11 Ekim 2012 Perşembe

Akülü arabadan pek sosyolojik(!) analizler


Tuna akülü arabalara bayılıyor. Hem çok yer kapladığından hem de aşağı indir-eve geri çıkar derdiyle uğraşmak istemediğimden - çok istemesine rağmen - almadık. Rutin bir şekilde, eve yakın bir parkta bir turu 2 TL'ye kiralayıp hevesini aldırıyoruz yıllardır.
Yıllardır derken abartmıyorum. Sanırım 2 yaşından beri duzenli bir akülü araba sürücüsü. Başlarda ben de eğilip direksiyona müdahale etsem de bir süre sonra "anne sen elleme!" diye çemkirmesiyle ayarı yedik. 
Düzenli şekilde akülü arabalarla teşne olunca çok acayip şeylerin farkına vardım. 
Misal: Kızların arabalarla imtihanı.



Kadın milletinin çoğunun mekanik işlere ne kadar yabancı olduğunu daha bu yaşlarda görmek mümkün. Daha bu haftasonu Tuna'dan cok daha büyük kızların arabaları ağaçlara tosladığını gorup kıs kıs güldüm. Direksiyon tutan eller birden saç düzeltmeye başlayıp nasıl da yoldan çıkıveriyor, inanılmaz. 
Hele 3-4 yaş kızları tam facia. Bir kısmı direksiyonu sağa çevirince sağa gideceğinin bile farkında değil. Allah ne verdiyse gidiyorlar. Gazdan ayağını çekince araba durunca oylece kalıyorlar yolda falan. "Kızım bassana gaza amaa.." diye bağıran babalar arkada. 


Lakin o arabayı tekrar çalıştıramayan kızları al karşına oturt, genç kız gibi sohbet etsin seninle. Ayakkabısındaki puantiyeleri anlatsın, en sevdiği arkadaşını, hatta Atatürk'ün hayatını :)

Arkaya bakarak araba süren, önüne donunce ağaçla karşılaşıp milisaniyeler içinde direksiyonu kıran; arabayı benden iyi parkeden, U dönüş yaptıktan sonra direksiyonu nefis bir manevrayla toplayan bizim oğlansa konuşmaya ancak 3 yaşında başlayabildi ve hala bazen ben bile ne dediğini anlayamıyorum. Sağ beyin-sol beyin daha bu yaşlarda kendini boyle belli ediyor demek. (Israrla her seferinde gidip pembe arabayı seçmesi bu tezimi çürütüyor yalnız)

34 yaşındayım ve düz vites araba kullanamıyorum. Çenem, kalemim, sosyal yeteneğim boldur ama ışıkta durunca vitesi bire takmayı unutup arabayı "istop" ettirmede üstüme yok. Benim gibi olan binlerce kadın daha bulabilirim eminim. Bizi "kız gibi" yetiştirdikleri için mi boyleyiz; yoksa eldeki malzeme mi budur orası tartışılır. Fakat bence erkeklerdeki ve kadınlardaki farklı yetenekler birbirini tamamladığı için Uzakdoğu felsefelerinde yin ve yang diye bir kavram var.

Gelelim diğer tespitime: Ayranı yok içmeye tahterevanla gider mıçmaya.
Kozmopolit bir semtte yaşıyoruz. Bizim mahallenin çoğu İzmir'in yerlisi, orta sınıf emekli, bir kısmı çalışan karı-kocalar. Az yukarda varoş mahalleler de var ve herkesin buluştuğu parklarda acayip bir hava atma yarışı var. Ayağında yırtık terlikle parka gelen çocuklarda bu yaz bir akülü araba patlaması yaşandı. Aşağı yukarı 5-6 çocukta gördüm. Kiralık mı acaba diye baktığımda şaşakaldım çünkü hepsinin kendi arabasıymış. Çoğunun anneleriyle de az çok sohbetim var. Misal, biri 50 TL daha az kira vermek için fellik fellik ev arıyordu geçen sene. 
Tipik Türk felsefesi: At, avrat, silah. Bu kadar pahalı yakıt fiyatlarına rağmen bu kadar çok otomobil satılması, orta/alt gelir sınıfında bile arabalı yaşam arzusu, hiç gerekmediği ve kullanılmadığı halde araba almak için çaba sarfetmek de bize özgü davranışlar. Bir dönem bir sigara firmasında çalışmış ve en çok Marlboro sigarasının varoşlarda satıldığını görüp çok şaşırmıştım. Aynı hesap işte. Bayılıyoruz hava atmaya. 
Görünen o ki çocuklarımıza da bunu aşılıyoruz.

