14 Ocak 2010 Perşembe

Ayran Gönüllü 18'lik

Yoğurt mayalama tekniğimi eski blogumda evvelden yazmıştım.


O zamandan bu zaman birkaç küçük tüyo daha öğrendim.

- Yoğurt mayalanacak kabı şöyle bi sudan geçirip içindeki suyu dökün ama sütle kabın tam temasını engelleyecek kadar su kalsın. Böylece sütteki kuru madde dibe yapışmaz

- Yoğurdunuzun fazla sulu olmasını önlemek için birkaç kaşık süt tozu ilave edin. Böylece sütteki kuru madde oranı artacaktır.

- Kabın kapağını kapatmadan araya havlu koyarsanız buharlaşan suyu hapsetmiş oluyorsunuz. Böylece yine daha az sulu bir yoğurt elde ediliyor.

video


Bizim Ton'un yoğurtla aşklı meşkli ilişkisi son birkaç aydır tarihe karıştı. Tıpkı balık, köfte vb zamanında severek yediği pek çok yemek gibi yoğurt da artık geçmişten bakıyor bize (Geçici bir dönemmiş dohtur teyze dedi)




Bittabi ki biten her şeyin yerine yeni şeyler geliyor. Yoğurt nostaljisi artık ayranda yaşıyor. Pipetle içiliyor olması da cabası. Zira bizim Ton, pipetle içmeyi keşfettiğinden beri (sanırsın Amerika'yı keşfetti, amanın ne heyecan) ayran dayanmıyor kendisine. Bir de her yudumdan sonra ağız şapırdatması yok mu, pek güldürükçü zibidi...

Geçen gün Burger King'den kapaklı pipetli bir kağıt bardak istedim, ayranı onun içine boşalltım verdim eline. Görüntü olarak çocuğuma kola içiriyor gibi göründüğümden "hayırrr kola diil oooo. Ayran ayran" diye bağırarak gezmek istedim.
0-6 aylık dönemde de bazen sağdığım sütü dışarda biberonla vermek zorunda kaldığımda aynı şeyi hissederdim. "Benim sütüm o taam mı, mama diil. Ben yaptım, benim memelerimden çıktı" diye pankart asmak isterdim. Hayır sanki herkesin çok da umurunda benim ne içirdiğim..
Başka gelişmeler de var tabii.

Unutmamak için yazabildiğim her yere yazmak istediğim hem de.

Normalde TV ile pek alakası yok Tuna'nın. Son birkaç aydır sabahları azıcık PC'de takılmak istediğimde Baby Tv açıyordum ama en fazla 5-10 dakika izleyip sıkılıyordu. Şimdilerde gördüğü şeyleri daha da anlamlandırıp merakla izlemeye başladı ama yine de öyle kitlenip kalma durumu yok.

Neyse uzatmayayım, bu sabah ecüş bücüş çizimlerle çocuğuna sarılan bir anne vardı. Tuna ekrana yaklaşıp "anniiii" dedi. Bana mı sesleniyor acaba derken anneyi bir daha gösterdi ve yine "annii" dedi. Allahım, aklındaki anne imgesine bak yavrumun. 18 ayda sana bunu verebildiysem daha ne isterim!!! Çok seviyorum lan Tuna seni.. İyi ki doğurmuşum..

Ööle karışık duygularla gittiğimiz 18.ay kontrolünde cıngar koptu ama. Artık öğrenmiş Tuna bey doktorun kendisini mıncırdığını, almış hafızaya. Karnı da acıktığından pek asabiydi. 3 minik bisküvi verdi eline Lerzan Hanım da anca bakabildi kulak, karın, pipi, göbek.. Ağzına baktırmadı hergele. Öğürünce bıraktık.

Şikayetlerimi saydım. Dedim "çok nazlı yemek yiyor, seçiyor, eskisi gibi kütür kütür bir tam levrek, 3 köfte vs yok. Yemiyor mu yiyor ama ben hala ona özel kıymalı sebzeli yemekler hazırlıyorum ki tüm gıdaları alsın. ilk birkaç kaşık zorla yiyor, sonra pilav, çorba, meyve ne var ne yok süpürüyor. İştahlı ama nazlı ve çok tripliyani"..

"2-2,5 yaşına dek sürecek inatlaşma dönemine girmişsiniz. İnatlaşmayın, ne seviyorsa ne şekilde seviyorsa öyle yedirin"

Eyvallah..

