29 Temmuz 2010 Perşembe

Emzik Dit-ti

Google’da “emzik bıraktırma” yazıp arayanların karşısına çıkınca belki bir ışık çaktırırım diye ve bir sürü ebeveynin “nasıl yapsak da bıraktırsak” diye kafa yorduğunu bildiğimden emzikle nasıl vedalaştığımızı yazıyorum.

Tuna’yı emziğe alıştırmak bıraktırmaktan daha zor oldu desem yeridir. Hastaneden döner dönmez daha 2.günden vermeye başladım. İlk birkaç gün sorunsuz alsa da sonradan su koyverdi. Kucağımda uyuyakaldığında yavaşça ağzına yerleştirerek, park yatağını ince ince sallayıp elimi emziğin üstünden çekmeyerek vs vs… alıştırdım. Zira kendisi son derece gazlı ve kolikli bir bebekti ve gerçekten buna ihtiyacım vardı. Emzik alması çok da işime yaradı. Mesela 2 aylıkken fıtık ameliyatı olduğunda 5-6 saat aç kalması gerekiyordu. Emzirmem kesinlikle yasaktı. Ameliyat saatini beklerken kucaktan hiç indirmeden emzikle sakinleştirebilmiştik.

Emzik uykuya dalmasını kolaylaştırdığından gece uyku vaktine fazla direnç göstermeden hep makul bir saatte yattı.

2 sene boyunca uyku öncesi, hastalık, huysuzluk ve diş çıkarma dışında kendi talep etmedikçe HİÇ teklif etmedim. Zaten istiyorsa muhakkak bir rahatsızlığı ve huzursuzluğu vardı ki istiyor diye düşündüm ama emziği alıp kraker vermeye çalıştım. Hep bir şansımı denedim. Ki sanırım bu kadar kolay bırakmamızın en önemli sebebi de budur.




Daha önce yazdığım gibi tam 23 aylık olduğunda bir akşamüstü Migros’a gittik. Oyuncak reyonunda mola verdik, önüne 3 tane oyuncak koydum. Tuna diğer ikisini bırakıp sarı çöp kamyonunu aldı. Diğerlerini yerine bıraktı, kendiliğinden kasa kuyruğuna girdi. O akşam uyku vaktine dek oynadı. Uyku zamanı geldi diyerek iki emzik verdim, ikisini de fırlatıp attı. Tekrar verdim, tekrar attı. “Kamyonla uyumak ister misin?” diyince cumburlop atladı yatağa ve o gece çöp kamyonuyla daldı rüyalar alemine. Gece 1 kez uyandığında emzik verdim. Zira emziksiz uykuya geri dönme konusunda bir tecrübesi yoktu.

Demek ki emzik olmazsa olmaz bir şey değilmiş diye düşünüp ertesi gece de kamyonuyla yatırdım. Gece uyandığında yine emzik verdim. 3.gece kamyon numarası sökmedi. Sonraki geceler hep önce bir şansımı denedim, uyursa uyudu; uyuyamadıysa emziği verdim. Gündüz uykuları da bir öyle bir böyle devam etti.

Sonra Antalya tatili çıktı ortaya. Anneanne-dede evinde yer yatağında yatırdım. Yani yatağa bırakıp kendi kendine uyumasını beklemem mümkün olmadığından %80 emzik verdim. Ama orda da mesela oto koltuğuna bağlıyken huzursuzlaşıp emzik istemesini engelledim. Gezmeleri ikindiye denk getirip kuru dut, kuru kayısı ve cevizle oyaladım. Otomobil= emzik bağlantısını da sildik böylece.

Evimize döndükten hemen sonra emziğe toptan veda etmeye karar verdim.

Gece uyandıkça biberonla su, bitki çayı ya da gündüz az beslenmişse süt verdim. Birkaç gece geri uyumakta zorlandı. Ama ısrarla vermedim. Uyuyamadıkça döndü durdu yatakta. Elimi sırtına koydum, şşşşşşşşş’ladım, konuştum. Bu arada Tuna da emziksizlikten yeni bir uyku prob’u edindi. Uyurken saçının ön tutamlarını oynuyor. Eninde sonunda bulacaktı böyle bir yol zaten.

