5 Mart 2009 Perşembe

Biz büyürken

“Tuna 8 aylık oldu” değil de “4 ay sonra 1 yaşına basıyor” deyince içim bir tuhaf oluyor. Şaka gibi.. Daha dün doğmadı mı bu kuzu? Eskiden 8 aylık bir bebek kocaman gelirdi bana. Şimdi Tuna’ya bakıyorum da hala minicik geliyor gözüme. Annelerimizin bize hala çocuk muamelesi yapmasını şimdi anlıyorum. “Anne olunca anlarsın”a bir örnek daha işte..
Bana öyle geliyor ki önümüzdeki dört aya çok şey sığdıracağız. Diş çıkarma, emekleme, sıralama, ayağa kalkma ,,derken yürümeye çabalama vs. Bundan sonrasının çok yoğun geçeceğini hissediyorum.
Hoş son günlerde hayatımız drama ile romantik komedi arasında gidip geliyor.
Komedi tarafı malum; bu Tuna denen sıpa çok güleç, şebek, tatlı. Ben diyim lokum siz diyin kaymak (Valla oğlum diye söylemiyorum) Keyfi yerindeyse “pat” desen gülen bi çocuk. Babası “oğlum salak mı olcan ne? Ota b.ka ne gülüyon?” dese de keyfini kaçırmıyor hiçbir şey Tuni’nin.. Dişler hariç…
Yani sebebinin diş olduğunu sandığımız tuhaf huzursuzlukları var. Eline ne geçerse büyük bir hırsla kemirmesi, azı dişlerine kadar sokması, elini ağzından çıkarmaması, hiiç sebep yokken mızırdanması gibi olaylarla karşı karşıyayız bu aralar. Bir gece 4-5 kez ağlayarak uyanıyor, ertesi gece sadece bir kere. Bir gün gündüz güzel uyuyor, bir gün çok az falan.. Hemen her gece rüyamda Tuna’nın dişinin çıktığını, konuştuğunu, yürüdüğünü falan görüyorum. Şimdilik hepsi uzak bi hayal yani.
Bir diğer huzursuzluk nedeni de, böyle damdan düşer gibi geliveren ayrılık endişesi-separation anxiety. Fazlasıyla huzursuz bi günde odasındaki kanepede birlikte uyuduğumuzdan beri gündüz uykularının mekanı kanepe oldu. Yanında uzanıp şşş diyerek, bacaklarını kollarını ovarak uyutuyorum. İyice dalmadan da ayrılamıyorum yanından.. Bazen ben de uyuyakalıyorum yanında, pek tatlı uyanıyoruz birlikte. Sırt ağrımı saymazsak ) Gece allahtan yatağına alırken arıza çıkarmıyor. Yoksa feci bir sırt felciyle yaşamak zorunda kalıcam. (Bu uyku serisine yorumlar kadar e-mail aldım sayılır. Buradan duyurayım ki uykuları oluruna bıraktım. Gelişine oynuyorum artık)Emekle(t)me çalışmalarımız sürüyor. Ben ısrarla atıyorum yere, biraz sürünüyo sonra sıkılıp göbek üstü salıyo kendini. Ama mesela ayakları çok güzel basıyor yere, birkaç saniye tutuyorum sonra dizleri üstüne düşüyo. Sanırım emeklemeden yürüyenler kervanına katılacak Tuna. Ben de şu aletten almayı düşünüyorum 9.aydan sonra. Kullananlar varsa tavsiyelerinizi bekliyorum.

Oyuncak meselesini açmışken, Tuna aldığım tonla renkli oyuncağa yüz vermeyen ilginç bi kişilik. Hele hele peluş ayıcıklara falan “Ne bunlar böyle, çocuk işi? Pehh!” der gibi bakıyor. Favorileri tencere, tava, tahta kaşıklar, uzaktan kumanda, web-cam, optik Mouse, klavye, bilumum kablo, telefon vs.. Baba elektrik mühendisi olunca armut da tam dibine düşmüş anlaşılan.

Dereden tepeden yazayım. Şu demir damlası meselesindeki çelişkilere taktım kafayı. Önce Meltem’in şu linkini okursanız kafamı neyin karıştırdığını anlatayım.
Okudunuz mu? Tamam..
Şimdi ben Tuna’ya haftada 3-4 kez kıyma veriyorum. Hemen her gün ite kaka yediği meyvesine pekmez karıştırıyorum. 2-3 günde bir yumurta sarısı veriyorum. E daha ne? Niye bir de demir damlası veriyorum ki? Bu konuda sizlerin doktorları neler söylüyor?

