4 Aralık 2011 Pazar

Kapitalizmin Yeni Annenin Endişelerini Nakte Dönüştürmedeki Olağanüstü Başarısı (!)

Kapitalizm gölgesini satamadığı ağacı kesermiş ya, işte o hesap mama firmaları anne sütü alan bebek sayısını iyiden iyiye düşürmeye ant içmiş gibiler.
Bu yazının esin kaynağı geçenlerde FB'de çokça paylaşılan bu yazı.

Yeni annenin kafasındaki en büyük sorulardan biri "acaba sütüm yetiyor mu?"dur muhtemelen. Formül süt endüstrisinin cebini doldurmasının temel nedeni işte bu endişeyi daha kanırtıp kangrene çevirip ürün satıp "bak annecik, sütün yetmese de biz yardıma geliyoruz" mesajı vermesidir. Zaten etraftan sık sık "çocuk aç!!!" feryatları yükselmektedir. Uykusuzluktan aklını, sağduyusunu yitiren ve hamileyken okuduğu her satırı unutan anne kendine uzatılan bu dost(!) ele dört elle sarılır. Tam da bu yüzden ilk 6 ay anne sütü alan bebeklerin sayısı ülkemizde sadece %1,3.

Yukarıda gözden kaçmıştır diye büyük puntolarla yazıyorum: Sadece %1,3. 

Oysa sütünün yetip yetmediğini anlamak o kadar kolay ki uykusuz yeni anne.

Çocuk doktorları hemen formul sütü reçete edeceklerine her anneye bunu anlatsa kaç bebek daha uzun süre anne sütü alır kimbilir.

Bebeğin memeden ne kadar süt emdiğini hesaplama yönteminin hemen anlatıyorum.
En ucuzundan bir bebek tartısı alıyorsunuz. Arçelik ve Beko'nun modelleri çok hesaplı. (E-bebek'te şu an Atçelik tartılar 69 tl civarında. Bu da sanırım 2 kutu mama fiyatından daha az)
Bebeği tartıya koyup ağırlığını buluyorsunuz. Emziriyorsunuz. Bu sırada kaka da yapsa altını değiştirmemelisiniz.
Emzirdikten sonra tekrar tartıp ilk ağırlık ve son ağırlık arasındaki farkı buluyorsunuz. Bu rakam bebeğin içtiği süt miktarıdır. 10 gr hassasiyetli olduklarından çıkan rakam 40-50 -60 gibi net sayılar olur.

Her bebeğin ihtiyacı farklı olmakla birlikte kiloya oranla alması gereken süt miktarı da yanılmıyorsam şöyleydi. Mesela bebeğimiz 5 kg ise günde 750 ml süt alması gerekiyor gibi. Tabi bunlar ortalama rakamlardır. Bazı bebekler daha iştahlıdır daha çok emmek ister, bazısı da daha nazlı emer, daha az sütle yetinir. Önemli olan kendi bebeğinizi başkalarıyla kıyaslamamak, sütünüzün yetmeyeceğini bir an olsun düşünmemek ve emzirmekte kararlı olmak.

Sütünüzü artırmak için en iyi yöntem bebek emdikten sonra memelere 10-15 dk daha pompa yapmak. Bu şekilde memeler beyne "şşşş alo hemşerim uyuma daha çok süt yap" mesajı gönderir ve bir sonrakine daha çok süt üretirsiniz.

Yurdum annesi emzirme konusunda bilgi fukarası ne yazık ki. Herkesin ulaşabildiği sağlık ocaklarında "bebek ağladıkça emzir" den başka bir şey söylenmeden eve yollanıyor yeni anne. Lohusa zaten hormonlardan ve etraftan non-stop gelen yorumlardan aklını kaçırmak üzereyken  "eee kaç ay boyunca her ağladığında emzireceğim, süt yetiyor mu diye nasıl anlayacağım" diye soramadan evine dönüp mama firmalarının kurbanı oluveriyor.

İşte bu yüzden emzirme reformu gerekli.
Daha sağlıklı nesiller için, bebeğine nasıl bakacağını bilen daha mutlu anneler için....

15 yorum:

  1. Merhaba,

    Ellerinize sağlık. Tartı fikri güzelmiş, emzirdikten sonra devam etmek de gayet akıllıca, üstelik ne kadar basit. Çok da eğlenceli bir yazı olmuş, tebrikler.