Son bir haftada 2-3 kere emzik verdim. Birisi doğum günü kutlamasının gecesinde feryat figan uyandığında-ki rüyasında hediye gelen iş makinelerinin çalındığını gördüğünü sanıyoruz :P

Bir diğeri de dün gündüz uykusunun son çeyreğinde durduk yerde mızıklayıp geri uyumaya çalışıp başaramadığında emziği verdim. Böylece 15 dk daha uyuyup daha keyifli kalktı yataktan.

Emzik gitti başımız göğe mi erdi?

Geceleri kesinlikle daha iyi uyuyor. Bir kez muhakkak uyanıyor. Dün sabaha karşı bacakları buz gibiydi. (Klima açık yatıyoruz) İncecik bi pantolon giydirdim 7:45e dek uyudu.

Bazen tam tersi çok sıcaklamış oluyor ve bir biberon dolusu usu içiyor ve anında geri dalıyor. Bazen bezi çok dolmuş oluyor, altını değiştiriyorum perçemini mıncıra mıncıra hemen geri dalıyor.

Fakaaattt

Uyku öncesi artık mutlaka sakinleştirmek gerekiyor. Fazla stimule olursa fazla kudurduysa misafir varsa ve çok keyifliyse ya da bir şey istedi de vermediysem ve o an huysuzsa yatağa götürüp uyutmak artık imkansız. Eskiden ağlak halde bile emziği verip sakinleşmesini beklemek mümkündü.

Bir seferinde gündüz uyumayı kesinlikle reddetti. Pusette belki uyur diye akşam serinliği çıktık ve saniyeler içinde uyudu. Ama gündüz uykusundan ziyade akşam kestirmesi gibi oldu. Uyku saatleri artık biraz belirsizleşti yani.

Başka evde ya da dışarda emziksiz hiç uyutmadım. Nasıl uyur hiçbir fikrim yok.

Tatildeyken plajda şezlong üzerinde bile emzikle uyuttum ama şimdi olsa ı-ıhhh. Hayatta uyumaz.

- En önemlisi uyku dışında emzik vermemek. Siz neyi sakinleştirici olarak verirseniz çocuk da onu talep eder hale geliyor.

Mızırdandı… Emzirdiniz…. Memeler=Sakinleştirici

Mızırdandı…. Emzik verdiniz…. Emzik=Sakinleştirici

Mızırdandı….. Şarkı söylediniz…… Şarkı= Sakinleştirici

…diye uzar bu liste.

O yüzden çocuğu nasıl sakinleştirdiğiniz önemli. Mümkün mertebe “aa bak uçak geçiyor, bakalım mı balkondan?” durumu işe yaradı bizde.

- Yerine bir şey koymadan emziği bıraktırmak bana çok kanlı bir yöntem gibi geliyor. Bir gece ansızın emziğini almak çok acımasızca sanki. Çocuğa değiş-tokuş önerilebilir. Bizim şansımız Tuna’nın son 1-2 aydır kendi oyuncaklarına karar verir hale gelmesi oldu. Kendi seçimi olanlarla seçmedikleri arasında ciddi ayrım yapıyor. Benim aldıklarıma ya da hediye gelenlere 2.sınıf eşya muamelesi yapıyor. Bir gece ansızın emziği bırakmak kendi tercihi idi. Ben sadece sonraki geceler için müdahil oldum.

- 2 yaşa kadar çocukların oral dönemi sürüyor. 2 yaş öncesi emzik bıraktırma çabası çoğu kez işe yaramıyor. En azından 18 ay sonrası denemek daha kesin sonuçlar veriyor gibi.

- Arada deneme yapmak gerekiyor. Birkaç kez emziksiz başka yollarla uyutmayı en azından bir kez deneyip belki de şaşırmak mümkün




Hafta başında 2 yaş doktor kontrolü vardı ve emziğe veda hikayemizi anlattım.


