27 Aralık 2011 Salı

Artıları ve Eksileriyle Okul Çağı

Hani çocuk gelişiminin mihenk taşı dönemler vardır ya 0-3, 12-18, 2,5-3 gibi. Hangi yaşta giderse gitsin kreş zamanı da ayrı bir şekilde kategori edilmeli bence. Ailenin ve en önemlisi çocuğun yaşamında inanılmaz şeyler değişiyor, taşlar yerine oturuyormuş.
Okula başlayan çocuğun olumsuz sonuçları mı yoksa avantajları mı fazla diye düşünüyordum ki kendimi bu listeyi yaparken buldum. Önce iyi yönleri:

- Mükemmel uyku saatleri - Hayaldi gerçek oldu: Hayalimdeki uyku saati 21-8 arasıydı. Elbette Tuna'nın öyle bir hayali olmadığından gündüz uyursa gece 22:00 civarı yatağına yatırıyorduk ama uyuması bazen 23'ü buluyordu. Sabah da bazen 7 bazen 8e dek uyuyor, uykusunu tam alamadığından öğlen uykusuna ihtiyaç duyuyordu. Öğlen de bıraksam 3 saat uyuyacaktı. Bu yaş çocuğunu uyumaya ikna etmek bir dert, uyku saatinin sarkmamasına çabalamak ayrı. Haliyle uyku saatlerimizin ayarı biraz kaçmıştı. Okulla birlikte gündüz uykusu işi bitti. İlk hafta çok yorgun geldiğinden ve hafif de nezle oldugundan gündüz uyusa da 2.haftadan sonra sadece azıcık yatakta dinlenip uyumadan kalkıyor. Haliyle akşam en geç 21de odasından horultular yükseliyor. Sabaha kadar sadece çişe kaldırıyorum ve fosur fosur 8e dek uyuyor. 8i geçirmiyorum, daha uyuyacak gibiyse uyandırıyorum ki ayılsın kahvaltısını yapsın falan.
sınırlı boyama yapmaya oturmuş ama "sınırları aşmış" bir Ton

- Aktiviteye doymuş ve özgüveni artmış çocuk:  Okulda o kadar çok zevk alarak faaliyetler yapıyor ki evde de çok huzurlu. Uzun süreler tek başına oyalanabiliyor. Ben mutfakta yemek yaparken o da masada oturup resim yapıyor,  makasla kağıtları kırpıyor, eskisi gibi kepçelere değil boya kalemlerine ve resme sarmış durumda.

- Gerçekten kaliteli zaman: İşimin en civcivli saati öğlen 12e dek olan kısmı. O saatlerde neredeyse bilgisayar başından kalkmadan haboyna yazıyorum, telefonla konuşuyorum. Tuna'nın taleplerine neredeyse hiç cevap veremiyordum. Bu çocuk için çok sıkıcı olduğu kadar anne için de üzücü. Yapacak bir şey yok. Öğleden sonra görece daha sakin olduğumdan kudurma saatlerimiz sarkmıştı ama ben de sürekli "bi dakka oğlum, hemen geliyorum" demekten usanmıştım. Şimdi tüm öğleden sonra bizim. Evde top oynamaktan, kitap okumaya her türlü oyunda birlikte olabiliyoruz ki eskisi kadar zaten benimle oynamak istemiyor.

- Kendine zaman ayıran dinlenmiş anne: En güzeli bu :) Tuna'yı servise indirip eve çıkar çıkmaz kendime güzel bir tost yapıyorum. Bilgisayar başında tostumu yiyip ne var ne yok kolaçan edip işime gömülüyorum. Yemek yap, ortalığı toparla derken öğlen oluyor. Hala vaktim varsa koşu bandında 35-45 dk yürüyorum. Bu  yürüyüş tam anlamıyla ilaç gibi oluyor.

- Gelişimine katkısı: Hemen her çocuğun gelişimsel süreçte takıldığı noktalar vardır ya kreş işte bu kapalı kanalları açmada birebir. Kiminin saldırganlığı, kiminin sabırsızlığı, kiminin utangaçlığı kreş sürecinde törpüleniyor. Tuna'nın konuşması ve "bekle" den anlamaması, anlasa da tutturması gibi meseleler ışık hızıyla düzeliyor.


