15 Ekim 2011 Cumartesi

Sosyal Medyadan Çocuk Sağlığına İlişkin İki Önemli Bilgi

Malum, çocuk gelişimi ve sağlığıyla ilgili çok araştırmayı ve okumayı seviyorum. Bunca okumaya rağmen her gün de yeni bir şey öğreniyorum. Blog okurlarıyla paylaşmak da boynumun borcu.

Bu aralar twitter'da bir çocuk doktoru Gökhan Mamur'u keyifle takip ediyorum. Dr. Mamur çocukların günlük protein ihtiyacına ilişkin bir hasaplama yönetmini yazdı. Buna göre; çocuğunuzun günlük protein ihtiyacı kilo başına 1 gr'dır. Yani çocuğunuz 20 kg ise günlük 20 gr proteine ihtyacı var. Bir köfte ya da yumurtada 6 gr protein vardır.
Zaten ürün alırken etiket okumaya doyamam. Şimdi de protein değerlerine taktım.
Tuna günde 1-2 bıldırcın yumurtası yiyor, bir köfte kadar et ve 500 ml kadar süt ve ayran içiyor. Bıldırcın yumurtasının her biri 3 normal yumurtaya eşit oldugundan aşırı proteine maruz kalmasın diye arada protein diyetine sokuyorum. Yumurtayı bazen günaşırı veriyorum, diğer öğünlerindeki et miktarını azaltıp sebzeyi artırıyorum, sütü sulandırıyorum. Zaten çoğu doktor, 3 yaş sonrası artık yarım yağlı süt ürünlerinin kulanılması gerektiğini söylüyor.


Diğer faideli bilginin kaynağı da Acemi Anne-Esra Sert. Ntv'nin eskiden beri en sevdiğim spikerlerinden biriydi. Anne olunca sosyal mecrada tanıştık. Esra Sert, FB sayfasında şöyle seslendi: Anneler çocuklarınız soğuk havada da parkta oynayabilir. Mustafa Kemal Atatürk...

Üşümesi konusunda zaten aşırı rahat bir anneyim malum. Hemen kulak kabarttım. Esra, doktorunun önerilerini aktardı:
- Çocukların yatak odasını ideal sıcaklığı 18-20 derece olmalı.
- Sıcak odada çocukların burnu daha cok tıkanır. Zira bakteriler belli bir sıcaklığın üstünde burun içinde hareketlenmeye başlıyorlarmış. Bu da ödeme ve tıkanmaya yol açıyormuş.
- Yurdum çocuklarının basit bir nezleden üst solunum yolu enfeksiyonuna geçişinin; enfeksiyonun da ciğerlere inip bronşiyolite çevirmesinin en büyük nedeni nezle olan çocuğu aşırı sıcağa maruz bırakmakmış.
- Nezle olan çocuğu temiz havaya çıkarmak, koşup oynamasını sağlamak, burnunu sürekli açık tutmak gerekiyor. Sıkıca giydirip mümkün mertebe serin bir ortamda uyutmak ise en çok önerilen yöntem.

Bizden de iki deneyim aktarayım.
Alt komşumuz geçen kış başı doğum yaptı. Evlerine tebriğe gittiğimde sıcaktan kızılcık çıkarıyordum resmen. Tuna delirdi sıcaktan. Apar topar kaçtık. Aradan birkaç ay geçtikten sonra öğrendim ki bebek zatürre olmuş. Behçet Uz Çocuk Araştırma Hastanesi'nde yatmış bebek. Anneye geçmiş olsuna gittiğimde öğrendim ki aşırı sıcaktan dolayı bebeğin sürekli burnu tıkanıyormuş. Geniz akıntısı ciğerlere inmiş ve zatürreye yolaçmış. Bu sebepten zatürre olan tek bebek olarak araştırma hastanesinin literatürüne geçmişler. Bronşiyolit neyse de sıcaktan zatürre olan bebek hiç görmemişler.
Ev ısısını  asla 24 derecenin üstüne çıkarmıyorlar artık. Minnak da eskisi kadar çok hasta olmuyor.

Tuna kış mevsimlerine turp gibidir. Ne zaman mevsim bahara dönerse Tuna'nın burnu inceden akar. Yazın da pek hastalanmaz. Sonbahar çarpar. 3 yıldır durum böyledir yani. Şu an yine hasta mesela. Hatta 2 aydır burnunun akması hiç geçmedi diyebilirim. Burnu asla tam olarak açılmadığından orta kulak iltihabına çevirdi. Antibiyotik kullanmak zorunda kaldık.

Kışın hasta olmamasının en büyük sebebi gündüz uykularını sıklıkla buz gibi soğukta, açık havada ve pusette alması. Yanakları al al olur soğuktan ama evde uzun uzun uyumasındansa dışarda 1-1:30 saat uyumasını tercih ediyorum. Sonradan öğrendim ki Danimarka'da çocuklar kreşte ormanlık alanda ve açıkta uytuluyormuş. Tabi uyku tulumları içinde.
Bizdeki kreşlerde çocukların çok hastalanmasının en büyük sebebi de muhtemelen bu:  Aşırı sıcak ortamlar.  Zaten bahçeler kışın hiç kullanılmıyor.
Yukardaki fotoğraf Danimarka'da bir kreşin "outdoor aktivite" saatinden. Bizim kreşlerde böyle bir aktivite olsa sizce kaç anne-baba çocuğunu o okula göndermeye devam eder?

Konuyla ilgisiz edit: Tükkan'ımın wrapleri 17/10/2011de Minimoy'da kampanyada olacak. %20-25 gibi indirim oranlarıyla wrap sling sahibi olmak için tık tık.