Yeme içmeye sıra gelmişken, nazarla mazarla işim olmaz ama insan gene de dillendirmeye çekiniyor, Tuna tam bir obur çıktı. Ne versem yiyor. Elma, armut gibi mevsim meyvelerini sevmedi sadece. Ama mesela mürdüm eriğini severek yiyor. Hazır kavanoz meyvelerinin de çoğunu seviyor. Ama hazır bir şey vermek istemiyorum tabii ki. Kayısı ve şeftali çıkıncaya kadar öyle böyle götürecez bakalım.

Yemek yaparken ve yerken mutlaka mama sandalyesine oturtuyorum ki yemeğin hazırlanma ve yenme sürecini anlasın. Tokken bile babasıyla bize özenip birkaç parça yemek istiyor. Yemek yaparken de gözünü kırpmadan beni izliyor. Sanırım bir şef yetişiyor. Şef dediysek Ümit Usta kıvamında değil de ne bilim bir Jamie Oliver, efendime söyliyim, bizden Mehmet Gürs falan gibi “cool” bir şef olsun bee.
Şu sıralar yemekleri keşfetmekle meşgul. Bir önceki postta konu mankeni olan havuç ve portakal yine figüranlık yapıyorlar. Buyrun:
video

23 yorum:

  1. ya senin bu oğlan beni deli ediyor yaa hülya,yakalarsam fena ısırcam:)
    doktorumuzun söylemesiyle demiri ben de 8 damla veriyorum ve cidden kafam karıştışimdi benim de:\
    bazen yaşadığımız herşey yalanlar üzerineymiş gibi bir hisse kapılıyorum hatta ben kimim burası neresi...:P

    YanıtlaSil
  2. portakali isirdiktan sonraki yuz ifadesi super.
    hulyacim doktor degilim ama kendimi bildim bileli demir eksikliginden muzdarip bir kisiyim. et yerken de demir eksikligi vardi, simdi vejeteryan oldum, rakamlarda bir degisiklik yok. genelde demir ve calciumu birlikte almayin diyorlar, calcium demirin emilimini engellermis. yani sut peynir vs gibi seyler demirli gidalarla birlikte olmayacak (aslina bakarsan turk kahvaltisi tam da olmamasi gereken sekilde). peynirde kalsiyum, zeytinde demir. ayrica cay zaten demir emilimini engelliyor. benim doktorlarim disaridan takviye ile idare edecegimi soyluyorlar, ama ben endiseliyim yine de hamile kalinca ne olacak diye... :)(
    sen en iyisi tunis beyin doktoruna aynen sor. cok sevgiler. opuyorum.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,

    Ben de demir damlası kullanmıyorum. Etini, yumurtasını, peynirini yiyen çocuğa ne diye hala ilaç takviyesi yapayım ki? Üstelik kansızlık durumu yokken! Fayda yerine zarar veriyormuş başka organlara.

    Şuan hiç bir ilaç kullanmıyorum Nazlı'ya.

    YanıtlaSil
  4. bebeklerde birkaç gün bile büyümeleri için yeterli, aynı pozisyonda daha da büyümüş tuna:)

    demir damlası için 7. aya kadar kullanmadık biz hiç. 7. ayda doktorumuz demir değerlerine bakmak istedi. parmağa iğne batırılarak bir milim kan alıp 5 dk da sonuç verdiler. asla can acıtan bir işlem değil bu ve minnacık bir kan alıyorlar. kullanıp kullanmama bu değerlere bakılarak karar veriliyormuş. bizimki gerçekten azdı ki iyi besleniyor bence. tam 1,5 ay günde 8 damla kullandık. iki gün önce de bıraktık. eskiden vitamin fazlasının idrar yoluyla atıldığı zannediliyormuş. şimdi yapılan araştımalarda vitaminlerin vücuttan atılamadığı böbrek karaciğer, şeker gibi artan hastalıkların asıl nedeni olabileceğine ilişki veriler varMIŞ. devit bile yaz bebeklerinde çok daha az verilmeliymiş.

