10 Haziran 2010 Perşembe

2 Yaş Civarı İştahsızlıkları, Çözümler, Tüyolar, Tecrübeler



2 yaşa az kalmış ya da 2 yaşı azıcık geçmiş ve yemek seçen çocuğu olan bir düzine anne sayabilirim.
Sağda solda "2 yaş beslenmesi" başlıklı tonla makale var ve çoğunda "artık ..... yiyor olmalı" gibi anneye gereksiz baskı yapan ifadeler var. Geçenlerde Facebook'ta paylaşılan bir yazı bugüne dek okuduklarımın içinde en ayakları yere basanı diyebilirim. FB'de paylaştım, bir de burdan paylaşayım dedim.




Çocukların Yemek Seçmesinin Nedenleri Nelerdir?




Her yaş grubundaki çocukların sevmediği yiyecekler mutlaka vardır. Bunun nedeni bazen yiyeceklerin renklerinden kaynaklansa da, çocuklar daha çok çiğnemekte zorlandığı yiyecekleri yemeği reddeder. Yumuşak etleri sert etlere, iyi pişmiş sebzeleri de pişmemiş olanlara tercih etmeleri gibi. Bazen tüm yiyecekleri büyük parçalar halinde öğürürler. Çünkü yemekleri yutmasını zorlaştıran büyük bademciklere sahiptirler.




Çocuklara Keyifle Yemek Yedirmenin 11 Yolu




Herkesin sevdiği bir ana yemek hazırlayın: Çocuğunuzun hiç sevmediği alışılmamış yemekleri denemekten kaçının. Bazı çocuklar güveç gibi karışık yemekleri sevmezler. Bu tip yemekleri çocuğunuz biraz büyüdükten sonra mönünüze dahil edin.




İzin verin: Eğer çocuğunuz kırk yılda bir ana yemeği yemeyi reddettiyse, onu kırmayın. Ana yemek yerine geçecek başka birşey yemesine izin verin. Bu, kendi için hazırladığı kahvaltılık mısır gevreği yada basit bir sandviç olabilir.




Saygı gösterin: Eğer çocuğunuzun aşırı derecede sevmediği birkaç yiyecek varsa, ( özellikle midesini bulandıran ) bu yemeği aile yemeğinin bir parçası olarak hazırlayıp çocuğunuza servis etmeyin. Asla çocuğunuzu tüm yiyecekleri yemeye zorlamayın. Bu sadece güç mücadelesine, mide bulantısına ve hatta kusmaya neden olacaktır.




Meyve yemeye teşvik edin: Sebzelerin çiğnenmesi zordur ve bazılarının acı bir tadı vardır. Genellikle çocuklar ve hatta birçok yetişkin tarafından sevilmezler. Unutmayın ki sebzeler ve meyveler aynı besin grubundandır. Yenmesi hayati zorunluluk taşıyan hiçbir sebze yoktur. Bu nedenle sebze yememekte ısrarcı olanlara meyve yedirmeyi deneyin. Çünkü sizin de ısrarcı olmanız çocukların sebze yememeyi suçluluk duygusu olarak algılamasına neden olabilir.




Şikayetlere son verin: Önlerine konulan yemeği yemek istemediklerini söyleyebilirler ya da tabağın kenarında bırakabilirler. Bu durumda onlara kızmayın. Ancak şikayet etmenin kabul edilemez olduğunu açıkça belirtin.




Yeni tatlar denemesini isteyin: Çoğu tatlar sonradan edinilmiştir. Çocuğunuz, sevmediği bir yiyeceği daha sonra severek yiyebilir. Yemek seçen bazı çocukların yeni tatlar denemesi için, başka insanların bu yemeği yediğini 10 kere görmeleri ve bu yiyeceği sevmeden önce de 10 kez bu yemeği tatmaları gerekebilir. Yeni yiyeceklere alışmanın normal sürecini hızlandırmaya çalışmayın. Bir çocuğu belli aralıklarla sevmediği yiyecekten bir parça yemeye zorlamak onu seveceği anlamına gelmez. Bunun yerine söz konusu olan yemeği denediklerini söylediklerinde onlara inanmanız daha iyi olur.




Tatlılar konusunda tartışmayın: Anlaşmazlık yaratan diğer bir konuda ” Tabağındakileri bitirmezsen tatlı yiyemezsn” kuralıdır. Doğru olan çocuğunuzun ne yediğine bakmadan ona tatlı vermenizdir. Ancak ana öğünde yeteri kadar yenilmediğinde de ikinci tatlıya izin vermeyebilirsiniz. Tatlı, sadece şeker ve benzerleri olarak anlaşılmamalıdır; meyve gibi besleyici besinleri de tatlı olarak çocuğunuza sunabilirsiniz.




