimdi o ölü çocukların uyurmuş gibi masum yüzleri gözümün önünden gitmiyor. Anneleri ,abileri, babaları boşuna intihar bombacısı olmuyor işte. Şiddet şiddeti doğuruyor, tüm dünyacak bakakalıyoruz biz de...

15 yorum:

  1. sizi görünce Duru ile olan ilk uçak yolculuğumuz aklıma geldi, bizim kız nasıl da eğlenmişti.
    ek gıdalar konusunda umarım bizim çektiklerimizi yaşamazsınız, bir dönem her şeyi redetti, şimdiyse ne versen yiyor. balkabağını tavsiye ederim, genellikle tadına bayılıyorlar.

    YanıtlaSil
  2. Hadi ek gıdanız mübarek olsun:) Bizim de 15 günümüz var şunun şurasında. Bildiğin gibi ben de tattırıyordum ondan bundan ama birden bi korku, hüzün sardı içimi ek gıdalardan sonra daha az emzircem diye, her şeyi bi yana itip sadece deli gibi emziriyorum. Meyveyi, yoğurdu, muhallebi... zaten bol bol yiyecekler 6. aydan sonra, niye acele ediyorum diye. Bol bol da sağıp buzluğa koyuyorum, kahvaltı öğünlerini sulandırmak üzere.

    Haftasonuna bekliyoruz şekerim, bizim sıpaları tanıştıralım, kaynaştıralım. Sizi ağırlamaya hazırız ve nazırız anacım.

    Hadi gelin artıkın...

    YanıtlaSil
  3. Hadi anacım kolay gele tatlım..'Tunişle kucak kucağa uyuduk sabahtan akşama yattık' diye adam çatlatıyodun burlardan...Nihahahhhhaaaaaa..

    Şaka bi yana inşallah Tuniş güzel güzel yer hepsini de sorunsuz atlatırsun geçişi..

    Öptük..

    YanıtlaSil
  4. Ha bi de hani haftalar önce yorumsuz diye bi yazı yayınladıydın ya ben de izleyemediydim ne internet cahiliyim diye hayıflandıdım hani..O benim laptoptaki bi programın olmayışındanmış yahu şimdi kardeşimin laptopta izledim..(Eee bana ne diyebilin tabi)

    Hayır söylemesem çalardım o kadar da cahil değelmişim canım:))

    Bu arada çok etkileyici bi filmmiş hakkaten..Biraz geçoldu ama yorumumu da yapiyim:))

    YanıtlaSil
  5. yeni mamalar hayırlısı olsun canım:) yeni ve süper bir dönem:)) tuniş için harika senin için yorucu ama çok zevkli olacak eminim.Ona yemekler yapmak,yeni tadlar denemek harika olacaktır.En önemlisi pütürlü yiyebiliyorsa devam et,herşeyi yiyor çünkü:)Birde bizim dr sölemişti,ne verirsen ver mutlaka yanında yoğurt ver die,bizimki tam bir yogurt canavarı,çok yararlı biliosun.başka ne diyem*?:))hayırlısı bakalım..

    YanıtlaSil
  6. Bak bak bakk, uçak yolculuklarına başlamış Tuna Bey :)
    Yazmadın yazmadın, bir yazdın döktürdün Hülyacım...
    Saklanacak yazılar arasına girmiş bulunmaktadır postunuz efenim..
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  7. Hülya,yeni başlayan ek gıda süreciniz için şimdiden kolay gelsin canım.Benim 16 aylık bir anne olarak-çok değil ama :)-tavisyem bol bol pütürlü vermeye çalış şimddien alışsın.Nasıl başlarsan öle gidiyor.İKinizi de çok öpüyor ve şimdiden ist. hoşgeldiniz diyorus :)

    YanıtlaSil
  8. hamileyken bir uçak yolculuğunda yanımda deli gibi ağlayan bebeğe bakakalmıştım, ne yaptıysak kar etmemişti, annesi çocuk var mı diye sormuş, donuk bakışlarla hamileyim demiştim:)tekrar düşünmek için çok geç:) zavallı kadın acı acı gülümsemişti bana. Ama bak he çocuk onunki gibi değil demek ki, Tuna ne güzel vakit geçirmiş:) ek gıdalar hayırlı olsun...

    YanıtlaSil
  9. hadi bakalım ek gıdalarınız hayırlı olsun. hülyacım, anahtar kelimelerin sakinlik ve sabır.tuna tanıştığı yeni gıdaların bazılarını bayıla bayıla yiyecek bazılarından ise nefret edecek.(umarım hepsini sever)eğer sevmediği bir sebze veya meyva olursa zorlama.o gıdayı unutturup 1 hafta sonra tekrar ver. inan bu işe yarıyor.bide sakın televizyon karşısında yemek yedirme yoksa buna alışıp başka yerde yemek yemiyorlar.malesef ben bunu tecrübe ettim.bunu düzeltene kadar resmen anam ağladı. neyseki artık televizyonsuz yemek yiyor.ben 7. aydan sonra sebze çorbalarına küçük boy soğan ve bir diş sarmısakta kattım daha lezzetli oluyor haberin olsun.hemde doğal antibiyotik.bazen muhallebisine su yerine taze sıkılmış havuç veya elma suyu katabilirsin.biliyorum bir süre gününün yarısı mutfakta geçecek ama bu geçici bir süre tuna size yaptığın yemeklerden yemeye başlayınca herşey daha kolay olacak. umarım bu yeni süreci çok rahat atlatırsınız.

    YanıtlaSil
  10. esin
    ben de aynen öyle düşünüyorum ve hiçbir şeyi blendırdan geçirmiyorum. ya çataıln tersiyle eziyorum ya da süzgüden geçiriyorum. zaten liflerin parçalanamması ve tunanın kabız olmaması için bunu öneriyorlar.
    demet
    ben de yemin ettim tv karşısında yedirmiicem diye. şimdilik mutfakta "hamm yap bakiim" diye diye yediriyorum ama bakalım ilerde ne olur. bu herifler bizi parmağında oynatoymuş gibi geliyo bazen.

    YanıtlaSil
  11. KOlay gelsin. Umarım yeni döneminiz keyifli geçer. Biz ek gıdaya geçtik geçeli yemek saatleri çooook stresli oluyorum. çünkü benimki yemek yemeyi sevmiyor. memeye güveniyor sanki. 4-5 saatte 1 e düşüyor. ilk başta emme sıklığı artıyor ama sonra azalıyor. umarım Tunacık yemek yemekten zevk alan bir çocuk olur. sevgiler.

    YanıtlaSil
  12. Benim kızımda 7.ayının içerisinde ve beni tırmalamadan uyumuyor ama sonuçta uyuyor :)
    Ek gıda geçiş döneminde herkes pütürlü verilmesini tansiye etmişti bana bende öyle yaptım bazen korkulu anlar yaşadım ama biraz daha dikkat gerekiyor sadece,kolay gelsin.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  13. canım hülyacım 6. ay yarı yaşınız ve ek gıdalarınız hayırlı uğurlu olsuuuun. minnacık bi kaşık için aman şunun en iyisi şurasını yesin , burasından da olsun diye uğraşıyoruz:)
    günden güne büyüyor tuniş maşallah ..

    hostes kızlarla ne güzel kikirdeşmiş canım benim yerim onu..
    bu arada kaçaksın sen antalyaya gel uğrama yanıma küserim valla bidaha olmasın :)))

    YanıtlaSil
  14. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. Thank You a ton for writing such a wonderful piece of information. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    YanıtlaSil