    YanıtlaSil
  2. Bu konuya parmak basilmasi cok guzel. Tesekkurler. Ben Amerikada yasiyorum. Dogumdan once bana sordular bebegi nasil besleyeceksin diey. Tabiki anne sutu dedim. Sezeryanla dogurmak zorunda kaldigim icin sutumun gelmesi 3 gunu buldu. O sure zarfinda ogluma bir damla mama vermedikleri gibi surekli emzirmem icin desteklendim. Hatta oglumun bilirubin degerleri cok yuksekti, bu yuzden isik tedavisi almasi gerekti. Benimle ayni zamanlarda Turkiyede dogum yapan kuzenimin cocuguna daha dogar dogmaz, senin sutun daha gelmez bu cocugun beslenmesi lazim diye sormaya bile gerek gormeden, mamayi dayamislar. Anne zaten maca moral olarak 1-0 yenik basladigindan, emzirmeye hic isinamadi ve yavrucak toplamda ancak 4 ay anne sutu alabildi. O da mamaya ek olarak. Yani soyleyecegim o ki Turkiye'de anne bilincli olmazsa daha mama firmalari cok ekmek yer.

    YanıtlaSil
  3. Şu emzirdikten sonra 10-15 dakika pompa yapma fikri güzelmiş. Bunu deneyeceğim. Ama ilk oğlumu sezeryanla dünyaya getirip 5. gün sütüm geldiği için ve bu dönemde çevremdekilerin yazdıklarının tam tersine sakın mama verme emziir, emdikçe gelir sütün dedikleri için oğlumu tam 5 gün aç bıraktım, tam 5 gün delilerce ağladı oğlum. o strese süt mü gelir?? Bu kadar da katı olmasın kimse, daha el kadar bebeği aç da bırakmasın. 2. oğlumdada tam tersine hem emzirdim baktım sütüm gelmedi, aç ve ağlşıyor, emzirdikten sonra da enjektörle mama verdim. Çok şükür şimdi sadece anne sütü alıyor. Evet anne sütü çok güzel çok doğal ama mamalar da öcü değil.

    YanıtlaSil
  4. ben de burcuya katılıyorum. tabi ki normal doğum ve tabi ki anne sütü. ama elde olmayan sebepler de oluyor. mecburş sezeryan a girmesi gereken anneler illa normal diye diretebiliyor. ya da çocukta sıvıkaybı oluncaya dek aç bırakıp ateşinin yükselmesine neden olabiliyor bazı anneler. denge ve sağduyu çok önemli... tüm anne adaylarına normal bir doğum, bol sütlü memeler ve sağlıklı bebekler diliyorum :))

    YanıtlaSil
  5. yanlış olmasın, mamalar iyi ki var ki sütü henüz gelmeyen annenin, arada iki nefes almak için dışarı çıkan annenin yardımına koşuyorlar. mesele bunun bir endustri haline gelip annenin endişelerinden beslenmesi. verdiğim linki okuduysanız mama firmasının kullandıgı dilin nasıl da bu endişeden beslendiğini görebilirsiniz.
    ben de tuna'ya ilk ay birkaç kez 30 cc, 2 kez 60 cc ve bir kez 90 cc mama verdim o lohusa paniğiyle. mesele bunu sürekli hale getirip anne sütü-mama oranının tersine işlemeye başlamamasına çalışmak.

    YanıtlaSil
  6. Ozan beyin yazısını hem okuyan hem facede paylaşan biriyim.sen de çok güzel bir yazi dosemissin.umarım okuması gerekenler ve aklı karışık anneler bu yazılardan feyz alır.

    YanıtlaSil
  7. Çok yerinde bir yazı olmuş.Ellerine sağlık.
    Maalesef başarıda (!) bazı doktorlarında katkısı olmuyor değil.Kızım iki aylıkken tartısı ortalamanın biraz altında deyi beni mamaya başlatan doktorumuza uydum,kızım bir türlü mamayı kabul etmedi.Bende bu sayede 4.ayın sonuna kadar sadece anne sütü verebildim kızıma.2. aydan sonra her ay neredeyse 1 kilonun üstünde tartı aldı.
    Yeni anneler ellerinden geldiğince mama vermemek için çabalasın ama olmuyorsa ne kendini ne de bebeğini hırpalamasına gerek yok.