Yemeğin süresini uzatmayın: Tüm aile yemeğini bitirip kalktıktan sonra çocuğunuzu yemeğini bitirmesi için zorla sofrada tutmayın. Yaptığınız onu zorlamak ve ikinizin de zamanını boşa harcamaktan başka birşey olmaz. Yemek süresini eğlenceli hale getirin: Yemek zamanını önemli bir aile olayı haline getirin. Çocuğunuzu arkadaşça bir konuşmanın içine çekin. Onlara gününüzün nasıl geçtiğini anlatın ve kendi günlerinin nasıl geçtiğini sorun. Yemekle alakalı olmayan eğlenceli konulardan bahsedin. Yemek zamanını, eleştiri ya da kontrol mücadelesi yapılan bir zaman haline dönüştürmeyin.




Her zaman yemek konuşmayın: Çocuğunuzun yanında onun ne yiyip ne yemediği hakkında tartışmayın. Çocuğunuzun iştah derecesinin onun kalori ihtiyaçlarını karşılayacağına güvenin. Ayrıca sorun çıkarmadan yemeğini yediği için onu övmeyin. Çocuğunuz sizin yemek beklentilerini karşıladığı için ona rüşvet ya da ödül vermeyin. Çocuklar kendi iştahlarını tatmin etmelidir, ebeveynlerininkini değil. Ancak bazen tadını ya da yapısını sevmediği yeni bir yiyeceği denediği için çocuğunuzu övebilirsiniz.




Çocuğunuza günlük bir multivitamin vermeyi gözden geçirin: Çoğumuz için vitamin tabletleri almak muhtemelen gereksiz olsa da, bunlar normal miktarlarda alındıklarında zararlı değildir ve çocuğunuzun yeme alışkanlıkları hakkında rahatlamanızı sağlayabilirler




Bir de benim ekleyeceklerim var. Eksik kalmayayım :)

Yemekleri adıyla değil de içeriğiyle sınıflandırmak faydalı olabilir. Böylece bir şeyi yemediği zaman ikame eden başka yemek sunma şansınız olur. Mercimek köftesini yemiyorsa mercimek çorbası içmesi gibi. İkisinde mercimek (bitkisel protein) ve un ya da bulgur (ikisi de karbonhidrattır) vardır.

Sağlıklı atıştırmalıklar verilebilir. Pekmezli kurabiye, patatesli yumurtalı poğaça gibi....

Normal makarna yerine yumurtalı ve sütlü ev eriştesi verilebilir.

Çocukların hayvansal proteine çok ihtiyacı vardır. Ama bizde pek yaygın olan et suyu ve kemik suyunun fazla protein değeri yoktur. Yine de içeriğinde hayvansal yağlar vardır ve 2 yaşa kadar yağ kısıtlaması yapılmamalıdır. Az yağlı sütlerden, peynirlerden kaçınılmalıdır ve kuruyemiş, avokado, zeytin gibi bol yağlı gıdalar verilmelidir. Kaldı ki asıl tehlike hayvansal ve bitkisel yağlar değil trans yağlardır. Margarin yemeyin, yedirmeyin. (margarinsiz çıtır çıtır bir poğaça tarifim var, bi ara yazacağım)


Bir yanılgı da pekmezle ilgili. Tuna meyve öğünüyle birlikte 3-5 kaşık da pekmez içmeyi çok seviyor. Günde 20-30 cc içtiği bile oluyor. Doktoruma "hani meyveyle birlikte de alıyor ya, bu miktar demir alımı için yeterli mi? " diye sorduğumda şok oldum. Zira bu yaşta bir çocuk günde 1 su bardağı pekmez içse anca demir ihtiyacını karşılarmış. Yani pekmezde sandığımız kadar çok demir YOK!!. Başka şekerli gıda tüketmediğinden 20-30 cc pekmezi fazla bulmadı doktorumuz ama demir deposu olmadığını da hatırlattı.


Çocukların görüntüye ve detaylara çok önem verdiği zamanlar bu aylar. Sade görüntülü ve bildik renkteki gıdaları kesinlikle tercih ediyorlar. Bizim Ton bezelye yemeğini sevmiyor ama haşlanmış yağsız-tuzsuz bezelyeye bayılıyor. Bu tercihine saygı gösteriyoruz ve ısrar etmiyoruz.


Etin tadını çok seviyor ama et yediğinden haberi yok maymunun :)

Şekil itibariyle köfte de pirzola da tuhaf geliyor sanırım. Et yedirmek için bulduğum yöntemi paylaşayım: Dana etini düdüklüde az suda haşlıyorum. Soğuduktan sonra blendırda püre haline getiriyorum. İtirazsız yediği bulgur ve pirinç pilavlarına karıştırıyorum. Bulguru domatesli yaptığımdan arada belli olmuyor bile. Pirincin içinde de şehriye gibi durduğundan ses etmeden yiyor.