“Çok güzel” dedi doktor.

“Tuvalet eğitiminin de aynen böyle olacağını hissediyorum” dedim doktora. “Kesinlikle haklısın” dedi.

Onun oğlu da 3,5 yaşına dek bezliymiş. Adaptöre ve lazımlığa oturmayı tamamen reddetmiş. 3,5 yaşında bir gün hem kakasını hem çişini tuvalete bırakmaya karar vermiş ve bir kez bile kaçak, sızıntı vs olmadan bitirmişler işi.

Çocukların kendine ait bir dünyası var. Yeter ki bir şeyi yapmaya (ya da yapmamaya) karar versinler…..


15 yorum:

  1. Öncelikle merhaba hülya,biz emzik kullanamadık malasef ,bizimkininde memeye düşkünlüğü vardı ,her 5 dk da bir emzer hale gelmişti 1,5 yaşına kadar ve gece rahat 7 kere kalkıyordu ,bende nasıl bırakır derken bırakmamız çok kolay oldu...bez olayıda bizde 3 yaşında bıraktık ,ondan önceleri denedim ama zorlamadm ,çünkü hazır olmadığını anladım,hazır olduğunda bırakmamız ,hem çocuğun psikilojisi açısından,hemde bizim açımızdan daha kolay oldu ....balkona çıkarıp bak uçak geçti ,araba geçti olayını babasıda kurtarıcı yöntem olarak uygulardı ...emziksiz günleriniz daim olsun,sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. hülyacım, dün doğru düzgün konuşamadık. çok güzel bir geçiş dönemi olmuş. ben de arcayı emziğe alıştırmak için çok uğraştım ve emzik çok işime yaradı, görevini tamamladığını ve arcann fazla vazgeçilmezi olmaya başladığı anda bıraktırdım, biliyorsun. kansız olmasınasevindim, türlü kanlı örnekler var, sirke, ucunu kesme, yok attım kediler yedi... vs. zorda kalınınca hepsi uygulanır da gerek kalmaması iyi olmuş.

    YanıtlaSil
  3. ve... doğru tespit... kesinlikle kesintisiz uykuya emziği bıraktıktan sonra geçebildik. çünkü arca yatağın içinden emziği bulup ağzına alıp tekrar uykuya dalmayı beceremiyordu bazı çocuklar gibi

    YanıtlaSil
  4. Bizim de emzik maceramızın raha bitmişti ki ben en çok bunu gözümde büyütüp strese giriyordum. Bazen gözümüzde büyüttüğümüz konularda bizi çok şaşırtıyorlar çocuklar.

    YanıtlaSil
  5. demek perçemini mıncırıyor,bizimki bırkasa ne yapacak cok merak ettim şimdi.hadi size geçmiş olsun,darısı bize,bende daha niyet yok.

    YanıtlaSil
  6. Bizde durum şöyle ağzına emziği aldığı an kuruğu ile oynuyor yada benim saçımla, begüm uykuya daldıktan yarım saat sonra mutlaka memeyi çıkarıyorum ve gece uyanırsa ki çok nadir pışpışlıyor ya da su veriyorum ki, tuvalet olayından beri sadece pışpış ama gelgelelim uyanıyor anne memem? kızım kaybolmuş başlıyor, meme yeydesin, bizim tuvaletten daha zor olacak gibi, babası 5 yaşına kadar emmiş :=))

    YanıtlaSil
  7. Maşallah Tuna'nıza çok tatlı Allah bağışlasın,bizde hiç kullanmadık emzik o yüzden bıraktırma sorunumuz olmadı

    YanıtlaSil
  8. hayırlı olsun:) gece uykuya yatrma konusunda da kolay gelsin:) defne emmeyi bıraktığından beri gece uyumaya razı etmek işkenceye döndü. öğlen uyumayınca başlarda sızıyordu şimdi bünye ona da alıştı. hele iyice uykusu geldiyse ne tuvalete götürmek ne üstünü değiştirmek ne elini ayağını yıkatmak mümkün oluyor bırak uyumaya razı etmeyi. biz de hiç böyle bir talebi olmamasına rağmen bir biberon süt vermekte bulduk çareyi. ona bile bağırıp çağırıyor ama ağzına giirince sakinleşip yamuluyor. kötümser mi yazdım yazmadım di mi? ama doldum be kardeş buraya yazmak kısmetmiş:)