Ben bu kadar şikayet ederken tartıda 13 kg'yu görmek komik oldu hakkaten ama tuhaf bir durum işte. Öğün aralarını uzatıp iyice acıkmadan yedirmiyorum, kahvaltı tahılına 2 tatlı kaşığına yakın fındık&ceviz unu atıyorum, sevmediklerini sevdiği yemeklerle birlikte yediriyorum falan.. Yani alması gereken her şeyi bir şekilde alıyor. 18.ayda artık kendisi adam gibi kaşık-çatalla yer sanıyordum tam tersi oluyor gibi, bakalım...

"Kendi kendine yemek yemek istemiyor mu?" diye sordu Lerzan hanım.

"Kaşığı doldurup benim ağzıma tıkıyor" dedim. Herkes birbirinie besliyor sanıyor zahir..

Boyu da son 3 ayda 5 cm uzayarak 84 cmye çıkmış. Açalya'nın söylediği "boyu uzarken canları yanar" sözü doğruysa son 3 aydaki uykusuz gecelerin sebebi belli oldu.

İkidir koca ayak diyordu Tuna'ya doktoru. 22 numara aslında şu an ve pek büyük değil gibi ama.. Sizin bebelerin ayak durumu ne? 3 ayda bir numara artarmış ayak ölçüsü. Bizim de aynen öyle oluyor.

Uyku demişken, oral döneme veda edip anal döneme geçtiğimiz bu günlerde "emziksiz olur mu aceba"nın denemelerini yapıyoruz. Zaten sadece uyku öncesi verdiğim emziği birkaç kez reddetti Tuna. Yastıkta öyle dururken almadı ağzına. Elinde oynarken uyuyakaldı. Ama alt azılar yolda ve emzik olayını tüm dişler çıkmadan rafa kaldırmayacağımı idrak etmiş bulunuyorum.




Yatağına yeni bir güvenllik nesnesi attım. (Yeliz siz vedalaşırken biz yeni yeni ediniyoruz peluşları) Henüz bir ad koyamadığımız tavşanı olmadan uyumuyor artık.


Bloglar sağolsun bolca kitap tavsiyesi alıyorum herkeslerden. Osho'nun Yeni anne babalara tavsiyeleri'ni okuyorum. İnsanı mutlandıran, umutlandıran bir kitap.. Özetle anne babalara çocuklarınızın sadece mutlu olmalarını ve farkında olmalarını sağlayın der Osho. Ağaca çıkmak istiyorsa yardım edin çıksın, kısıtlamayın. Ne olmak istiyorlarsa onu olsunlar, onlar sizin malınız değil, size sunulmuş bir armağandır da diyor ayrıca. Eksi sözlükte Osho için sadece oturduğu yerden düşünen bir sefa pezevengi demişler. Pek bi gözümde canlandı :))

Öte yandan Freud'a ne yaptık da çocuklarımız böyle oldu'yu okuyorum. Günümüzün modern anne-babalarının her sorunda kitaplara danışmasını; bu sırada çok basit çözümleri es geçmesini hafif alaycı bir üslupla anlatmış. Reklamcı, gazeteci gibi pek bilgili ebeveynler, çocuklarına fazlasıyla uzaklar ve en basit sorunlarda çuvallıyorlar. Yazarı bir psikanalist ve kendi danışanlarından da verdiği örnekler var.

Tavsiye edeceğiniz başka kitap???...

23 yorum:

  1. bu ayran aşkı beni bitirdi..o nasıl içmektir ya ..tam ton ton kuzuu:)

    YanıtlaSil
  2. İyi hoş, çok güzel komik akıcı yazıyorsun da sevgili Hülya, ya biriktirip biriktirip yazmasan keşke:) Ben bu yazıyı böler 5 ayrı yazı çıkarırdım inan. ayran, yoğurt, mahallenin emzirme ve kola baskısı, doktordaki numaralar filan diye ayrı başlıklar atardım. Biraz tutumlu ol:) Aklımda tutacağım yoğurt mayalamayı, zaten eski blogda da okumuştum ben bunu. Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Şu boy uzama olayı ciddi mi? Bizimki de bu ay çok uzadı ve epey uykusuz gece geçirdik :(
    Ayak numaramız 20 ama bizimki 16 aylık ve kız biliosun. O yüzden karşılaştırmak pek doğru olmaz sanırım :)
    Daha sık post pls..
    Öptükk..