    YanıtlaSil
  8. Sağlık ocaklarında hem gebelere hem de yeni annelere anne sütünün yararları ve anne sütü ile besleme üzerine eğitim,danışmanlık veriliyor ve uygulamalı yapılıyor.Bebek dostu sağlık ocaklarında mama ile ilgili broşür,numune,hatta kalem bulundurmak yasak.Anne ne kadar yorgun,stresli ve desteksiz,yardımsız kaldıysa anne sütüne devam oranı azalıyor.Mamaların öcü olduğu görüşüne katılmıyorum.Sezaryenle doğurdum oğlumu.Sütüm azdı ve gebelik diabeti olduğumdan,hipoglisemi riski vardı.15-20 gün ek olarak mama verdik,ama sonra kestim.15 ay anne sütüne devam ettik.
    Birşeyin önemini belirtirken diğerine ya da alternatife saldırmak şart mıdır?Anne sütü birincidir,evet anne varsa ve süt verebiliyorsa.Aksi takdirde mama hayat kurtarıcıdır.
    Bence asıl önemli olan bebeğin memeden ne kadar süt emdiğini hesaplamaktan çok,sütün bebeğe yetip yetmediğini anlamaktır.İlk aylarda bebek en az 500 gr.kilo almalıdır.24 saat içerisinde en az 5 kez idrar yapması da sütün yeterli olduğunun işaretidir.

    YanıtlaSil
  9. Kurşunkalem
    sanırım ben iyi ifade edememişim derdimi. sağlık ocakları mamayı dayıyyor demek istemedim. yanlış ve eksik bilgilendiriyorlar, anne de meme ucu acısıydı, "çocuk aç" çığlıklarıydı derken erken bırakabiliyor emzirmeyi. aynı eksik bilgilendirmeleri çocuk dr.ları da yapıyor ama sağlık ocakları çok kolay ulaşılabildiği için ve kâr amacını öncelik saymadığı için daha farklı uygulamalar olmalı.
    siz şanslıymışsınız sanırım iyi bir sağlık ocağına denk gelmişsiniz. bizim 0-1 surekli tarttırmak, d-vit almak, aşı vs için gittiğimiz sağlık ocağında bebekleri üstündekileri bile çıkarmadan tartıyorlardı. haliyle nisanda çeket, mont, atkı bereyle tartılan çocuk mayıstaki tartıda kilo almamış görünüyor :) bu kadar basit şeyleri bile göremiyorlar. "ilk 6 ay sadece anne sütü" diye bas bas bağırıyorlar ama emzirmeyle ilgili sorunların nasıl aşılacağı konusunda genel-geçer bilgileri dışında bir yayın, broşür, bilgili hemşire ve görmedim.
    isviçre'de yaşayıp türkiye'deki sağlık ocaklarını eleştirmiyorum. bunlar bizzat kendi deneyimlerim

    YanıtlaSil
  10. Hülya Hanım, hem sizin yazınız hem de link verdiğiniz Ozan Bey'in yazısı gerçekten de çok güzel. Doyasıya emzirme içinde kalmış, 9 ay boyunca emzirmiş ancak hiç bir zaman istediği verime ulaşamamış bir annyeim. Hamileliğimde hortlayan ülser yüzünden 9 ayda 7 kilo vererek tamamladım hamileliğimi ve de üzerine bebişin sarılığı çok artınca onda da emme konusunda çok hal yoktu. ilk 5 gün sürekli zayıflayınca mamaya başladık günde 2 kere, yine de sürekli emzirme bve mama takviyesine rağmen oğlum katı gıdaya geçene kadar hep olması gereken kilodan düşüktü. Bu süreçte çevremdeki herkes (yakın ailem de dahil) senin sütün çok kalitesiz, herhalde bir problem var ki bu kadar emzirmeye kilo alamıyor bu çocuk dedi. Doktorumuza her ay sorduğum hadi sütüm kötü, mama da içiyor bu çocuk neden kilo almıyor sorusuna da hiç cevap alamadık.
    Ta ki, 13.ayımızda bir anda çıkan çok yüksek süt alerjisine kadar. sorularıma cevap veremeyen doktorlar bir anda, aa bak ondan bu çocuk sırf anne sütü ve mama almasına rağmen kilo alamamış, meğer sindiremiyormuş, yaramıyormuş bebeğe dediler.
    Kusura bakmayın .çok uzun oldu, ama ben gerçekten de ilk 6 ay çok üzüldüm, kendimi yetersiz hisettim, her mama vermemde eşimle tartıştım ve bir Allah'ın kulu da sorularımı ciddiye alıp da adam gibi düşünüp cevaplamadı, hep geçiştirdi.
    Bu olay ve yaşadığımız diğer hastalıklar sonuçu, o ilk 6 ayda tıp mesleğine olan güvenimi ciddi olarak yitirdim.