Ve bunlar da kötü yönleri

- Extralar: Hemen her hafta okuldan bir kağıt geliyor: "Yerli malı haftası için yarına 15 kişilik meyve yollayın, yarına boncuk, pamuk, kumaş yollayın höttürüzökzök aktivitesi yapacağız, filanca yerde yılbaşı kutlaması yapılacak bu kağıdı imzalayıp X TL yollayın...."  Yıllık kırtasiyesini toptan aldığımı falan geçtim. Yarınki aktivitenin materyali bugün mü söylenir yahu? Çalışan anneler akşam akşam boncuk mu arayacak?
Ayrıca yılbaşı eğlencesi için filanca restorana gitmek, palyaço ve - nebiliiim - serdar ortaç eşliğinde dans etmek falan hiç onaylamadığım ve yaşam tarzımıza aykırı şeyler. Ayrıca okulda diğer çocukların savaşçılık gibi bir şeyler oynadıklarını sanıyorum. Zira evde böyle hayali birini itip savaşır gibi hareketler yapıyor.  Çocuğumun mümkün olduğunca geç tanışmasını istediğim bir kültürle tanıştığını görmekten hoşlanmıyorum.

- Sıcak çok sıcak: Servis de okulda çok sıcak. Bizimkine "vah yavrucak, kolsuz atletle ve şapkasız salıvermiş anası" diye acıdıklarına adım gibi eminim. Servisin içindeki çocukları bir görseniz içeri kar yağıyor sanırsınız. Çantasına bir keresinde öylesine süveter koymuştum. Hiç kaçırmamışlar hemen giydirmişler. O gün Tuna acayip sıcak geldi okuldan. Şimdi şapka bile koymuyorum. Soğuk görmüyorlar ki hiç. Bu arada Tuna birkaç kez "çok üşüdüm" deyip evde yelek giymek istedi. Çabucak sıcağa alıştırmışlar.

- Hastalıklar: 15 çocuğu bir salona tıkar kaloriferi köklersen ne olur? Tabi ki çocuklar sırayla hastalanır. Antibiyotiğin etkisi 21 günmüş. İlk sene için herkesin söylediği şu: İlaç bittikten 21 gün sonra gene hastalanıyorlar. Bizim ilk hafta başlayan nezle orta kulağa vurduğundan antibıdı kullanmıştık. Hiç halsiz bile olmadan ayakta geçirdiğinden endişe etmedim. Hastalanması değil ama hastalığı nasıl atlattığı önemli. Haliyle pek umursamasam da bu hastalıkların çoğunun aşırı sıcak ortamlar yüzden hortladığını bildiğim için okul yönetimlerine kızgınım.

- Acabalar: 3-6 yaş çocuk gelişimi için kritik. Bu yaşta artık huylar, alışkanlıklar yerleşmeye başlıyor ve "ben kendimi bildim bileli" dediğimiz şeylerin miladını oluşturuyor. Tam da bu yüzden doğru eğitmenlerle mi karşılaştık, doğru eğitim başlangıcı bu mudur? diye arada düşünmeden edemiyorum.

Durum böyleyken böyle. Genel anlamda artıları eksilerinden çok olduğu için ve tam da okul çağı geldiği için start verdik bu döneme. Hayırlı olsun cümlemize...

9 yorum:

  1. Bu yazı çok faydalı oldu bana, tabi acabalar hiç bitmiyor anne için:)

    YanıtlaSil
  2. yazıklarına katılıyorm kesinlikle sosyal oluyorlar ve doyuyorlar ama hastalıklar çok fena. Basit hastalıklar hariç :(

    YanıtlaSil
  3. Çok doğru tespitler yapmışsın ,teşekkürler.Biz de bir de evdeki diğer küçük kardeşle yapılan ve anneyi çıldırtan kavgalara mola oluyor okul saati.

    YanıtlaSil
  4. Çalışan anne boncuk arıyor evet, en son höyt dedim haftalık verin, başardım biliyor musun? istekler aylık ayrı, haftalık ayrı belirtiliyor.

    tespitlerini sevdiğim,tost neli lan, canım istedi.