    YanıtlaSil
  4. bizim 18 ay kontrolu de 4 subatta heyecanlıyım bende...22 numaraya koca ayak mı dedi doktor, Tuna 25 giyiyor ya bizde kendisine koca ayak diyoruz... Yemek konusunda bende dertliyim Hülyacım hep makarna pilav yemek istiyor artık Tunik diğerleri için bin takla atıyoruz... Birde herşeyi ağlayarak istemeyi huy edindi yapmayınca ya kendini yerlere atıyor. Terrible two mu ne ne yaa....Sevgiler Şebnem

    YanıtlaSil
  5. elçin
    bi de yanaklarına somun doldurmuş gibi ama di mi :)
    hilal
    çok sağol hilal. senden bunları duymak iyi oldu. biriktirip toptan yazıyorum hakkaten. zaten bana en çok yapılan eleştiri çok uzun yazdığım yönündedir hep. ama başlayınca geliyor gerisi, kısa da kesemiyorum.
    elf
    benim ergenlik çağım pek uykusuz geçti. bacaklarım sızlardı hep(o kadar sızlamaya güdük kaldım ama) mantıklı geldi bana.daha sık yazmaya çalışacağım. seyrek yazsam da uzun yazıyorum, sayılmaz mı bu?

    YanıtlaSil
  6. ay inanamıyorum bacak kadar çocuğa kola vermişsin görmüşler bütüün izmiir görmüşşşşş.
    cık cık çok kınadım

    YanıtlaSil
  7. şebnem
    bu tunalarda model aynı sanırım. numara hakkaten dev ayakmış yahu. öperim sizin tuniş'i
    özgür
    sorma... rezil oldum rezil... kotuanneyim.com :))

    YanıtlaSil
  8. kız ben yirim o ddakları nasıl bi ayran içiş öyle.
    bu arada seni tebrik etmek istiyorum ben kitabın kapağını bile kaldıramıyorum valla. bu aralar intenete de ancak bu saatlerde girebiliyorum gazihan pestilimi çıkartıyor anack 1-2 mail 1-2 blog derken göz kapaklarım kapanıyor. bu arada bizim ayak numaramızı sen biliyorsun ama söyleyeyim 23.
    çok öptüm.

    YanıtlaSil
  9. demek tuna koca ayak.ya biz napalım 24 numarada bizim koca koca ayaklar...
    Emzik konusuna gelince bende bırakması için ısrar etmiyorum,eninde sonunda bırakacak.Ve bu aralar emziğe çok bağlı özelliklede uyurken.Birde çevresindeki bebeklerde emzik kullandığı için görsel olarak unutturmamda zor sanırım.

    YanıtlaSil
  10. Bu yazıdan aklımda kalan senin "anne sütü o, benim memelerimden çıktığğğ! diye bağırman:) alemsin Hülya:D

    YanıtlaSil
  11. gülben ergenin çocuklara masal kitabısı olacaktı, du twitten takip edim tam adını yazarsa tavsiye ederim sana:))

    weber bürokrasi ve otorite, minztberg structures in five.

    bak gülbeni takip edip sonra dönüp tez yazan çok az bloger vardır, kıymetimi bil.

    yoğurt tüyoların ıdeneyeceğim.

    balıkesire gelince izmir günü yapacağım, tunayı ısırıp geri kaçmak için.

    YanıtlaSil
  12. Maşallah Tuna beye çok tatlı.Şu pipetle içmeyi nasıl öğrettin ben deniyorum deniyorum benim kızda tık yok.Kilo fazlamız varmış bizim kızda da. lakin ayak nomuz daha 21.bu arada NURTURİA arkadaşım blogda şans eseri rastladık size.tanıdınmı bizi :)sevgiyle kal

    YanıtlaSil
  13. Hülyacım Osho'yu nerden ve ne zaman aldığını sorabilirmiyim ya?Geçen ay netkitaptan sipariş verdiydim kendisinin iki kitabını..Adam beni arayıp artık kitabevlerinde satılmayacak,stoğumuzda da yok,Migroslara vereceklermiş gibi bişeyler söyledi..O gün bugündür her gördüğüm Migrosa girer oldum velakin adamlar sorunca bön bön baktılar yüzüme,yok öyle bişiy falan diye..Ya adam beni düdükledi,ya Migroslardaki elemanlar bilmiyo çözemedim..Sonuç:Neredn aldın olacak:))

    Öperim koca ayaklıyı:)Ece de 3 aydır 22 giyiyo bu arada..Bilmiyom normali nedir??

    Bi de sen post post çocuğunun nasıl seçmeden herşeyi yidiğini yazarken biyerini kaşımadın mı canım??Nazara geldin o zaman:)))Yok,oluyo ya her çocukta..Ece birara meyve olarak sadece armut yiyodu mesela,son iki haftadır armutu görünce en uzak odaya kaçıyo,ısrar yok,napıyım diğerlerini yesin de ondan alacağını da başka şeyden telafi ediyodur heralde..