Sebze yedirmek hakkaten daha zormuş. O konuda da 23 aydır yapmadığım bir şeyi yapmaya başladım. Blendırdan geçirmek! Dün bezelyeli enginarı suyuyla birlikte blendırdan geçirdim, bayıla bayıla içti çorbasını. Tadıyla ilgili bir derdi yok yani. Şekille bozmuş kafayı.

Balık dediğimiz zaman aklına sadece ve sadece kedi, köpek, kuş gibi bir hayvan geldiğinden öldür allah yemiyor. Onu da çorbalarının içine gömüyorum.


Gönül ister ki ne versek lüp lüp götürsünler, ama olmadı mı olmuyor. Sütlacın içine ciğer karıştırıp kakalamadıktan sonra bence her yol mübah :)

12 yorum:

  1. Yazı güzelmiş, gerçi bazı yerleri 2 yaş değil de, 4+ gibi geldi ama olsun... lazım olacak nasıl olsa :)

    Ben de seninle benzer şeyleri yapıyorum. (Bizim doktor 5 demişti ama) 3 yaşına kadar da bakınca yememeye karar verdiği ama yemesi gereken şeyleri bir şekilde kakalayacağım, yapacak bir şey yok! Enginarı ben de balıklı enginar çorbası olarak yediriyorum. Lüp lüp götürdüğüne göre, tadıyla ilgili bir sorunu yok :)

    Bir de, balığı, balıklı makarna olarak veriyorum bazen. Yemek tarifleri dosyamda vardi. Makarnayı çok sevdiği için de gayet güzel yiyor.

    Çınar'da henüz şekil takıntısı yok ama olursa bakalım ben ne çare bulacağım?

    Sevgiler, afiyet olsun Ton'a :)

    YanıtlaSil
  2. tosunda takıntılar arttıda arttı ama hala kilo vermedi anlamadım bir öğün ye bir öğün atla ya da her öğün seç mantığıyla gidiyoruz şu an bu yazı iyi geldi:)

    YanıtlaSil
  3. şu anda tam ihtiyacım olan yazıydı..her akşam kendimle savaş veriyorum iştahı hastalıkla iyice giden evdeki kuzuyu ne ile besleyeceğim diye... desen belki de yaşıyla alakalı bir durum.. en iyisi sabretmek ve hayal gücünü kuvvetlendirmek... ama şu sütleç içine ciğer de pek kötü yahu..kim akıl etmiş ki bunu.. çocuk tümden soğur yemekten..ıyyy..

    YanıtlaSil
  4. yemek yemesini istiyorsan senin tontonu Ece'yle tanıştıralım,Ece sevdirir yemek yemeyi :) sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Ne yani boşuna mı kemik suyu çıkarıyorum ben gecenin körlerinde?? Dağıtırım uleen! :)

    Bu sabah benim blogda da konuştuğumuz üzere ben bu yazıda yazanların çoğunu uyguluyor sayılırım, en çok da inatlaşmama konusunu benimsiyorum bu ara..Ama bazı günler adam gibi birşey yemediği zaman, şööyle lop lop et yemeyince kendimi kötü hissetmiyor da değilim..

    Son olarak makarnanın nacizane hiç bir sakıncası olmadığını düşünüyorum, bizde nedense biraz gereksiz karbonhidrat gibi görülüyor ancak bu yaş bebelerinin çok da ihtiyacı olan bir şey bence..Kuşaklardır makarnayla beslenen bir toplum ile çalışıyorum ve hepiciği sapasağlıklı, fidan gibi, al yanaklı, taş gibi tipler valla! Neyse Arda' nın sosla derdi olmadığı için kıymalı soslu filan bence gayet besleyici oluyor..Mantı da tabii hem onun hem benim favorilerimden...

    Afiyet ola bütün cücelere :)

    YanıtlaSil
  6. Bezelyeli enginar cozumune bayildim, ve gecenlerde yaptigim enginari yemeyince niye boyle bir cozum dusunemedim ki diye de hayiflandim! Gercekten bazi seyleri Ela da daha tadina bile bakmamisken kesinlikle agzini acmiyor. Normalde istahi yerinde aslinda ama mesela taze fasulye bi ye tadina bak ondan sonra karar ver dimi, yok agzina surmuyor.