15 yorum:

  1. Bu yazı için teşekkürler, güzel bilgiler:)

    YanıtlaSil
  2. Su bildircin yumurtasindaki protein oranının yüksekliğinden hep bahsedilir ama ben bu konuda herhangi bir kaynak bulamadim. Senin temel aldığın kaynağı öğrenmek isterim. Soğuk konusunda da söylediklerine katılıyorum. Kızım yaz kıs her gün3-4 saatini sokakta geçiriyor. 2 yasını bitirdi ve henüz hiçbir ilaç kullanması gerekmedi. Hastalığı yapan soğuk değil, tam tersi sıcak bence de.

    YanıtlaSil
  3. soğuk sıcak durumuna sonuna kadar katılıyorum büyükler bana kızar şu cocuğa bişey giydir terledi değiştir soğukta çıkarma aman denize sokma. çok üstüne düşünce biliyoruz çocuklara neler olduğunu. bizler nasılsak onlarda öyle fazla büyütmeye abartmaya gerek yok. üşüyüpte hasta olan çocuk azdır zannediyorum.. genelde dediğin gibi sıcaktan daha çok azıyor.. protein konusundada ben gün aşırı veriyorum yağıza yumurtayı hergün fazla gibi geldi ama yazını okuyunca ikilemde kaldı hemen araştırılmalı soruşturulmalı iyice..
    sevgiler..

    YanıtlaSil
  4. soğuk sıcak durumuna sonuna kadar katılıyorum büyükler bana kızar şu cocuğa bişey giydir terledi değiştir soğukta çıkarma aman denize sokma. çok üstüne düşünce biliyoruz çocuklara neler olduğunu. bizler nasılsak onlarda öyle fazla büyütmeye abartmaya gerek yok. üşüyüpte hasta olan çocuk azdır zannediyorum.. genelde dediğin gibi sıcaktan daha çok azıyor.. protein konusundada ben gün aşırı veriyorum yağıza yumurtayı hergün fazla gibi geldi ama yazını okuyunca ikilemde kaldı hemen araştırılmalı soruşturulmalı iyice..
    sevgiler..

    YanıtlaSil
  5. ben epeydir yarım yaglı veriyordum sütü. Erken baslamısım demek :)

    YanıtlaSil
  6. Bildircin yumurtasi hakkinda herkes farkli bisey soyluyor bizim doktorumuzda yumurta buyudukce protein degeri artar diyor cok protein istiyorsan deve kusu yumurtasi bul diyor:))) birde bildircin yumurtasinin kabugu ince oldugu icin Mikrop kapma orani daha fazlaymis

    YanıtlaSil
  7. Baska bir doktorda bildircin yumurtasinin asiri tuketiminin erken ergenlige yol actigini soylemisti

    YanıtlaSil
  8. bıldırcın yumurtası=quail egg
    ingilizce arama yapınca birkaç link buldum. kimine göre tanesinde 1,2; kimine göre 2 gr protein varmış. kcal degeri de 15-20 arasındaymış. düşük kalorili sayılır ama o kadar da protein zengini değilmiş snaki.

    YanıtlaSil
  9. http://www.livestrong.com/article/143349-nutritional-facts-quail-eggs/

    YanıtlaSil
  10. bende araştırmalarımda bıldırcın yumurtası hakkında iyi şeyler duymadım,bobreklere zarar verebileceğini bile okudum birkaç yerde.neye inanmalı bilemedim:(

    YanıtlaSil
  11. Ya ben bişi sorucam. bizimki kış bebeği oluyor ya. sıcaktan ölesiye nefret ediyorum bebeyi de soğuğa alıştırıcam diyorum ama kocam şiddetle karşı çıkıyor. yenidoğanların farklı mı olur durumu. hani sizinkiler artık büyüdü ya o açıdan diyorum.
    ilk 3 ay sıcakta tutup sonrasında mı salayım yağmura kara?
    eğer yenidoğandan başlıyorsa bu soğuk mevzusu hemen bütün linkleri doktor tavsiyelerini kocama mail atmam lazım.

    YanıtlaSil
  12. nesteren
    anne karnının sıcaklığı 36,5 derecede sabitlenmiş oldugundan bebekler doğar doğmaz biraz sıcak tutulmalı evet. ama dış dunyaya yavaş yavaş uyum sağladıkça bebeğin sana doğru yolu gösterecektir. Ben şahsen ozellikle sıcak seven bebek hiç duymadım-görmedim. Ama "odasını serinlettim daha iyi uyudu" diyen anne cok duydum. Oda sıcaklığını 22-24 derecenin uzerine hiç çıkarma, kombi vs varsa yattığı odayı hep belli bir nem seviyesinde tutmaya çalış. Gece yatırırken kombiyi kıs hatta. ilk aylar zaten mumkunse swaddle me tipi bir kundak edin. hem daha rahat uyur hem sıcak tutar. bizimki yaz bebesi oldugundan kundak mundak hak getire. bi daha doğurursam mumkunse kışın olsun ve en az 3 ay kundaktan çıkarmayayım :)

    YanıtlaSil
  13. benim pek ölçü birimleriyle aram iyi değildir.
    18-19 dereceyi kocam örneklendirdi de benim düşündüğümden daha sıcakmış. ben daha 5-10 derece insanıyım heralde :)
    yine amacıma ulaşamadım yani hehe.
    neyse yapacak bişi yok.
    şimdiden 2 tane kundak hazır. dahasını da dikeceğim.
    kundağın çok faydalı olduğunu düşünüyorum ben de.

    YanıtlaSil
  14. verdiğiniz bilgiler için de teşekkür ederiz efenim :)
    çok faydalanıyoruz ailecek.

    YanıtlaSil