6 Ağustos 2010 Cuma

Bu kadar sık dr. kontrolü şart mı?



Geçen hafta başında Tuna'yı 2 yaş dr kontrolüne götürmüştüm. Soracak çok sorum olduğundan değil de işte kayıtlara geçsin birşeyler diye. Bir de Hepatit A'nın 2.dozu var sandıydım meğer yokmuş.
2 yaşında bir çocuğu "ay yerinde durmuyor, yediremiyorum, uyutamıyorum" diye doktora şikayet etmek abesle iştigal olacağından "iyilik sağlık, sizden ne haber" şeklinde geldi geçti muayene.

Zaten ne söylesem "normal".
- Konuşuyor mu?
- Yok konuşmuyor pek. Hatta eskiden daha çok kelime söylerdi, şimdi hepten kesti
- E normal normal

Böyle böyle giden muayenede Tuna pek göğsümü kabartan bi' şey yaptı :)
En son 3 ay önce yine dr muayenesinde yediği susamlı çubuk krakerlerden "gıagge" diyerek istedi. "Eki eki.. Doktor kontrolü eşittir kraker diye bellemiş. 21.ayda yuttuydu ya krakerleri" dedim. "Oooo 3 ay önceyi mi hatırlıyor, çok güzel" dedi dı daktır. Anında pişmiş kelle oldum.

Zar zor boy-kilo ölçümleri alındı. Normalde boy 50-75 persentildedir Tuna'nın. Bu kez 75-90a terfi etmiş. (91 cm) Kilo da 2 aydır değişmese de hala 75-90larda. (13,900 gr)
"Bu değerler ne ifade ediyor ?"dedim.
Yani ilerde uzun boylu olması garanti mi? Değilmiş. Ergenlik çağına dek iyi beslenip spor yapmazsa kısa olabilirmiş. E ne işimize yarıyor bu bilgi?

2 yaş inatlaşmaları da bittabiki normal.



Neyse işte zaten -hepimiz gibi- internet kurdu bi anne olduğumdan çok da wooaaw diyecek bi bilgi edinmeden çıktım her zamanki gibi.

Kontrolden tastamam 72 saat sonra (hastalıkların ideal kuluçka süresi) Tuna öksürmeye başladı. Başka semptom yok, sadece kuru öksürük. Ertesi gün işte geçen postun konusu Trabıl Tuna hallerine girdi. Meğer evaldım hastalanacakmış, yoksa o bir kuzudur kuzu :P

Daha ertesi gün de ateşlendi ve ateşi 39 dereceyi zorlamaya başladı.
Cumartesi kendi doktorumuz çalışmadığından Kent Hastanesi'ne gittik, nöbetçi hekim muayene etti. Laaarenjit (aynen böyle bol a'lı telaffuz etti) olmuş. Bir tür gırtlak enfeksiyonu. Hafif ateş ve öksürükten başka pek semptomu yok.
"Ateş için hemen enejksiyon yapalım isterseniz, gece rahat edersiniz!!!" dedi dr. .
Doktorların ifadesi çok önemli. "isterseniz" ne demek?
"Ne enjeksiyonu, Novalgin mi?" dedim.
Öyleymiş. "Siz yazın Novalgin damlayı reçeteye, ben gerekirse evde veririm" dedim. Çıktık hastaneden.
Ateşi 39u görmemiş havale tehlikesi olmayan bi çocuğa Novalgin.. Hem de iğne......