    YanıtlaSil
  5. Söyleyeceğim iki şey var. Okul dönüşü aktiviteye doymuş olduğu için kendi kendine oynuyor ama tatil günleri artık aktvite müptelesı olduğu için boğazına daha çok yapışmaya başlıyor :))

    İkincisi. Burada 2,5 yaşında ücretsiz gitmeye başlıyorlar okula. Ve üstüne üstlük biz geziye gitse bile para vermiyoruz. Mesela paten resimlerini gördün tek kuruş vermedik. Havuza gitti vermedik, çiftliğe gitti vermedik. Zaten incik boncuk parasını saymıyorum bile... Onca para veriyorsunuz bir de üstüne pamuk parası mı alıyorlar? Tam sosyal düzen insanı olmuşum ben :) Zaten kayıt için istedikleri gaita testine de kopmuştum. Bırak fokumuzu vesikalık resim bile vermedik kayıtta :)

    YanıtlaSil
  6. canım, hastalanma sıklığı, çocuk büyüdükçe azalıyor. benim büyük kızın gittiği kreş neyse ki çok sıcak olmamıştı hiçbir zaman. öyle bizi bezdirecek gibi hastalandığını hiç bilmem şükür. fazla antibiyotik kullanımımız da olmamıştır. evet hastalandı ama her sene daha da azalarak.

    aktivite konusunda katılıyorum, evdeki hiçbir aktivite okul ortamındakiler kadar doyurucu olmuyor. 3-4 yaştan sonra hiçbir bakımveren ki buna anne de dahil, çocuğa yetemiyor. yaşıtlarıyla bir arada olmak onlara çok iyi geliyor.
    şimdi benim 2 numara için evde abla olduğundan okul konusunda 4 yaşı beklemeyi düşünüyorum ama duruma bakacağız. kendisi abladan dolayı okula fazlasıyla motive. akşamları o da kağıt kalem alıp ödev yapıyor.
    maşallah tunaya ama, çok takdir ettim. istikrarlı ebeveyn davranışı nedeniyle, çok doğru şekilde hazırlanmış ve bu sayede okula kolay alışmış. 3 yıl anneyle vakit geçirmiş bir veledin okul hayatına böyle sorunsuz geçiş yapması çok alışılmış bir durum değil. Allah nazarlardan saklasın, hep böyle uyumlu ve mutlu olsun inşallah...

    YanıtlaSil
  7. yemek konusu da düzene giriyor..aslı kıyısından da olsa tadına bakıyor bazı şeylerin..bugün taze fasulye,ıspanak yedim diyor..büyük bir adım...

    ekstradan istenilen malzemeler yüzünden biz de zor duruma düşüyoruz ama öğretmenine rica etseniz ilerki günlerde yapılacak faaliyetler için listeyi malzemeyi önceden bildirse..biz toplantıda söyledik,zaten velilerden çoğu çalışıyor..gece yarısı açık kırtasiye nerden bulunur ki..hele de çantasına benim gibi sabah bakmşsan imkanı yok malzeme gönderemiyorsun...onların planları var zaten,haftaya ne yapacakları belli..

    aslı tunadan bir sene önce başladı okula,geçen sene dr.un 10 günlük kontrol süresi bitmeden 2-3 defa gittiğimizi biliyorum..her hafta en az bir kere..şimdi çok şükür,eylülden beri ilk defa hasta oldu,o da bu hafta..bünye alışacak mikroba...

    bir de okul için naçizane düşüncem şu..çocuklar gerçekten sosyal bireyler oluyor..kendi arkadaşları,espri malzemeleri,samimiyetleri çok güzel..hele servisteki kudurmalarını görünce iyiki gidiyor diyorum..çok seviyorlar birbirlerini..şuan aslıya ceza olarak okula göndermem bak diyorum,yaramazlık kesiliyor..

    tunaya okul hayatında mutluluklar diliyorum..en az hastalıkla geçirir bu dnemi inşallah..

    YanıtlaSil
  8. Tükkanında yorum yazacak yer bulamadığım için buraya yazıyorum. Dün akşam sipariş verdiğim pembiş emzirme yastığım şu an ellerimde. Bu ne hız. Üstelik de kapıda ödeme imkanıyla. Çooook teşekkür ederim Hülya. Okullu Tuna'ya öpücükler.

    YanıtlaSil
  9. her ne olursa olsun 4 yaşa doğru yaşıtlarıyla olma ihtiyacı tüm eksilerini görmezden gelmene neden oluyor. sen yollamıyorsun, o istiyor.

    YanıtlaSil