    sevgiler

    YanıtlaSil
  5. valla hülyacım benim bu ay post yazmama gerek kalmadı senin yazını okuduktan sonra çünkü neredeyse aynı şeyleri yazacaktım ama bir türlü fırsat bulamamıştım herhalde direkt senin linkini vereceğim:)
    bu arada emekleme meselesinde de aynı durumdayız o kervana biz de katılacağa benziyoruz. ŞU yürüteçli link meselesine gelince ben onları epey araştırdım o linkteki pek kullanışlı değil pek hafif bi alet Tomy nin ki bana pek kullanışlı ve daha sağlam geldi. Bir araştır derim genelde kapalı kutularda oluyorlada ben her ikisinin açık halini gördüm. öpüyorum

    YanıtlaSil
  6. Ben de bir aydır kullanmıyorum demiri yaa..Tamamen kendi kendime verdiğim bir kararla tabi:))Zaten başından beri sevmedi öğürüp duruyo verince bi verdim bi vermedim sallantıdaydı hepten attım gitti..Meltemin yazısını okuyunca da ohh dedim..Kan değerlerini bir yaşındaki kontrolde ölçücem dedi doktor bakalım göreceğiz..

    Kopuyorum bu çocuğun videolarına ben yaa..Öpüyorum onu çok..

    YanıtlaSil
  7. demir i untkanlık sebebiyle ara ara veriyor annem bana...direk ağzıma verirse kusuyorum vatlla..ama meyve suyu içindeyse eyvallahhcr ...

    o araba da hiç işe yaramıyor teyzecim.tunanın da seveceğini sanmam...neden dersen bi kere plastiği sağlam deil..hem de ayaklarımıza takılıyo.ergponomik değil..bi de efenim önünde bi kaç zımbırtı var,çıngırak benzeri...60 ytl yi bu çıngı rağımsı şeye vereceksen de sen bilirsin.çevrede bu arabayı alan biri varsa denesin tuna öyle alın derim ben....666h bu postu ben yazdım...anlaşılıyorrsdur umarım..

    YanıtlaSil
  8. ahaha tan kameraya oynuyor valla bu çocuk :) ne o bakışlar :)
    şekerim hadi şebnem dinletiyorsun, bari neşeli bi şarkısı olaydı, çocuk tribe girecek :)
    ne diyorsun Hülya ne demek bıraktım uyku işlerinin peşini, sen benim modelim olacaktın, Hülya bu yöntemle başarmış diyip gaza gelecektim :)
    ne yaptin :)

    YanıtlaSil
  9. demiri ben de haftada bire falan düşürcem sanırım. madem tüm blog anneleri şüphedeyiz.
    ilk arabamı sevmediniz haa. işin mantığından mı yoksa playskoolun o modeli mi kötü?
    kirazcım
    ben uyk eğitimine 6.ayda falan başladığım için gümledim. sen daha hamilesin. teee 2.-3.ayda falan başlarsan rutine, başarırsın sanırım. bizim tam işler yoluna giriyor ben hastalanıyorum, ya da diş-miş ağrısı geliyor. olmuyo yani öyle yatır yatağına çek kapıyı git.

    YanıtlaSil
  10. Hülya bence demir konusunu doktoruna ya da başka tanıdığın doktorlar varsa onlara sormadan, danışmadan kafana göre değiştirme. Zira Ayşe'nin de dediği gibi öyle her gün 2 dirhem kıyma veriyoruz diye bebelerimiz yeterli demir alıyor olmayabilir. Biliyorsun be tam et oburum, haftanın en az 5 günü et geçer muhakkak boğazımdan ama kansızlık bende de var. Bütün doktorlar veriyor bu demiri, farklı marka ya da farklı miktarlar belki ama yüzde 90'ı veriyor. Dün Fatma'ya da sordum ayak üstü, o da verin mutlaka diyor. Son olarak, biliyorsun Mina'nın hastalığından sonra 2 ayrı doktor daha gördük, e bi de ilk doktoru, etti mi sana üç doktor, bunların hepsi de demire devam dedi. Bu benim naçizane fikrim şekerim, analarımız nenelerimiz ahanda gıyma verdim, gerek yok demire memire demeyek bence, bi uzmana sorak. Muck muck...

    YanıtlaSil
  11. bayılıyorum bu oğlana. topak topak maşallah!

    YanıtlaSil
  12. Hülyacım Zülal 6 aylık . 5. ay kontrolüne gittiğimizde d vitamini günde 3 damla, A C D3 Vitamin takviyesinden günde 10 damla, demir damlası nı ise günlük 6 damla olarak almamız gerektiğini söyledi. Onun deyimiyle çocuk ek gıdaları sorunsuz kabul etse dahi, fizyolojik yenidoğan anemisinden çocukları korumanın yoluymuş.