İzmir Buca'dan tespitleri dinlediniz efenim, saygılar. 




24 yorum:

  1. Vay be akülü araba sen nelere kadirsin:)

    Şimdi kadınlarla ilgili malzeme bu tespitine katılıyorum maalesef. Yok anacım, teknik işlere çalışmaz bu kafacıklar. Hiç zorlamayalım.

    Ben mesela hava olsun diye aldım bu akülü arabadan:P mahallede kullanıyor oğlan bir eli dışarda sarkıtıp:)

    Şaka bir tarafa cok yer kaplıyor, ama cok seviyorlari bizim ada evinde durduğundan sorun yok:)

    Öperim Tunikomu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tanyacan
      :)içmeye ayranı olmayanların araba almasına hava atma amaçlı dedik. biz de ada'da yaşıyor olsak kesin çekerdim oğlanın altına en gıcırından araba ben de. watsapptan yazdım sana gormedin mi ayrıcana?

      Sil
  2. ben bu heveslerin çocuklara öğretildiğine inananlardandım. ta ki UE kepçe diye delirene, NE de onca oyuncağın arasından arkadaşın getirdiği eski bebeği bulup kucağına alıp eee eee diyene kadar.
    tabi şunu da ekleyeyim bizim oğlan çocukları sadece araba merakıyla gittiklerinden ilerleyen yaşlarda mekanikle ilişkili durumlarını bu yaratılış üzerine geliştirmiyorlar. yani kadın mühendis ya da doktor kötüdür genellemesi yapamam.

    YanıtlaSil
  3. bak ben her gün min. 60 km yol yapıyorum, parkurum hem uzun otoban hem şehir içi, üstelik düz vites. ama şunu açık yüreklilikle söyleyebilirim ki Arca benden daha iyi araba kullanıyor. bunun erkeklikle bir ilgisi var mı bilemiyorum tabii o ayrı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. E sen zaten muhendissin yahu.genelleme disisin

      Sil
    2. aferin beni ifşa etmemişsin:)

      Sil
    3. haha ama sen kendini afişe ettin şimdi bağyan muhendis

      Sil
    4. tanıştığım bir blogger anne beni dışişlerinde çalışıyor zannediyormuş, biraz ifşa edeyim dedim ipincu kaçmadan:))

      Sil
  4. Bende de var bir oğlan; 2 yaşında ve Hımbılgillerden Şehzade Esat Ziya Efendi kendileri! Anne itsin, baba itsin, o itsin, bu itsin ama kendi gitmesin zinhar!

    Acaba akülü bize çözüm olur mu ki yav, tam hımbılgil için biçilmiş ittirgeç gibi geldi bana, hiç denemedik; bakalım hem kafası mekaniğe basıyor mu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. reyhan
      2 yaş daha cok kucuk bence.
      denemeden sakın almayın. bizimki gibi turlatın once. kimi çocuk korkuyor hızından.

      Sil
  5. :)) ha ha çok güldüm yazıyı okurken konu nasıl başladı nerede bitti..Valla bu araba kullanma konusunda sizinle aynı fikirdeyim,ben de 32 yaşındayım ama düz vites arabalarla pek aram iyi değil :)) Bu güdüsel bir şey sanırım ,Tuna'ya maşallah bu arada :) Sadece akülü arabalar ve İzmir'de değil ne yazık ki ülkemizde her şeyde bir hava atmadır gidiyor..

    YanıtlaSil
  6. çok güldüm hem de her kelimesinde , ama trajikomik taraflarıda var :)
    beni oğlanda araba sevdalılarından , biz heryere araba( oyuncak ) ile gidenlerdeniz sizdeki kepçe tutkunluğu gibi . Biz zaten 90 m2 bir evde oturuyoruz henüz bisikletini bile büyütememişken akülü araba çoookkk uzakk . Haa birde karı koca memuruz hala hava atmayı beceremiyoruz yapanlara selam olsun (:=

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) biz biikleti buyuttuk ama balkonda duruyor. bu kadar buyuk oyuncak ve araç, apartman hayatına hiç uygun değil.

