8 Şubat 2012 Çarşamba

Bebeği Yüzükoyun Yatırmak



Yaklaşık 4 yıldır blog yazıyorum. Son bir yıldır falan da, önceden umursamadığım günlük hit ve arama motoruna yazılan anahtar kelimelere dikkat ediyorum. 4 yıldır en çok aranan sözcük/cümlelerden biri nedir biliyor musunuz?: Bebeği yüzükoyun yatırmak. Arayanların da karşısına çıka çıka şu eski postum çıkıyor.
Anlaşılan o ki binlerce anne baba, başka türlü uyumayan bebek ve doktorların "aman haaa!" uyarıları arasında kalmış durumda.


Bu bahaneyle hem bizim uyku pozisyonu evrimimizi anlatayım hem de bildiklerimi aktarayım istedim.


Doktorlar 80li yılların sonundan itibaren yenidoğanların yüzükoyun yatırılmaması gerektiği uyarısını büyük puntolarla yapıyor. Zira SIDS yani ani bebek ölümlerinin baş sorumlusu bu yanlış uyutma pozisyonu. 80lerde ciddi bir kampanyayla bebeklerin yüzükoyun yatırılması engellenince ani bebek ölümleri (yazarken bile kötü oluyor insan) %50 azalmış. Yarı yarıya!!!!
Demek ki ani bebek ölümlerinin en büyük nedeni bebeklerin yüzükoyun pozisyonda bıraklıması.



Gelin görün ki bu yenidoğan denen şebeklerin en sevdiği şey de yukardaki fotoda da göreceğiniz üzere bir canlıya (tercihen anneye) karnını dayayıp yüzükoyun uyumak. Bu pozisyondaki bebeği sırtüst yatağa koyun mesela. Garanti veriyorum en fazla 10 dk sonra vıyaklayarak uyanacaktır. Ama yüzükoyun bırakırsanız makul bir süre daha uyur. Bu arada gazını da rahat rahat çıkardığı için rahatlar.
Da bu kadar aleyhte yayın varken nasıl olacak bu işler?

- Her zaman olduğu gibi bebeği iyi gözlemlemeniz gerekiyor. Bizimki çelimsiz doğmasına rağmen evdeki 2.gününde göğsümüzde yatar pozisyonda kafasını oldukça yukarılara kaldırıp diğer tarafa döndürmeye başlamıştı. Doktor muayenesinde de aynı hareketi yapınca doktorumuz "ooo zayıf ama gücü kuvveti yerinde" diyerek boyun kaslarının iyi olduğunu onaylamıştı.
- Bebeği şakacıktan boğmaya kalkın :). Biz yuzukoyun yattıgında burnunu tam yatağa dik gelecek şekilde yani boğulma pozisyonuna getirdik. Hemen rahatsız olup kafasını yan çevirdi. Uykunu hangi safhasında olduğuna göre değişen bir durum bu ama farklı aralıklarla denenebilir.
- Dönmeye başlamadan gece yuzukoyun yatırmayın. Başlangıçta sadece gündüzleri yuzukoyun yatırın ve sık sık kontrol edin. Gerçekten çok sık kontrol edin. Zira bebeğin boğulması birkaç saniyelik bir olay (Evlerden uzak)
- Yatağı çok sert olsun ve yastık kullanmayın. Klasik pamuk yataklarda çocuk içeri gömüldüğünden SIDS riski daha fazla. Park yatak kullanıyorsanız kendi yatağı zaten yeterince sert. Biz park yatağı ne kadar kullanacağımızı kestiremediğimizden başlanguçta altına bolca havlu ve çarşaf sererek o sentetik kısımdan dolayı terlemesini önledik. Sonra da zaten park yatak içine koyulan sert sunger yataklardan aldık.
- Yan yatırmaya çalışın. Yan yatınca da uzerine, özellikle omuzlarında bir el varmış gibi, biraz ağırlık koymaya çalışın. Birkat daha fazla çarşaf olabilir mesela. Bunu yaparken bebeyi terden bunaltmayın, bu sefer de hararetten uyanmasın :)
- Kundak yapıp sırt üstü uyutmaya çalışın. Artık hazır kundaklar var. Bebeyi asma yaprağı gibi sarıp kollarını kendi bedenine yapıştırabilirsiniz. Böylece moro refleksi gereği kollarını silkeleyip kendini uyandıramaz ve yüzükoyun yatma isteğinin de önüne geçebilirsiniz. (Dr Harvey Karp bacaklarını sıkmayacak şekilde kundak kullanımını kesinlikle öneriyor)
- Sadece bsizin göğsünüzde uyuyorsa ve siz de hiçbir iş yapamaz hale geldiyseniz bir wrap sling edinin. Bebeğiniz tıpkı hala sizin karnınızdaymış gibi huzurla uyumaya devam ederken siz de mesela yemek yapın. Bir panço ya da atkıyla slingi kapatın, biraz hava almaya çıkın. Bebeğiniz de en azından bir uykusunu sizinle gezerken alsın.