    YanıtlaSil
  13. bizde 11 aylıktı aynı aleti aldık,yürümesine yardımcı olsun die:) ama nerdeee:) sürekli tekerlekleri ve üzerindeki zamazingolarla oynadı:) hala öyle,yürümesine yaramadı ama acayip uğraştığı bir oyucağı oldu.her iki şeklide de işe yarar:)bence al:)

    YanıtlaSil
  14. bu arabadan biz kullanıyoruz ama daha yeni yeni sıralamada uzmanlaştıktan sonra kendi başına gidebiliyor. düşer diye yine d eyalnız bırakmıyorum çünkü bazne kaptırıp çok hızlı gdiyor. ondan önce de orasını burasını kuracalayark arabayla oynuyordu. güzel bişii tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  15. hülya merhaba
    oğlun gercekten çok tatlı mutlu bir çocuk allah daim etsin keske istanbulda olsaydınızda tanısma fırsatımız olsaydı ama olurda yolunuz düserse herzaman beklerim.
    şimdi sırayla yazdıkları yorum yapmaya calisıcam.oğlum Demir demir damlasını ilk bastan itibaren hiç sevmedi üstelikte bizimkine karın ağrısı yaptı. bir süre kullandıktan sonra da verdiğim anca kusmaya basladı. doktorumuz demiri keselim zaten kilosu gelişimi iyi olan cocuklarda sart değil dedi bende zaten yaptığım arastırmalarda demir vermenin çok doğru olmadığı sonucuna varmıştım malum benim oğlusum alerjik bünyeli aynı zamanda!
    diş konusuna gelince ben demirin yasadıklarını yazsaydım heralde aynı cümleleri kullanırdım. malesef dişler huysuzluk yapıyor. ama dişlerin patlayacağından 1-2 gün önce birden salyalar son buluyor ordan anşlayabilirsin...
    gece ve gündüz uykularıbizde de eziyet ben de artık koyverdim gitti. valla napcam bilmiyorum. hele gece 3den sonra huc edindik saat bası bağıra cagıra ağlıyoruz emzirmek bile kar etmiyor..allah hepimize kolaylık versin...
    benim azmanım costu daha sonra yine yazıcam
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  16. Elimi pc den içeri sokuverip mıncıklayasım geldi benim bu Tuna oğlanıı, ne tatlış bişisin sen yahuu. Baba kişisinin yorumunda koptun, güleryüzlü çocuk yahuu, o nası yorum :) Bir arkadaşım erkek bebiş beklerken şöle derdi "bana erkekten bebek olmazmış gibi geliyor" Şimdi sorduğumuzda ise bebekin ilahı oluyormuş vallaha nasıl güleryüzlü bi çocuk görmelisiniz diyor :) O ilk arabamı biz kullanmadık ama alan bir arkadaşımın tecrübesi gereksiz olduğu yönünde. ama tabi çocuğa görede değişir bu mevzu.
    Şu ferrum olayınıda bizim dr. mizde kan tahlilinden sonra kesti. İki farklı görüş var sanırım bu konudada bir çok konuda olduğu gibi bölünüyorlar ikiye.

    YanıtlaSil
  17. Dayanamıorum ben bu oğluşa ya. Hakkaten melek güneşin erkek versiyonu. Hareketler, mimikler aynı :)

    YanıtlaSil
  18. Tuna büyüdükçe daha bir şeker oluyor :) Maşallah.
    Bu kullanılan demir damlası Devit-3mü acaba?yada annelerin kullanmaktan çekindikleri bizde begüme devit 3 dışında 1 aydan beri ferrum veriyoruz aç karnına 6 damla o da kan değerleri sonucunda vermeye başladık.
    Sağlıkla bebeklerimizi büyütmek nasip etsin Allahım.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  19. Ya bu demir olayı benim çok kafamı karıştırıyor , ama ben sadece 1-1,5 ay kestim o dönemde ömerin demir seviyesi neredeyse sıfıra düşmüştü.Mecbur 3 ay demir şurubu kullandık sonra damlaya döndük.Doktorum ısrarla 3 yaşına kadar devam diyor ama hasta olduğunu hissederseniz hemen kesin de dedi.
    dengeli beslenme yeterli deniyor ama ömere her gün pekmezini etni yumurtasını vs vs her şeyi dengeli verdiğim halde böyle oldu.