    YanıtlaSil
  11. evveet taptaze bir anne olarak şimdilik tek sorunum bu.
    hikaye klasik: sezeryan oldum, 3 gün boyunca emzirdim ama meğerse boş emzirmişim.3. gün kan uyuşmazlığından kaynaklı sarılık olduğu anlaşıldı. ışığın altında kaldı 12 saat ve mama verdiler pek tabii. sonra da benden emmedi.
    sütüm daha yeni yeni gelmeye başlıyor.
    pompa kiraladık ama verilmesi önerilen mama miktarı ile benden çıkan süte bakınca telaş yapıyorsun.
    1-1,5 saatte bir seferde 30cc mama alıyor.
    benim bütün gün boyunca sağdığım sütlerin toplamı 30 cc.
    hadi ağlamasına dayanıp mama vermiyim süt nasıl olsa gelecek diye. kaç gün 30 cc ile dayanır?
    son 2 gündür bir sürü yerde okuduğum kadarıyla belli bir ölçü verilmiyor. bu kadar emmesi şarttır demiyor.
    ben de nereye kadar zorlayıp zorlamamam gerektiğini bilemiyorum.
    bir de asıl mevzu mememi emmemesi. biberondan nasıl kurtarıcam?
    hehe hülya aldın başına belayı :)

    YanıtlaSil
  12. nesteren
    biberonla meme arasında kalmış alis hanım demek. biberonla anne sutunu sen verme. odadan çık hatta. iyice aç kalınca emecek mecburen. başka çaresi olamdıgını ve aç kalınca birşey olmayacağını bil önce. anneler, hele lohusalar kıyamıyor ama emin ol azıcık aç kalmazsa memelerin elinde kalakalabilirsin. mamayı asla aç karnına verme. her emzirme sonrası pompa yap. iyice acıkmadan meme vermeye çalışma.
    sakin ol, emecek, emecek..
    tüm gün 30 cc bu kadar mini kbebek için çok kotu değil. sen memeyi vermeye çalış.

    YanıtlaSil
  13. eveet yine biz :)
    bu son 2 günde yaptıklarımı yazayım da yorumları okuyan olursa bir faydam olur belki.
    bu konuşmalarımızdan sonra bir arkadaşımı aradım. o kadar çocuklu arkadaşım içinde bu 3 çocuk sahibi olanı aramamım sebebi ilk 2 çocuğunu mamayla büyütmüş olmasıydı.
    vicdanımı rahatlatmaya çalışıyordum çünkü adım gibi emindim 'aman ne olacak mamadan zarar gelmez boşver sütün gelirse verirsin, gelmezse vermezsin' diyeceğine.
    ama heyhat işte 'sakin ol ve hemen bırak o mamayı elinden, ne kadar sütün varsa o kadar emzir, boşuna çocuğu şişirme, gelen süt ona yeter, en fazla birgün ağlar'
    dedi.
    'ilk 2 çocuğumu hastalıktan kurtaramıyorum ama kendi insiyatifiyle doğduğundan beri mama kabul etmeyen 3. çocuğumda hiçbirşey yok' dedi.kendisi çok ağır, ateşli hastalıklar geçirdiği halde mini bebek hiiç etkilenmemiş.
    neyse lafın özü o gün mamayı da biberonu da bıraktık. bir gece sabaha kadar oturduk, karı koca inat ettik. azıcık zorladık, birazcık ağlattık ama artık sadece emziriyorum.kendi şahsi mememden.
    arz edeyim dedim.
    öperim.

    YanıtlaSil
  14. bir de hep unutuyorum.
    çok teşekkür ederim bu değerli bilgiler için efenim :)

    YanıtlaSil
  15. oley nesteren oley :))
    yaşasın memeler

    YanıtlaSil