    YanıtlaSil
  7. Seninle, geçen sene mi aylar önce mi herneyse, yaptğımız msn yazışmalarını hatırladım :o))) sana pekmezde demir memir yok, yedirmeyin şu mereti dediğimde şaşırmıştın. Bir de "mesela bamyayı illa koca koca bütün bütün vermenin, yemeyince de "benim çocuğum bamya yemiyor" diye kafayı duvarlara vurmaya gerek yok, koy blender'a ez" demiştim hatırladın mı? ;o)

    YanıtlaSil
  8. iki yasina az kalmisken tuna oglanin ve oglumun, gunluk hayatinizi takip eden bir okuyucunuz olarak,her yazinizi okuyup ha iste tamda boyle benimki de diyerek cokca rahatladigim oluyor;oglum deniz ile oyle cok benziyorki huylari yemek konusu bizde de ayni,uzun sureden beri kakalamaya mecbur haldeyiz;dogrusu cevredekiler ama hala corba mi yapiyorsun sen bu cocuga dese de beni rahatsiz etmiyor,amac cocugumun beslenmesi,pekmez icin verdiginiz bilgiye ise ayrica tesekkur ederim,yurtdisinda yasayan biri olarak sise sise pekmez tasimaktan bir hal olmustuk artik kasmam kendimi.
    tesekkur etmek ve yorum birakmak boynumun borcu gibi birsey oldu siz seve seve yazip paylasiyorsunuz hayatinizi ve tecrubelerinizi,bende zevkle okuyup takip ediyorum tuna oglanin sirinligini.
    saglikli ve mutlu gunler gecirsin tuna oglan annecigiyle.
    cigdem

    YanıtlaSil
  9. başak
    çocukların damak tadı bizden çok farklı olmuyor zaten. anne karnındayken de meme emerken de yediğimiz yemeklerin tadını alıyorlar. enginarın tadını seviyor mesela ama şekline gıcık oluyor gibi...
    ömer tuna-esra
    bizim tuna da öyle.. az yiyor ama kilo almaya devam. gece kalkıp gizli gizli yemek yediğinden şüpheleniyorum
    kaymacina
    sütlaç içi ciğer özgüranne'den duymuştum ona sormak lazım. K. daha yeni çıktı hastalıktan. az sabır sabır..
    prenses ece
    bulamadım ben sizin blogu. haliyle göremedim ece'yi. bizden de sevgiler
    totican
    sizin italyan arkadaşlar makarnayı az sosu besleyici tutuyor kanımca. makarna bence de sağlıklı bir yemek hele uygun sosla servis edilirse şahane bir çocuk yemeği oluyor. arda kıymalı makarnayı seviyorsa ne ala ama hayvansal protein için kemik suyuna bel bağlama. muhakkak başka vitaminler mineraller içeriyordur ama kemik suyu= çok çok düşük protein

    YanıtlaSil
  10. Yeşim
    evet yaaa. bi dene, ondan sonra sevmedim de di mi? adamı deli eden bu önyargıları zaten
    açalya
    evek hatırladım. o konuşma üzerine doktora sordum aynen senin söylediklerini söyledi. süpersin! ama 20-30 cc pekmez, günde 20-30 gr et, 2-3 günde bir yumurta vs yerse demir ihtiyacını karşılıyorlarmış. yani pekmeze devam. ayrıca pekmezi sadece demir için değil potasyum ve işte adını unuttuğum başka başka vitaminler için de tavsiye ediyorlar. ama olmazsa olmaz değil tabi ki. Tuına çok seviyor diye veriyorum ben. Yoksa elde kaşık "iç evladım hadi bi kaşık daha" demiyorum yani. blendır işi de tam anlamıyla tükürdüğünü yalama olayı valla. ek gıdalara geçtiğimizden beri bir kere bile kullanmadım blendırı. Zaten bozuk yatıyordu 2 yıldır. Şimdi çorba için kullanmaya başladım ve bunca zaman ne diye kasmışım diye hayıflandım
    adsız-çiğdem
    çok seviniyorum adsız anonim okurların yorumlarına. bence de önemli olan o gıdayı alması. ha katı olarak ha çorba olarak hiiiç farketmez
    sevgiler

    YanıtlaSil
  11. hı hı evet süperim (?) :o/
    seven cocuga pekmezi kararinda vermek lazim, ama tatli ya iste meret, cocuklar da seviyor ve zaten de bomba besin kaynagi falan sanilip ha babam veriliyor diye dusunuyorum. Ben Dante`ye sevdiremedim pekmezi (kendim de hazetmem), tahin pekmezi de denedim, onu da sevmedi.
    Blendir da katilara gectigimiz an kullanmaya baslamistim, kim ugrascak cam rendeyle, miy miy miy. Simdilerde artik bamyayi catalla eziyorum elbette, ama Dante, Tuna yasindayken blenderdan geciriyordum hep.

    YanıtlaSil
  12. Referans yazi olmus bu, eline saglik. Cokca faidelenecegim ben de. Bu gece basliyorum. Zaten Turkiye seyahatinden sonra iyice bunalima girmistim bu cocuk zayif diye ;) Saka bir yana kilo almasi degil tabii ki de faydali besinler yemesi acisindan blenderimiz yeniden sahne alacak artik :)

    YanıtlaSil