      Sil
  7. :) 28 yaşındayım ben de.. kesinlikle düz vites kullanmıyorum çünkü kullanamıyorum.. öyle bir yeteneğim yok diyip kabullendim paşa paşa otomatik vites kullanıyorum..
    yalnız bunu söylediğimde "aaa ben çok rahat kullanıyorum"diyengiller var bi de onlara da hayret ediyorum.. mevzuu arabayı çalıştırabilmek ve bismillah diyip yollara düşmek değil ki.. trafiğin akışına uygun kullanabilmek mesele.. milletin sabrını zorlamadan diğer insanların işlerini zorlaştırmadan kullanabilmek önemli olan.. yoksa herkes sürer yani..
    nadiren güzel düz vites araba kullanan hatunlar var kii onları da "erkek gibi süryoo maşallahhh" diye tanımlamamız yeterince konuyu özetliyo sanırım..
    bu arada işin sosyolojik boyutuna da değineyimm.. malum bizim yetenek de çeneyle ilgiliydi :)
    aynı durum cep telf olayında da var..
    uzun zaman olmuş telf değiştirmemiştim.. bi iki tekleyince ben de bi yurt dışı görünce her türk gibi iphone'landım..
    sonra algıda seçicilik başladı.. baktım.. parası olanın daa olmayanın daa elinde iphone.. küçümsemek için değil elbet.. sadece ayranı yok içmeye'ye örnek bi tesbit.. olayın sosyolojikliğini abartacak olursak "keşke paramızı pulumuzu daha iyi değerlendirebilsek de kalkınabilsek" diyip bitireyim yorumumu..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla dogru. internete her dakka girmezse olecek insanlar var. iş gereği aldım akıllı telefon. yoksa ben mutluydum eski nokiamla :)

      Sil
  8. :)) çok keyifli post olmuş. yakışıklı şoföre kocaman öpücükler.

    YanıtlaSil
  9. ya bi insan bu kadar mi guzel ve icten yazar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok sağol fuldencim. senden bu cumlenin gelemsi extra sevnidiriyor

      Sil
  10. Evet daha sık yaz Hülya. Ben bu blogu takip ediyorum, arada çok özletiyorsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok tesekkurler. bazen uzun sure yazasım gelmiyor bazen de her gun yazmak istiyorum. dengesiz bir insanım sanırım

      Sil
  11. tespitler süper, sosyolojik çıkarımlar yerinde :))) napalım biz de otomatik kullanırız alla alla :))

    YanıtlaSil
  12. 2 yaşından beri düzenli bir akü sürücüsü demişsiniz, ya bittim o lafa :)
    Tespitlerinizi çok yeridne buldum. Zira 21 aylık kızım bisikletinin direksiyonu biel deliler gibi döndürdüğü için; arkadan iten ben feleğimi şaşırıp yola sokmaya çalışıyorum bisikleti. Ama komşunun oğlu kızımla aralarında bir kaç hafta olmasıan rağmen, değme profesyonel bisikeltçilere taş çıkartıyor. Efektlerle sürüyor resmen bisikleti..
    Ben de 5 senedir araba kullanıyorum. Hala avmde iki araba arasına park etmektende geniş bir eyr bulmaya gayret ederim:D
    Hava atma konusuna gelince gerçekten diyecek bir şey bulamıyorum. Kızım için yazdığım blogumda evdeki hallerinin fotoğraflarına da yer veririm. Blog tutan bir arkadaşım bana, ben evde hayatta footğraf çekip koymam, evim, eşyalar filan gözükür, halılarım da yeni değil, o yüzden hayatta evde fotoğraf çekmem dedi.!! Şok oldum ne diyebilirim ki, ama çocuk, ama onun hatıraları, ama.. amaa.. ne kadar önemli ki, sanki blogu da sabancı ile koç ailesi okuyacak. Ki; okusalar nolru ay zenginiz evimiz saray diye bi iddiamız mı var. töbe töbe..
    Neyse fırsat bulursanız benim bloga da beklerim :)orada da laflarız heheh :)
    www.ceylinolmez.com

    YanıtlaSil