9 Haziran 2010 Çarşamba

Ütü ve Hijyen Üzerine



Ne giysek postu üzerine Yelizcan bir sobeleme dalgası başlattı da farkındalığım arttı. Çocuk-bebek giysilerine iki ütü basmayan anneler azınlıktaymışız.


En son karnım burnuma değmek üzereyken toplucana ütü yapmıştım. Ardından ne ütü yapacak vaktim oldu ne de bunu gerekli gördüm. Bebekken zaten giysileri çok da önemli değil belki ama artık ayaklanıp "toplum" içine giriyorlar ya arada eli yüzü düzgün giydirmek lazım belki de.

Hoş toplum içine çıkan biziz, onların ne toplum umrunda ne ayıp ne kırışık pantolon ne ütüsüz göynek.....





İşin toplumsal ve ayıpsal kısmını es geçip sağlıkla ilgili kısmına dalayım istiyorum.

Ben ütü olayının çocuk sağlığını ciddi ciddi tehdit ettiğini düşünüyorum. Bir düşünün, kıyafetleri genelde kaç derecede yıkıyorsunuz? 40-60 derece değil mi? (90 derecede yıkayan deli var mı? Varsa hemen çıksın, yoksa ebediyen sussun)

Ütüyü kaç derecede yapıyorsunuz? Minimum 100 ama genelde ikinci kademeyi yani 200 dereceyi seçiyorsunuz değil mi?

Tüm gün kirlenen çocuğunuzun giysileri süper ötesi hijyene kavuştu, tek mikrop bile kalmadı. Aferin size....

Peki iyi bir şey mi bu extra hijyen?

Günümüzde alerji türü hastalıkların alıp başını gitmesinin bir nedeni de bu aşırı steril ortamlar olmasın sakın? Doktorum bana alerjinin bir gelişmiş ülke hastalığı olduğunu ve bizim gibi az gelişmiş ülkelerde alerji oranının sanılandan daha düşük olduğunu söylemişti.

Ama etrafınıza bir bakın. Hemen herkes tozdan, polenden vs vs rahatsız oluyor.

80li yıllarda yani haftada bir kez ailecek banyo, çamaşır, ütü işlerinin bittiği ve her sabah duş alma imkanı olmayan yıllarda sanki daha az alerji vak'aları oluyordu.



Biz geliştik, daha konforlu evlere ve 24 saat sıcak suya kavuştuk. Daha kuvvetli temizlik maddeleriyle evlerimiz daha temiz oldu. Bebeklerimiz Cumhuriyet tarihinin en hijyenik bebekleri oldu ama hemen hepsi atopik, alerjik ve hassas !!!


Ben oğlumun maximum pislik içinde yaşamasına özen gösteriyorum. Hem de pek hijyenik babasıyla çatışmak pahasına...

Sokakta oynuyor oynuyor. O arada sadece elini ağzına götürmesini engelliyorum ki bunu her zaman başaramıyorum. Eve giderken ellerini ıslak mendille siliyorum, eve girer gelmez ilk işimiz el yıkamak oluyor. Emziklerini bile arada soğuk suya tutuyorum hepsi o.

Son 1 ayda sürekli hasta çocuklarla biraraya geldi, diş üstüne diş çıkarıyor ama burnu bile akmadı. Alerjinin yakınından bile geçmiyoruz. Babasının deyimiyle öküz gibi meeaaşallah :)


Sağlıkla kalın....

deep not: Annelerin Dünyası'nın yeni yüzünü gördünüz mü? Okuması daha da ferah şimdi

video

22 yorum:

  1. haha! O nasil bagrinmak oyle:)

    YanıtlaSil
  2. aha Hulya bacim al benden de o kadar, ayni senin gibiyim ben de:)

    YanıtlaSil
  3. Oh içimin yağları eridi. Bir arkadaşım azarlamıştı beni, "kız, çocuğun şeylerini de mi ütülemiyosun, ne kadar vaktini alacak el kadar şey, mikrobu kırılır" diye. O zaman daha Ilgaz ne bir kez ishal, ne bir kez grip olmuştu. Ben de kekelemiştim öyle ama bir cevap da verememiştim.