Yolda kendi doktorumuzu aradım, durumu anlattım. Ateşini sordu 38,9 yani 39 gibi dedim. Meğer 39,8 anlamış. "İstersen hemen antibiyotik başlayalım Hülyacım, bir de soğuk buhar ve bol bol ballı ıhlamur içir" dedi.
Haydaaaa, gene tatmin olmadım cevaptan. Ne demek "istersen"
Pazar günü sürekli durum değerlendirmesi yaptık telefonda. Antibiyotik vermediğimi durumun da iyiye gittiğini söyledim. Tuna delisi o sırada evin altını üstüne getirmekle, arada da mızırdanmakla meşguldü zaten. Ateş mateş kalmamıştı. Zaten hastalık süresince hepi topu 1 kez fitil yapmışım.
Pazartesi günü hastalığı kaptığımızı sandığım dr muayenehanesine gittik tekrar. Doktorumuz "atlatmışsınız" diye yüreğimize su serpti.
Bu olay üzerine artık 3 yaşa dek aşılar dışında dr kontrolüne gitmemeye karar verdim. Zira bu sağlam gidip hastalandığı 2. vak'a.
Üstelik bekleme odasında hasta çocukların ayrıldığı 2.bir oda olmasına rağmen bu durum değişmiyor. Anne, çocuğunun hasta olduğunu bilemeyebiliyor. Ya da ayaklanan bebeyi o arka odada ne kadar tutmak mümkün ki?
Zaten ilk 6 ay her 30 günde bir kontrol de son derece gereksiz bence. Eve alın bir bebek tartısı her ay kendiniz yapın ölçümünü. Boyunu de bilmeyiverelim. Bodyler küçülüyorsa tırnakları uzuyorsa boyu da uzuyordur ayol.
(Tüm bunları 2 yılın verdiği rahatlıkla söylüyorum tabi ki. Yoksa ilk 6 ay anne sütüyle beslendiğinden çok çok önemliydi gelişimi)



Hemen her konuda abarttığımız gibi zırt pırt doktora giderek de eşeğin kulağına su kaçırdığımızı düşünür oldum. Haksız mıyım?

30 yorum:

  1. haksızsın diyemiicem... bence çok haklısın... yine de üç ayda bir doktora götür istersen... :))))

    YanıtlaSil
  2. Haklısın...

    Ama ben herşeye o kadar çok takıyorum ki,
    ve doktorumuz her seferinde beni o kadar çok rahatlatıyor ki...
    Resmen terapi niyetine gidiyorum!

    Belki Çınar'ı götürmeyebilirim, ama o zaman da bakınız şekil 1-A yapacak konu mankeni olmaz elimde :)

    Ben 3 ayda bir götüreyim en iyisi...

    YanıtlaSil
  3. sibel
    zaten sonraki kontrol 2,5 yaşında. ben ona da götürmemeyi düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  4. başak
    haa bak o doğru. evhamlı girip "e bu sıpaların hepsi böyle demek ki" diye çıktığım da çoktur. yine de 1 sene yok doktor moktor :P

    YanıtlaSil
  5. Vallahi Çınar hasta olmadı hiç doktorda, belki de ondan rahatımdır ben...

    Öyle bir olay vuku bulana kadar götürürm ben sanırım :) 2.5 yaşmış zaten sonraki kontrol, 6 ay sonra götürmezsem çatlarım ben ayol!

    (Ya da Ahmet çatlar, benim bıy bıy bıylarımdan :P)

    YanıtlaSil
  6. Ayaz'ın ilk 6 ay aldığı gram çoookk önemli olduğundan 30 gün bile dolmadan 4 haftada bir giderdik.
    Sonra salmaya başladım.
    1,5 ay sonra götürdüm.
    Şimdi de 2 ay sonra götürmüş olacağım.
    Gitgide azaltyorum sanırım.
    Motor gelişimi normal, besleniyor, kusmuyor, zaten mini boyutlarda bir bebe 300gr alsa nolur 500gr alsa nolur. Doktor bana yaşıtlarını yakalamış dese nolur; yakalayamamış dese nolur? Hüp diye büyütecek mi sanki bebeğimi :))

    Ayy çok geniş gördüm kendimi bir an :))
    Ama benim gerçekten sıtkım sıyrıldı doktorlardan. HAstalık yüzünden yeterince götürdüm, sağlıklıyken götüresim gelmiyor onun için :))