    YanıtlaSil
  20. Merhaba

    Ben Amerikada yasiyorum Banada annem surekli nasil burda doktorlar demir icin damla vermiyor inanamiyorum diyor...
    Bende hic duymadim acikcasi demir icin ekstra birsey kullanan.Yemesi gereken herseyi itiraz etmeden , gulumseyerek yiyen bir cocuk oldugu icin keyfim yerimde AMA Turkiyeden arkadaslarimla . dostlarimla konustucada aklim karismiyor degil acikcasi

    Bu arada oglusa bayildim ..Yeliz teyzesi gelir bakar ara ara neler yapiyormus afacan diye :) Banada beklerim

    sevgiler

    YanıtlaSil
  21. Amerika`da yasayan anneler,

    Bebeginize 6 ay boyunca zaten anne sutunden baska birsey vermediginiz icin demir katkisina zaten gerek yok (ha tabi bebeginiz premature ise veya anemiyle dogmussa orasi baska, o zaman demir katkisini doktorunuz zaten konusur sizinle)
    Katilara basladiginizda ise zaten buradaki her bebe mamasi, bebe tahili, bebe ekmegi, bebe osu, bebe busu yasal olarak demir katkili oldugu icin ve verdiginiz guzelim sebze corbalari ve yararli bilumum Turk mutfagi karisimlarindan da vereceginiz icin (verdiginiz yogurt, kiyma, tavuk, sebze, yumurtadaki demir zaten pek guzel destekliyor olacak, hani bu `bebe osunu busunu` vermem allah vermem diyorsaniz yani) ayrica demir ilacina gerek yok.
    1 yasindan once inek sutu de vermeyin diyorlar, neden? e demir emilimini bir guzel engelliyor da ondan. Dante`nin doktoru inek sutune tumden karsi ya neyse...(Dante`nin taptigi inek yanibasinda zaten, ne gerek var elalemin antibiyotikli sari kizina?)

    Burada cocuklarin yedigi hersey (cereal tahil gevregi-, ekmek, formul mama, bebe biskuvileri vs., kavanoz mamalari, sut, sut urunleri vs. vs. demir katkili da ondan doktorlar extradan demir damlasi/surubu vermiyorlar oyle her onlerine gelene.
    Turkiye`de bircok bebegin bu tip demirle zenginlestirilmis bebek/cocuk yiyeceklerini tuketme olanagi olmadigi icin doktorlarin bu tip kaygilari oldugunu dusunuyorum nacizane.
    Bu ulkede ekmek yaptigimiz un dahi yasa geregi demir ve folik asit katkili.
    Yine bu ulkede sehir sebeke suyu da yasa geregi florid katkili ve sise suyundan cok daha sıkı bir sekilde denetleniyor.(Turkiye`demusluktan kolibasili aktigini dusunursek, bu hic de fena degil) o yuzden buradaki cocuk doktorlari demir ve florid konusunda rahatlar...
    Ama cocugunuz soluk benizlidir, yanagina fiske vurdugunuzda kan damlamayacak (ne guzel siirdir o) kadar beti benzi yerinde degildir, ha bir de demir katkili tahil gevregi, kavanoz bebe mamasi, formul mama,(formul mamasina gicigim var, bilen bilir) bebe biskuvisi, bebe bilmemnesi vermem ben! diyorsunuzdur, yumurta ve et de sevmiyordur, sebze corbalarini yuzunuze puskurtuyordur vs. o zaman ilk is cocuk doktorunuzu arayacaksiniz...

    Ha unutmadan, pekmezi de oyle demir bombasi diye kasik kasik dayamayin, karacigerini bozarsiniz mazallah bebenin.

    (Hulya! yazmiycam dedim, yazdirdin gene bana bi tomar ha!görüşürüz çet ortamında)

    YanıtlaSil
  22. Almayı düşündüğünüz yürüme yardımcısı(Playskool) için yazıyorum. Kızım Ceren 10aylık ve biz tam 9 aylıkken aldık bu aleti, biz kullanım açısından memnunuz. 10.ayı ile birlikte daha çok kullanılabilir oldu, ayakta durmayı daha iyi becerebildiğinden. Şimdi bunun desteğiyle kendi kendine 5-6adım atabiliyor bizim ufaklık :)

    YanıtlaSil