    Eğer ütü sevmeyenlerden, ama çok da buruşuk olmasa diyenlerdenseniz, kurutma makinesi tavsiye ederim. Siemens var bende, kırışık önleme, hassas tuşlarına basıp çok hafif nemli çıkartıp hemen katlayınca yeminle ütüden daha güzel oluyor. Enerji israfı biraz canımı sıksa da ütüden tasarruf ile aynı hesaba gelir diye avunuyorum. Ayrıca yumuşacık yapıyor. Havludur, nevresimdir bunları zaten ne ütülerim, ne kuruttururum, çok sertleştiyse arada kurutma makinesine atıyorum o kadar.

    YanıtlaSil
  4. hehe, hakketten nasıl bağırmışın Hülya, gerisin geri kaçtı çocuk :))

    Ben ütütlüyorum ama bizimkisi de hasta olmadı daha meaşşallah :)) Hijyenden öte düzen takıntımdan yapıyorum, itiraf ediyorum. Ve fekat onu elleme, bunu ağzına sokma, aman pislendi takıntım yoktur. Belki onun yararı oluyordur :D

    YanıtlaSil
  5. son cümleye son kelimeye kadar katılıyorum..sen bağardığında kaçan panikleyen ton balığını öpüyorum..

    YanıtlaSil
  6. anne dediğin arada bağırır ayol. ayağı islanınca foşudu foşudu yürümekten rahatsız olmasın da eve gitmek zorunda kalmayalım diye şeyettim ben.

    YanıtlaSil
  7. Damla hakkaten ishal vakaları sanırım aşırı hijyenden ya da aşırı pislikten kaynaklanıyor. Kurutma makinesine gelince, öğrenciyken çamaşırhaneye götürürdük kirlileri de orda görmüşütm. bayılmıştım. nasıl güzel düzeltiyor yahu. ütüye gerek olmuyordu hakkaten.

    YanıtlaSil
  8. Tamamen sana katılıyorum canım, gerçi Tunikin giysileri ütüleniyor ama onun dışında rahatım çok hijyenik arkadaşlarımın hepsinin cocukları hasta.. Abimin bir arkadaşı oğlunu Pınar şaşal suyla yıkıyodu çocuk bir aydır hastanede yatıyormuş düşün....

    YanıtlaSil
  9. tembelim de rahatla ne o öyle yok alerjik olmasınmış:P
    Şaka bi yana pislik iyidir. ablam misal acayip temiz kadındır, durunun elbiseleri bile kloraklıydı, hare hare giyerdi garibim:) ama 3 yaşında kreşe başladığından beri hastalıktan kurtulmaz, bademcikleri alınacak korkarım. ablamın annelikle ilgili bana tek nasihatı "bırak kızım bok içinde yaşasın, ben yanlış yaptım" olduydu. şimdi pisliğe azami dikkat gösteriyorum:) bu arada arcanınkiiler hep ütülü ümit abla sağolsun ama bana kalsa arcaya katiyen ütülemezdim, ütüsever bi insanım ama bence haftada 5 makina çamaşırı çıkan velede haram ütü olayı!!

    YanıtlaSil
  10. sevdiğim tek ev işi ütü olduğundan her şeyi ütülüyorum daha düne kadar donları bile:)ama bu hijyen takıntısından çok yapılan eylemi sevmemle alakalı:)
    ancak anneliğimin ilk 3-4 ayı ciddi bir hijyen takıntım vardı.Sanıyorum ki lohusalık sendromu tetikledi bu takıntımı da
    Tüm bu takıntılı halime rağmen sağlıklı,vücut direnci yüksek bir çocuk oldu Talya

    YanıtlaSil
  11. :)

    bebek kiyafetlerine pek utu yok bence . isin sirri camasirlari cok yuksek devirde sIktIrmamak :)

    ama krese basladiklarinda mecburen ! utuluyorum azizim :)

    YanıtlaSil
  12. evet kurutma makinasini ben de siddetle tavsiye ederim, burda herkes kullaniyor, biz de alistik:) cok pratik...Derin bebekken o kadar cok yikar kuruturdumki, kurtucusuz ne kadar zor olurdu diye hep dusunmusumdur...(Derin cok kusan bir bebekti...) Turkiyeye donunce de ilk isim kurutma makinasi almak olacak, Damla baglanti falan problem oluyor mu kurutucularda?

    YanıtlaSil
  13. Annem "ütülü çamaşır uzun ömürlü olur" der hep.. Vallaha da doğru bu laf...

    Sterillikten falan değil de hem güzel gözüktüğünden, tertip sevdiğimden ve de öyle gördüğümden sanırım, ütüsüz mendil bile kullanmam. Kendim yapmak zorunda olduğum zamanlarda bile, dona varana kadar ütülerdim.