Bu arada bizimki hala yuzukoyun uyur (Yaş 3,5) Uykuya yuzukoyun geçer. Gece nadiren yan ya da sırt üstü döner. Hala hayatta ama siz gene de dikkatli olun lütfen.




7 yorum:

  1. kızım doğduğundan beri yüzü koyun yattı. çünkü başka türlü uyuyamıyordu.yazılan tüm makalelere,aman boğulur diyen aile büyüklerine kulağımı tıkadım ve iç güdülerimi dinleyerek kızımı bu şekilde yatırdım.

    aynen dediğiniz gibi yatak sertti,yastık kullanmadım,yatağında boğulmasına neden olacak gereksiz nesne bulundurmadım. kızım şu an 20 aylık hala yüzü koyun yatar. zaten sırt üstü yatmak insanın doğasına da ters bir durum.

    YanıtlaSil
  2. yazdıklarını dikkatle okudum çünkü oğlumun gazı tam tamına 9 ay sürdü nasıl ki emekledi sorunumuz bitti,ve yazdıklarına tamamen katılıyorum,bizde hep yüz üstü yatırdık ama kontrol etmek şartıyla,sürekli yokladık ve ancak bu şekilde rahat edebildik,herşey bir kenara günümüzde anneler kundak eskidenmiş gibi yorumlar yapsada yine üstüne basa basa söylüyorum ki çok sancılı günler geçirdik,kundaklamak gibisi yok,en ufak bir el hareketi bile uyanmasına yetiyordu çok faydalı bir post olmuş umarım yeni doğum yaoan annelere ulaşır çünkü ilk kucağına çocuğu alıp o sorumluluğun altına girdiğin andan itibaren büyük sabır isteyen günler sizi bekliyor ve burdakiler hiçte kulak arkası edilmeyecek notlar....

    YanıtlaSil
  3. Cok guzel yazmissiniz, biz de gaz problemi yasiyoruz, yuzustu yatirdik bir sure rahat ettik derken, doktorumuzun uyarisi nedeniyle vazgectik, simdi yine uykusuzuz malesef. Kundak denedik ama bizimki kundagi acmaya calisirken uyandirdi bu sefer kendini. İster istemez sallanmaya ve benim gogsumde uyumaya alisti. Donmeye baslar baslamaz yuzukoyun yatirmak istiyorum yine...

    YanıtlaSil
  4. 2,5yaşında bir kızım, 16aylık bir oğlum var ..ikisini de yirmi günlük olduktan sonra( yani hareketlerini iyice kontrol edip emin olduktan sonra elbette sık sık kontrol ederek)hep yüzüstü yatırdım.. ve hala öyle uyurlar,özellikle kızım kaplumbağa gibidir asla sırt üstü uyuyamaz..

    YanıtlaSil
  5. oğlum da hala yüzüstü yatıyor. 2 yaşında kreşe yazdırırken ilk söylediğim şey o olmuştu. "yüzüstü uyur başka türlü yatırmayın uyumaz diye :)" hele de o popoları havaya dikmiyolar mı deli oluyorum :)) çok faydalı bir yazı olmuş, ilgiyle okudum ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
  6. gecen polar pikesinin uzerine yuz ustu biraktim begul'u, iki dakkaligina mutfaga gittim. dondugumde bi baktim, begul kafayi dumduz gommus polara. kal geldi bana bi. polarin ucunu hafifce cekince kafasi da yan dondu ister istemez. oyle hifff hifff diye nefes aliyomus yazik. ama aliyomus bi sekilde. alamasa cevirir miydi diye cok dusundum ama benim kizim da yuz ustu yatarken kesinlikle daha uzun sure uyuyor. ki annem beni de kardesimi de yuz ustu yatirdi. ama annemin teyzesinin ortanca oglu maalesef yuz ustu yatarken öldü sepetinde. teyzem kucuk oglunu iki sene gogsunde uyutarak buyuttu.

    YanıtlaSil
  7. :)) Ben Amerikada yaşıyordum o dönemde. Baya bir korkuttular .. Ama aynı zamanda benimle aynı apartmanda bir çocukta çok sırt üstü yatmaktan düz kafa olmuş, ve hatta kafasını çelik maskeye almışlar. (Ben de kahve almaya lobiye inince annesiyle konuşmuştum)
    Ben en iyi çözümü oğlumu kundaklamakta buldum. Özellikle karın bölgesi iyi sarılınca sanki yüzü koyun yatmış hissi veriyor sanırım.
    Aman zaten bu araştırmalarda da bebekleri ölürken mi gözlemlkemişler nasıl bir araştırma ?Muhtemelen annesi suç üstüne kalmasın diye aaa uyurken öldü demiştir. Doktor da yüz üstümüydü demiştir annesi de aa diye atlamıştır kanunlar ağır ya amerikada...
    Yine de acebayla yaşamaya gerek yok sar bebeği gitsin pişman olmayalım sonra.

    YanıtlaSil