    Öperi Tunişimi..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
  14. ahhhh diyen agzini yisinler Tuna !
    Bende starbucks'dan aliyorum ona bos , pipetli ama Amerikalilar hic sasirmaz
    Tunayi burda gorsem cola elinde hahh tipik Amerikali bebe , cips'in nerde derdim :)

    Yogurt mayalama isini biraktim ben
    Ayak numarasini cok merak ettim cevisip bakicam simdi Ilyasin 6.5-7 , bana kocaman geliyor ayaklari :)

    Kitabi bende okumak isterim cok , kardesim gelecek ( oleyyy yuppiieee ) insallah kolay bulur da getirir .

    Tavsani hayirli olsun , resimdne tam anlayamadim ama sanki tuyleri Turgutun gibi diil (isminin neden Turgut oldugunu hic sorma , biri soracak diye odum kopmustu , o yuzden adini cok vurgulamadim kikihkih !!! )

    YanıtlaSil
  15. Osho'nun kitabini da istiyorumm :)
    Cok katiliyorum.Bence de agaca tirmanmak istiyorsa tirmanacak , onemli olan ona nasil tirmanacagini gostermek ,ayagini saglam yere basmasini saglamak.
    Zaten pek bi saliverdim cayira , valla mevlam kayira ! :)

    YanıtlaSil
  16. Sen çok yaşa Hülya, annem de yoğurtla kapak arasına havlu koyardı sen olmasan ömrümce hatırlayamazdım belki. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  17. yasemin
    aylardır elime almıyordum kitap neyin. kendimden utanayazdım resmen. 23 gazihan gibi iri bi çocuk için az bile valla. yirim..
    betül
    bazen dışarda başka çocuklarda emzik görünce kısa bir iç çekiş oluyor aynen bizde de..
    OİP
    emziren her anne azıcık süt manyağı, azıcık kaçık değil midir zaten
    Sarı Çizmlei
    hı hı taam canım. alcam ben o kipatları

    YanıtlaSil
  18. sarı çizmeli
    öncekini yazarken tuna uyandı. kaldıım yerden devam edeyim. gelirsen çok sevinirim hakkaten.
    prenses ece
    tanıdım tanıdım :)
    mummy
    ben ideefixe'ten aldım. kaşımak lazımmış zamanında, bilemedik hocam :)
    yeliz
    turgut mu koysak biz de tavşanın adını acaba? burda da var canım bebeğine cipsti kolaydı veren. gözümle gördüm..ama ordaki kadar yaygın değildir sanırım.name gelecekse idefixe'ten alsın. çabucak teslimat, hem de daha ucuz.

    YanıtlaSil
  19. ay 3. defadır yorum yazıyorum, amma azim ettim!!
    freud ben de ben de severek okumaktayım...
    benim sütüm oooo sendromu aynennnn
    yav yoğurdu danino veriyorum diye neler işittim ben bi bilsen:)
    öperim, özlemişim tunişi

    YanıtlaSil
  20. "ağzı açık ayran delisi" "literally" vücut bulmuş :o)))

    Sen fb`da osho fan`i oldugun dakikalarda tesaduf bana da bi arkadas osho`nun bi videosunu gondermis, hani 4 yasindaki bir cocugun tanri ile tanismasi` videosunu yayinlayinca...adam star wars`dan firlamis gibi, tam bi wacko! beyin ozurlu gibi konusuyor, daha dogrusu hap almis ucmus gibi :o) diyor ki, `sizi din sistemiyle tanistiranlar sizin dusmaninizdir` cok guzel, ilginc noktalara deginiyor durup durup...seyret kesin.

    demek 1 bucuk yasinda oldu sipa ha?! blogdaki bizim 18 ay deli videomuz geldi aklima

    YanıtlaSil
  21. sagolasin , hemen bakarim simdi , umarim 10 gunde ulasir o kadar vaktimiz var cunku.

    Ya senin tavsan Turgut diye birine benziyor mu ama ? ay sustumm , sustumm..

    Tuna - Turgut
    Tunaaa , Turgut tavsan nerde ?

    ay oldu valla , koy koy ! )

    YanıtlaSil
  22. pek bi tatlıymış tuna bey.
    aslında çok eskiden beri görüyorum blogunuzu ama bi ugramamışım yuh bana.
    arabasının ekoseli örtüsüne bayıldım.

    YanıtlaSil
  23. Şule Bilge's mom
    hoşgeldin. ben seni inceden takipteydim :)

    YanıtlaSil