    YanıtlaSil
  7. ''isterseniz'' tepkinizi o kadar iyi anlıyorum ki.. hatta yalnız değilsiniz diyeceğim. çünkü bu konudan ben de muzdaribim.. bu arada geçmiş olsun. umarım daha iyidir Tuna.3 yaşından kreşe göndercekseniz hastalanması bir anlamda iyidir.Dikkat edildiği sürece.. Syg/

    YanıtlaSil
  8. Ece'nin ilk bronşit atağına kadar tamamen böyle düşünüyodum, ama ondan sonra herşey alt üst oldu, şimdi olayı başında yakalayabilmek için en ufak birşeyde önce sağlık ocağına gidiyoruz ordan aldığımız bilgiyi kendi dr sine iletiyoruz gerek görüyosada ki bu konuda gerçekten gerekmedikçe bizi yanına götürtmez, doğruca kendi doktoruna gidiyoruz,yani biraz durumla alakalı bu su kaçırma olayı.

    YanıtlaSil
  9. burcu
    500 yerine 450 gr aldı diye hop mama veriyor kimi doktorlar. o da işin öteki yüzü

    beter böcek
    okudum yazını. sanırım net karar vermek istemiyor doktorlar da. yani şöyle. mesela ilaç vermedi ıhlamur içsin geçer dedi. eve yolladı hastayı. hasta iyileşmeyince de ilaç vermedi dr, ondan iyileşemedim oluyor. doktorlar da haklı sanki. zira asıl hastalar sapıtık

    belkıs
    ben rutin kontrollerden sözediyorum. hastayken ya da hastalık şüphesi varken elbette götüreceğiz. ama insan bir süre sonra kendinin ve çocuğunun doktoru gibi oluyor. ben nezle mezle gibi basit şeylerde hiç götürmüyorum artık

    YanıtlaSil
  10. Tüh! aslında çok çemkirdiğim için siz yazıya ulaşmadan sileyim dedim ama gecikmişim. Cinlerin tepeme toplandığı bir an yazmıştım.neyse olan oldu.

    benim derdim doktorun tavsiye etmesi. Doktor tavsiye etmez, hasta da kafasına göre doktora müdahale etmez.Ihlamur tavsiye etsin ama novalgin tavsiye etmesin. gereğ neyse onu yapsın derim herzaman. tekrar geçmiş olsun..

    YanıtlaSil
  11. Hülya 2,5 yaş kontrolünde hiçbir şey olmadığı kesin.Bir tek boy kilo değerleri alınıp,çocuk yürütülüyor .Yemekle ilgili bir iki geyik yapılıp çıkılıyor.Bu güne kadar,acil durumlarda da kendi doktorumuzu hiç kullanmadık zaten.Allahtan Acil'de çocuk dr.'u olna bir hastane var yakınımızda.
    Eylem

    YanıtlaSil
  12. Ben de bu kontrollere götürmemeye 18. ayda başladım. Öncesinde de 12-18 ay arasında yani 3 ayda bir götürdüm. Artık çok garip, ilginç bir hastalık dışında götürmüyorum. Götürürsem de direk tahlil istiyorum antibiyotik ihtiyacı var mı, viral mi bakteriyel mi öğrenmek için.

    YanıtlaSil
  13. eylem
    kesin götümem artık. nasıl sadece yürütüyorlar yahu?
    burcu
    ben daha tahlilsiz bir kere bile antibiyotik vermedim. hoş hepi topu bi kere verdim ama onda da basbaya bakteri kaynaklı beta hastalığı vardı.

    YanıtlaSil
  14. rn azından 3 ayda bir kontrol yapılması gerek diye düşünüyorum.Bazı bildiğim şeylere nedense dr.dan duymak beni daha çok rahatlatıyor, ama tabiki oğluşların yaşları ilerledikçe bu zamanda uzayabiliyor.

