6 Şubat 2010 Cumartesi

Avatar'ın Selamı Var :)


"Tüm zamanların en iyi filmi, sinemada çığır açacak" gibi iddialı bir promosyonla vizyona giren Avatar'dan yeni çıktım, sıcak sıcak yazayım. Bu post da blog tarihimin ilk sinema yazısı olarak kayıtlara geçsin.
Baştan uyarayım bol bol spoiler vereceğim. Filmi izlemeyenler okumasın.
Ya da okusun. Zira klişesi bol bir film.
Bir kere görsel açıdan filme laf edeni allah çarpar, o 3D gözlüğünü yutturur adama. James Cameron yapmış. Gözlüğün kulağımı ve burnumu acıtması dışında 3D teknolosiyle bir derdim yok. İlk 15 dk yayınlanan reklamlardan anlaşıldığı kadarıyla anime sinemacılık 3D yolunda ilerliyor. Böyle adamlar dibinizde gibi sanki, çok güzel :)

Filmin konusu kısaca şöyle:
Amerikalılar, dünyada pek kıymetli olan bi madenin Pandora gezegeninde olduğunu keşfeder ve bilmemkaç ışık yılı uzaktaki bu gezegene, içinde bilim insanları ve askerlerin olduğu, bir uzay gemisi yollarlar. Tabi ki bilimciler idealist ve insancıl; askerler aşağılık, moron ve kötü niyetlidir. Bilim insanları bu gezegen halkıyla iletişmeye çalışırken askerlerin tek derdi madendir ve bu uğurda yerli Pandora halkını yani Na'viler'i katletmekten sakınmazlar.
Bilimciler hem suni yollardan yerli çakması -ki onlara Avatar denmektedir; hem de solaryum makinesine benzer bir alet yapmışlardır. Bu alet de çakma avatarlarla zihinsel bağlantı sağlar. (Matrix'teki "I'm in" olayını hatırlayın). Bizim Çakma Avatar, Na'vi yerlilerinin arasına casus gibi sızar, onlardan biri olmaya çalışır ki Truva atı hesabı kaleyi içten fethetsin.
Fakat bizim Çakma, hem ormanın büyüsüne, ruhuna hem de klan liderinin kızı Neyriti adlı sıfır beden bir dişi yerliye olur. Artık onlardan biri olmuştur.
Zaten Eywa adlı ruhani lider de onu kendi kurtarıcıları olarak seçmiş, tüm bedenini pamukçuk gibi böcüklerle donatmıştır.
Netekim yankiden bozma Avatar saf değiştirir, kimsenin binemediği bir canavarın tepesine binip lider olur. Yüksek teknolojiye sahip sefil Amerikan askerlerini alteder, sevdiceğiyle Pandora'da sonsuza dek mutlu yaşarlar.

Filmi böyle anlatınca klişeden boğuluyor insan. Dünyanın zaten büyük çoğunluğu ABD'nin Iraklılar'a (zamanında Kızılderililere); İsrail'in Filistinliler'e; Çin'in Tibet halkına uyguladığı baskıya karşıdır. (Filmde petrol yüzünden başlayan Irak ve Afganistan işgallerine ciddi göndermeler var)

İşte film en çok bundan besleniyor. Kötü Amerikalılar klişesinden.. (Yine de orduyu bu kadar itin götüne sokan bir filmi Türkiye'de çekmek hayalden bile uzak)
Filmdeki aşk meselesi klişenin kralıydı. Görür görmez aklıma GORA geldi. Uzaylıya aşık olan dünyalı :))
Kurtarıcı olma meselesinde de GORA'Daki halıcı Arif'i düşündüm.
Toprak, hava, su, ateş, tahta.....

Bu kadar klişeye rağmen kutsal ağaç yanarken; Neyriti'nin anası Grace'i ve Jake'i esirlikten kurtarıp "eğer bizden biriysen, bize yardım et" derken; Neyriti babasının başında ağıt yakarken; Jake Eywa'ya bağlanıp "geldiğimiz dünyayı mahfetttik" diye yardım isterken; ilk saldırıdan sonra ölenlere topluca yakılan ağıt sırasında ağladım.

Avatarlar'ın İkranlar'a binmek için girdikleri çatışmaya ise bayıldım. Avatar'ın İkran'ı seçemeyip İkran'ın Avatar'ı seçmesi; bunu da Avatar'ı öldürmeye çalışarak yapmasını, aradaki bağlantının hem bedensel hem zihinsel olması ise tamamen anne-çocuk ilişkisini anımsattı.

Bir düşünürsek bebeklerimizi biz seçmedik aslında. Onlar bizim evlatlarımız olmayı lütfetti. Bize armağan onlar. Arada başka kimseyle olmayan bir bağ olması (saçtan ikrana bağlanan gibi) ve çocuklarımızn bizim sağlıklı yaşamamıza, uyumamıza, yemek yememize izin vermememesi (bizi öldürmeye çalışıyorlaaaarrrr) bana bunları hissettirdi.

Tuna'dan uzak 4-5 saat geçirmenin vidan azabından böyle düşünmüş de olabilirim.

Yok aslında içim rahattı. Annem 1 haftadır İzmir'de ve Tuna'yı güvenle bırakabileceğim bir babasıysa öteki de anneannesidir. Ama 2 gün sonra Antalya'ya dönüyor:(

Her hafta bir filme gitme fantezim de Pandora gezegeni kadar uzak bir hayal olarak yaşıyor...
edit: benim pek geyik yorumlarımdan sonra, filme dair bu, bu ve şu yorumları da bi okuyun derim.