    YanıtlaSil
  9. Hülya annecim, yine çok açıklayıcı ve amatör(!) annelere yardımcı bir yazı olmuş..
    Bizde durum biraz farklı.
    Sadece uykuda almaya başladığı dönemde kardeş sahibi olduğundan tamamen bırakmamız şu an mümkün değil gibi görünüyor.
    Tuvalet eğitimi de öyle. Bazen bezini çıkarıp külot giymek istiyor, lazımlığa oturuyor.
    Bazen kardeşinin bezlerinden getirip bağlatıyor kendine. Bu kadarcık kurt herkeste olur heralde :)

    YanıtlaSil
  10. Bak şimdi okuyunca hayalkırıklığına uğradım. Çok güzel yazmışsını yazdıklarından değil, kendi adıma....
    Çünkü sen bu konuda şanslıymışsın, istemedikçe vermedim diyorsun, ya da oyuncağıyla uyumuş, bizimki sütünü içip direkt meme diyor uyuyacağı zaman

    YanıtlaSil
  11. Geçen hafta Cevdet de kendi kendine emziği bıraktı. BEn de sadece uyku zamanı veriyordum, istemedi. Emzik ister misin? diye sorduğum her seferinde ııhhh cevabı alınca ben de bi kenara koydum emzik kardeşi. Ama bozuluyorum bi yandan çünkü dışarda pusetinde emzikle uyuyordu kendi kendine. Şimdi "ya dışarda uyumazsa" endişesi edindim. Hakkımızda hayırlısı... Geçmiş olsun diyeyim, çok güzel bir emzik dit-ti süreci olmuş. Darısı diğer süreçlerin başına.

    YanıtlaSil
  12. Emzik konusunda hiçç tecrübeli değilim, zira ben hiç vermedim. ama çok açıklayı bir yazı olmuş artık 2 numara aklımda olsun :)

    YanıtlaSil
  13. beyaz
    bizden de sevgiler. paylaşım için tşkr
    yeliz
    işi bitti emziğin. çok güzel günlerimiz oldu ama eyvallah dedik.
    burcu
    senin istikrarın, kararlılığın ve başarıya ulaşman bana az cesaret vermedi haberin ola :) sessiz takipçinim. bez işinde satır satır okuyorum yazdıklarını
    şule
    kendisi bulacaktır bir yol eminim.
    güneş
    vermemeyi deneyince napıyor. ısrarla kaybolmuş yok diyince? bi dene bakalım
    utkunun annesi
    ne mutlu size
    füs
    gündüz uyumayan bebe, akşamüstü sapıtıyor. uyutsan gece yatmaz uyutmasan dellenir. bizim emziksiz günler gündüz uykusu normale döndü gibi ya du bakalım. sağı solu bellolmaz bunların
    elf
    kardeş dedin mi akan sular durur :) ikisine birden bıraktıracaksın kanımca :)))

    YanıtlaSil
  14. deniz
    senin bi postun vardı ya azaltarak bırakmak diye. aslında onu uyguladım. aban feyz verenlerden birisin. neden olmasın :)))
    kisd
    önemli bir süreci kendiliğinden kansızca atlatmışsınız. süper düper
    kaymacina
    gerekmedikçe, çok ağlamadıkça kolik molik olmadıkça hiiiç şart değil. ama sürekli emmek isteyen bebekli annelere şiddetle önerilir

    YanıtlaSil
  15. Hülya,
    Anlattıkların cesaret verdi. Bizimki 21 aylık, ben de 23 aylık gibi bie denemeyi planlıyorum. Gerci bu akşam burnu tıkalı oldugunda emzigini kendisi cikarip uykuya daldi.
    Bakalim neler olacak?
    sevgiler,
    irem

    YanıtlaSil