    YanıtlaSil
  15. Bizim dr.nin rutinleri aşılara göre ayarlıydı, 18 den sonraki rutin 24 aydaydı o zamanda aşımız vardı. Sonrada rutinler kesilmişti. Kesinlikle bi dr lik söz konusu oluyor bi süre sonra ama işte dediğin basit nezle gibi bir şeyin abuk bi şekilde 1 gecede ilerlemesiyle geçirmiştik biz ilk atağımızı. 1 gece ya 1 gecede ciğerlerin yolunu almıştı merett. Bende sanırım olay kaynaklı bi korku oluştu.

    YanıtlaSil
  16. TR'de daha mi cok bu kontrol isleri acep dedim yazini okuyunca. Ben New Jersey'deyim. Burada ilk 6 ay her ay, sonra 3 ayda 1, 18. aydan sonra 2 yas kontrolu ve ondan sonra senelik oluyor kontroller. asilar da yilda bir gittiginde yapiliyor (grip asisi haric). TR'de kac yasa kadar 3 ayda 1?
    sevgiler

    YanıtlaSil
  17. Valla Hülyacım yasından sonra bizde pek götürmedik aslında. Göz kontrolleri harici. Bizim asılarda saglık ocagında yapılıyor biliyorsun. Zırt pırt hastalanan hassas bir bebeginiz yoksa 1 yastan sonra her ay gerekliliğine bende inanmıyorum.

    YanıtlaSil
  18. Şöyleki; bizim doktorumuz her kontrolde(en son 2,5 yaşta da yaptı) yiğit'i soyup muayene ettikten sonra,bir de yürütüyor ve yürüyüşünü kontrol ediyor:D

    YanıtlaSil
  19. Turkiye'de daha s1k kontrol yapiliyor sanirim. Biz simdilik 7 gunluk, 1 ay, 2 ay kontrollerini yaptirdik. 3.ay atlaniyor. 4.ay kontrolune goturecegiz. Cocuk hasta olmadigi ve bir sorun olmadigi surece bence de doktora s1k goturmenin anlami yok. Dedigin gibi oradan mikrop kapma olasiligi daha yuksek.Tabii asi zamaninda asi yapilmasi gerekli. Larenjit tekrarlayabilir kendimden biliyorum. :(

    YanıtlaSil
  20. 1 yaşına kadar bir derece aslında her ay kontrole götürmek )katı gıdalara geçiş vb. gibi durumlar, annenin emin olmasına ve rahatlamasına yardımcı olduğu da eklenirse )ama 1 yaşından sonra aşılar için bir de ekstra hastalık durumlarında götürülmeli diye düşünüyorum. ay çok uzattım sana katılıyorum tunayı öpüyorum:)

    YanıtlaSil
  21. Ben de öyle düşünürdüm bir dönem. Melek Güneş'in iştahsızlığından şikayet ederken bademcik olduğunu günler sonra doktor kontrolünde öğrenene kadar.. Ateşsiz, öksürüksüz..
    Bazen bizim farkına varamadığımız rahatsızlıkları da oluyor, onların henüz dile getiremediği..
    Ama ben de aylık gelişimi güvendiğim sitelerden takip ettiğim için, önümüzdeki ay yapılması gerekenleri kafamı sallayarak dinliyorum :)
    Hiçbir zaman ufak tefek şeylerini kafama takmadığım için, tüüüm gün de kumun, çamurun içinde debelendiklerinden biz de epey gitmeyiz diye umuyorum :)

    YanıtlaSil
  22. Sana Almanyadaki sistemi kisaca bir anlatayim: Ilk doktor kontrolü hastahanede oluyor. Daha sonra ebe geliyor eve, duruma göre ilk dört hafta ebe tartiyor, anne sütü gelisimini takip ediyor, herhangi bir acil durum görürse tabii doktora havale ediliyor. Onun disinda 2. kontrol 3-10 günler arasinda, 3. kontrol 4-5 haftalar icinde, 4. Kontrol 3-4 ay icinde, 5. kontrol 6-7 ay arasinda, 6. kontrol 1 yasinda yapiliyor. Ondan sonra yilda bir kontrol yeterli görülüyor. Arada asilar icin gidiliyor tabii.
    Trde her ay cocuk doktoruna gitmenin cok büyük bir lüks oldugunu düsünüyorum. Ama bu kontrolleri organize eden bir kurum olmadigindan, anne-babanin insiyatifine, sagduyusuna ve tabii maddi gücüne kaliyor hersey.
    Gecmis olsun tekrar.