    Bir lekeli, iki ütüsüz şeylere alerjim var benim:))

    İmza tipik oğlak kadını OYYİP:))

    YanıtlaSil
  14. Tam kaşınıyor:))) Videodan bahsediyorum... Kirlenmek güzeldir sonuçta

    YanıtlaSil
  15. bende vücudumda çıkan lekeler için doktora gittiğimde çok yıkanmaktan kaynaklanan bir temizlik olduğunu söyledi.
    Şaştım kaldım,temizlikten hastalık mı olur diye.
    Asla aşırı titiz vs bir durumum yoktur,yanlış imaj oluşturmasın. :)
    kesinlikle katılıyorum size,insan vücudunun az da olsa mikroba da ihtiyacı var.
    bizim evde annem ütü gerektiren gömlek ve pantolon dışında hiç birşeyi ütülemez desem yeri.
    Bende tanıyorum çarşaf,havlu,çamaşır ütüleyenleri.Ne diyelim Allah kolaylık versin :)

    YanıtlaSil
  16. Katılıyorum bu alerjenlerin aşırı titizlikten kaynaklandığına, bizde de durum saldım çayıra mevlam kayıra olduğundan bir sorun yok şimdilik :))

    YanıtlaSil
  17. ben ütü konusunda biraz hassasım ama hijyenden değil, kadına gıcığım çok çalışsın istiyorum bu nedenle oğlanın herşeyini ütületiyorum açıkçası.Bana kalsa vay haline düzgün katlar koyarım dolabına..zira ne vaktim nede takatim var iti için..

    YanıtlaSil
  18. AA Tuna emzik mi emiyo? Hiç emzikli foto görmediimden belkide bilmiyordum :)
    Pazarları banyo günü olurdu dimi? Apartmana sıcak su verilirdi..Amma ovalardı annem beni, gıcık olurdum, tüm haftanın pisliği gitsin diyeymiş demekki ! :)
    Bi de; ne 60 ı ben 30 derecede yıkıyorum..az mı apla de bakem?

    YanıtlaSil
  19. neden ütü yapmıyosun diye çemkirenlere bakınız hülyanın ütü ve hijyen üzerine postu dicem :))) süpersin

    YanıtlaSil
  20. Rabbit
    çocuğu damacana suyla yıkayan anneler çok duydum maalesef. yazık çocuklara. sıfır mikropla kreş çağına girip sapır sapır dökülüyor
    yeliz
    tembelim de uleaayn.. ama sağlığı için olmazsa olmaz bi durum olsa ona da zaman ayrırıdım eminim. ama değil işte :)
    gülay
    tabi canım, bağışıklıkta tek etken ütü falan olamaz. olayın sadece bir ayağı ütüdür. beslenmesi var, uykusu var, genetiği var. var da var
    firdevs
    kreşe gidince eli ayağı düzgün olsun istiyor di mi insan ?

    YanıtlaSil
  21. özge
    kurutucu aldıracaksınız bana en sonunda :)
    OİP
    ben de oğlak kadınıyım. hatta eşim de oğlak. astrolojik bi titizlik yoktur kanımca. anlamam pek ama yükselen-alçalan burçtandır belki senin bu titizliğin. ben kaaayet geniş bir oğlakım
    deniz
    hem de ne kaşınma. ayağını bin kere suyun fibine getirdi götürdü. en sonunda daldı bileğine kadar. öyle gezdik sonra. foşudu foşudu....
    es
    bir de çarşaf ütüleme olayı var di mi yaaaa. az sonra kırış kırış olacak çarşafa neden ütü basılır hiiç anlamam.
    bahar
    bendensin :)
    kaymacina
    zaten anladığımı kadarıyla herşeyi ütülü olan modern anneler bu işi kadınlara yaptırıyor. daha çalışıp çocuk bakıp temizliğe de kadın almayıp ütüsünü de kendi yapan kadına rastlamadım desem yeridir.
    totican
    emzik sadece uyurken alıyor. bir de oto koltuğunda takılıyken. 30 da iyidir be. zaten hemen her gün yıkanıyor çamaşırları.
    toprak ana
    sal sen onları bana. ben cvp veririm :)

    YanıtlaSil
  22. kesinlikle katılıyorum size pek hijenik anneler kendilerine yapıyorlar sadece :))

    YanıtlaSil