15 yorum:

  1. Bende sıcak sıcak ilk yazan olayım alemsin Hülya :)Özellikle çocuklarımızın bizi öldürme çalışmaları kısmına kesinlikle katılıyom bilesin...

    YanıtlaSil
  2. amanınnnnn.çok önyargılı davranmışım ben bu filme karşı.bu saatte bilette bulamam.ne yapsam,ne yapsam.)))))))))

    YanıtlaSil
  3. Goruntu efektleri icin seyretmeye deger...senin agladigin yerlerde ben de aglayacaktim da, iki yanimda catir catir pop corn yiyen tipler yuzunde hevesim kacti. Bir de insan yalniz gidince daha kontrollu mu oluyor ne? biz donusumlu gidiyoruz sinemaya, siz de oyle yapin. Bir hafta Tammo gidiyor, obur hafta ben, boylece cocugu kime biraksak derdi olmuyor...tabi illa ben `sevgilimlen` gitcem, onsuz dadı çıkmaz, omzuna yaslanıp seyretcem" dıyorsan o baska, Tuna 12 yasına kadar ikiniz birlikte gidemezsiniz (annen her an sizinle degil ya) o yuzden yalniz sinemaya gitmeye sicak bakmak lazim. Ben hep sevmisimdir yalniz sinemaya gitmeye, o yuzden sorun olmuyor bizde. Bir de Tammo aksiyon filmler sever, ben aile, romantik komesiler, festival filmleri severim...o yuzden tek basina gitmek bizde farz.

    YanıtlaSil
  4. Filmi henüz izlemedim ama izlemiş kadar oldum:). Yorumlar çok eğlenceli.

    YanıtlaSil
  5. Filmle ilgili yorumlarına tamamen katılıyorum.

    Yalnız Avatar-İkran ve Anne-çocuk ilişkisi beni aştı, hamile kafam vermek istediğin mesajı almadı. :)

    YanıtlaSil
  6. Ne güzel yazmışsın Hülyam, seyretmiş kadar olduk. "Bizi öldürmeye çalışıyorlaaaar" hehehe. Ne güzel.

    YanıtlaSil
  7. Ben de Ela doğduktan sonra gideceğim ilk film hedefi olarak Avatar'ı koydum önüme. Henüz elbette fırsat yaratamadım. Ama dur bakalım, azimliyim. Öncesinde bu yazı güzel oldu:)

    YanıtlaSil
  8. sinem, kisd
    ben sinemadayken annem uyutmuş. gece çok rahat uyudu. anneme naz yapmıyor, naz olayı bana. artık eminim, kesin beni öldürmek istiyor :)
    burcu
    ya tüm klişelerine rağmen insanın içine işleyen harika bir film. tavsiye edenzi
    açalya
    sinemeye bir arkadaşım ve 12 yaşında kızıyla gittik. aynı şeyleri düşündüm. 12 yaşından önce böyle filmlere götüremem dedim. tek başına sinemaya gidebilirim canım. severim ben yalnız film izlemeyi.
    mehtap
    teşekkürler. benim film eleştirim de işte bu kadar olur :)
    blogcu anne
    ikranlar'ı bize eziyet eden bebelere benzetiyorum. arada o saç-kuyruk bağı gibi köklü bir bağ var ama ıslah edinceye dek de canımızı çıkarıyorlar. çaktın köfteyi ;)
    dağlar kızı
    hay allah. filmin sonunu bile söyledim :)

    YanıtlaSil
  9. ha tabi bu film icin 13 yas alti icin ebeveyn kontrolu kurali vardi.
    Animasyon ve diger aile filmleri icin daha erken de gidebilir cocuklar elbette. Beni ilk kez kendimi bildigim zamanlarda (bebekken acik hava sinemalarinda cekirdek citmeyerek seyredilen filmlerden bahsetmiyorum, ona hep coluk cocuk giderlermis, bizi de gotururlermis zaten) sinemaya goturduklerinde 10 yasimdaydim ve anasini satayim ilk syerettigim film de Dustin Hoffman ve Steve Mc Queen`in oynadigi `Kelebek` filmiydi. Anaaa sonra bana kitabini da okuma gorevi vermislerdi. Bir de filmden cikinca sinava tabi tutmuslardi (annemler degil, ablamin arkadaslari goturmustu) `ne anladin filmden anlat bakayim` diye. Gik mik etttigimi dun gibi hatiliyorum.
    Burda sinemalar yaz aylarinda, okullar tatilken, cocuklara Sali gunleri saat 10 seansini bedava yapiyor. Gecen yaz karanlik ve yuksek sesten korkar diye goturmedim, bu yaz baslayacagim Sali gunleri goturmeye.
    Ikran Tuna bey`in nazini yerim...

    YanıtlaSil
  10. Heh, evet, şimdi anladım!

    YanıtlaSil
  11. sinemaya gitmeyeli 2 sene oluyor :(böyle anlatılınca içim bir garip oldu, burnumda tüttü bir anda dev ekran...DVD çıkar mı acep ???

    YanıtlaSil
  12. kaymacina
    dvd'nin bir anlamı yok inan. avatar'ı 3d gözlükle izledin izledin. yoksa ööle alelade bir film gibi gelecektir sana

    YanıtlaSil
  13. Hülya'cım, zaten uyarmışsın yazının başında "spoiler içerir" diye. Filmin sonunu öğrenmek sorun değil. Önemli olan, sinemaya gidebilmek malum:) Bir de teknolojisi tabii...

    YanıtlaSil
  14. filmi yaşamışsın resmen :)))
    seni çakma avatar anne seni :))))

    YanıtlaSil