    YanıtlaSil
  23. hasta olmadıkça götürmüyoruz ne zamandır,ama ilk zamanlar neydi ya,aynı gün 3 dr a kontrol ettirdiğimizi bilirim :d
    ammeyi aydınlatan bu postun için hassaten teşekkür :d

    YanıtlaSil
  24. Ingiltere'deki sistemi de soyleyeyim tam olsun :P

    3. haftada bebek hemsiresi eve gelip kontrol ediyor, tartiyor.

    6. haftada saglik ocagindaki aile doktoru soyle bi genel kontrol ediyor.

    1 yasinda da yine bebek hemsiresi saglik ocaginda genel olarak bir bakiyor. O kadar :P

    Saglik ocaginda haftada 1 gun ebelerin bebek tarttigi bir gun var, isteyen gidip tarttiriyor. Saglik memuru denebilecek teyzelerle de mamasi, emmesi, yemesi gibi konularda varsa sormak istedigin bir sey sorup konusuyorsun. Bir de arada asilar var arada, goturuyorsun hemsireler yapiyor. Hepsi buuu.. Butun Ingiliz bebeler, saglik problemleri yoksa, doktorsuz buyuyor. Pardon, 6. haftada 1 kere goruyorlar :P

    YanıtlaSil
  25. 2 yaş kontrolu çok gereksizdi bence de..Arda ya hepatit a yaptılar o kontrolde ama..? Sizin olmadı mı? Anlamadım ben...

    YanıtlaSil
  26. Amerika'da ilk önce hastanede kontrol ediliyor, sonra 3 yada 5 günlükken gene gidiliyor, sonra
    1 ay
    2 ay
    4 ay
    6 ay
    9 ay
    12 ay
    15 ay
    18 ay
    2 yaştan sonra yılda bir kez yaş dönümlerinde yada yakın zamanlarında 18 yaşına kadar. Sonra yetişkin doktoruna terfi oluyorsunuz. Yani 18 yaşındaki kazık kadar gençler çocuk doktoruna görünüyorlar.

    Bunlar "well visit" denilen rutin kontroller. Aşıların çoğu 18 aylığa kadar bu kontrollerle aynı zamana denk getiriliyor.

    Özellikle 6-9 ay civarı beslenme ile ilgili sorularınıza bol bol yanıt alıyorsunuz. 9 ay 18 ay arası çocuğun omurgasından, bacak kemiklerine, motor gelişimine, yürümesine, ayak basmasına kadar detaylar kontrol ediliyor, rapor tutuluyor. 18 ay-3 yaş arası kontrollerde çocuğun beslenmesinden, fiziksel gelişimine, testislerinden kalp atışlarına, sosyal gelişimine, dil gelişiminden, psikolojik gelişimine kadar birçok konuda doktor gözlüyor, bilgilendiriyor, kontrol ediyor, rapor tutuyor, bu konulardaki sorularınıza yanıt veriyor. Örneğin, Dante'nin 2 yaş kontrolündeki testis kontrolünde Dante'nin adamdan çekinmesi, şortunu ben indirirken, yukarı çekmeye çalışması üzerine doktor "şu an en doğru tepkiye tanık oluyorsunuz, benim de görmek istediğim buydu, özel bölgelerine bakılırken rahatsız olmaya başlamasını bekliyordum, istediğim tepkiyi gördüm", deyip alelacele testis sertliğine vs. de baktıktan sonra, diğer rutin kontrollerini yapmıştı. Sonra da Dante'nin herşeye "No, nein" demesini de görünce "bunu da bekliyordum, bunu da gördüm" deyip sosyal gelişimindeki bazı belirleyici kilometre taşlarından birini gözüyle görünce bir iki kulaktı, burundu baktıktan sonra sorularımızı dinlemeye başlamıştı. Geçen ay gittiğimiz 3 yaş kontrolünde, her ne kadar Dante doktorunu 3 yıldır tanıyor olsa da, sandalyenin altına giresi, yere yatası ve ordan çıkmayası geldi. Ellemedik, doktor da bırakın kendi haline, ben öyle de bakarım dedi. Yüzüstü yatan Dante'yi ayaklarından tutup çekti (Dante bu arada cıngar çıkarıyordu) "karşı koyuşu, gücü çok yerinde" deyip o anda tshirtünü sıyırıp "ooo şu düzgün omurgaya bakar mısınız, bu da tamam, bir de sırtından ciğerlerini ve kalp atışlarını dinleyeyim dedi, onu da yaptı. Birkaç sorduğum soruyu yanıtladı. Dante bu arada hala sandalyenin altındaydı. 6 ay sonra yine gelin, testis kontrolü, kulak, burun ağız, diş kontrolü yaparım, 6 ay sonra bu sandalyede oturur big boy gibi dedi. 6 günde bile gerçekten çok değişiyorlar çünkü. Yani bu yıl iki kere rutin doktor görecek Dante bu inadından dolayı. 4 yaşındaki kontrolde okuldaki hallerini soracak vs. rutin kontrollere ek olarak. (başlayacak ya hani bu Eylül'de preschool'a)

    İşte böyle, işim yoktu, ayrıntısıyla yazdım. Hızlı hızlı yazdım, yanlışlarla doluysa da düzeltecek yerlerim ağrıyor.

    Son olarak, buradaki doktor kontrolleri sigortanız tarafından karşılanıyor. Amerikan Pediatri Derneği'nin de belirlediği rutin kontroller ve aşılar yukarıdaki tarihlerde yapılıyor.

    Zırt pırt burnu aktı diye doktora mı götürülürmüş çocuk. Azıcık bağışıklık sistemi güçlensin. Ama vur deyince öldürmemek gerek. Mesela Dante çok öksürmeye başladığında astımlı olmamasına rağmen, hastalandığında boğaz yolları çok daraldığı için astıma yatkınlığı olabileceği düşünülerek "inhaler" denen o fısfıslardan yazıyor doktor yolları açması, daha rahat nefes alması için. Eh böyle bir durum sözkonusuysa, sadece bala karabiber atmak işe yaramayabiliyor.

    YanıtlaSil
  27. anaa "çok uzun kısa kes" dedi blogger ama yayınlamış valla helal olsun

    YanıtlaSil
  28. ya aslında burada da 1 yaşından sonra 3 ayda bir. sonra 2, 2,5 ve 3 yaş var. o üç aylık periyodlar abdde aynıysa vardır bu heriflerin bi bildiği demek ki. uygulama neredeyse aynıymış. ama tabi dr gözlemlerini neyi neden yaptığını bize teker teker anlatmadığından gereksiz geliyor belki de. yine de 2,5 yaş için ya sabahın ilk hastası olurum ya da hiç götürmem

    YanıtlaSil
  29. kesinlikle haklısın Hülya, doktorların " istersen" telaffuzlarına da hayret ediyorum...

    sevgiler

    YanıtlaSil
  30. ben antalyada kendime göre bir çocuk doktoru bulamadığım için bir yaşına kadarda tüm kontrollerini sağlık ocağında yaptırdım...hatta gribal enfeksiyonlarında bile sağlık ocağında akciğerlerini dinletip önemli birşey olmadığına kanaat getirerek tedavisini evde kendim yaptım...
    ateş olmadan antibiyotik diyen doktorlara gıcığım...hatta birtanesi yine ateşsiz bir gripte kızımı bronşiolit ilan etmiştide prednol enjeksiyon filan önermişti....
    ne mutlu rahatlatabilen doktor bulanlara...ben bulamadımmmm

    YanıtlaSil