27 Aralık 2012 Perşembe

Lazımlıktan Tuvalete Geçiş

Bebekler ve çocuklar için rutin kavamı, hayati önemdedir. Aynı şeyleri aynı saatte yapmak, aynı objelerle karşılaşmak, aynı eylemleri aynı kişilerle yapmak... çocuğa "bunların hepsi tanıdık, güvendeyim" mesajı verir.Lakin bazen bu kendini güvende hissetme içgüdüsü o kadar baskın çıkar ki gün gelir alışkanlığa, hatta takıntıya dönüşür. 4 - 5 yaşında hala bırakılamayan biberon, emzik, uyku battaniyesi ve bilumum alışkanlıklar zamanında yeri başka bir güven nesnesiyle doldurulamayan alışkanlıklardan sadece birkaçı.









Gelelim bunun tuvalet eğitimiyle ilgili kısmına. 
Bize nasıl öğretildi? "Çocuklar tuvaletten korkabilir, bu yuzden önce lazımlıkla başlayın"
Tamam başladık.
Tuvalet eğitimine lazımlıkla başladık ve birkaç ayda bitirdik. Ama yaş 4 oldu hala tuvalete geçemedik. Daha ne kadar lazımlık yıkayacağız? (Hoş ben kakasını yapmadan hemen once lazımlığa kağıt havlu serip minimum b.k teması sağlıyordum ama olsun) Bu geçişi nasıl kansız halde gerçekleştireceğiz? Bunu niye kimse bize anlatmıyor?

Biz bu süreçten daha birkaç ay önce geçtik, hemen anlatayım:

Artık çişini kakasını lazımlığa yapan bir çocuk neden wcye geçiş yapamaz?
a - Alışkanlıktan
b - Tuvalete düşeceğinden korkar
c - Ayakları havada kaldığından ıkınamaz
d - Hepsi

Tabi ki d şıkkı. Peki ne yapmalı? 
Bunu da tabi aşama aşama yaptık. (Sanırsın uzaya adam yolluyoruz)

Beyin yıkama: Minik yavrunuz muhtemelen merkep gibi inatçıdır. Nuh der peygamber demez. Tecrübeyle sabittir ki en savunmasız ve sözcüklere konsantre oldukları saatler, yatmadan hemen onceki yatakta mıyıl mıyıl konuşma anlarıdır. En azından bizim öyle. Tüm anlaşmaları ışıklar kapalı, yatakta muhabbet halindeyken yaptırıyorum. Bu yeni sürece geçişin ilk adımlarını da o dakikalarda attıydım. Uyku öncesi anlattım. İşte sen artık abi oldun, bu lazımlığı Deniz bebeğe (Yeni doğan kuzeni) verelim. Sana yeni merdivenli oturak alalım falan filan. Uykudan hemen önce "tamam" sözün aldım.

Ürünle tanıştırma: İnternet sağolsun, artık "aldım da beğenmedi" derdimiz kalmadı. Kitaptan kıyafete her şeyi önce Tuna'ya gösteriyorum ki "ben bunu istemediaaaammm kiii" diye bir itirazla karşılaşmayayım. Bu yeni "abi tuvaletini" gösterdim. Dedim "burdan çıkıyon, buraya mıçıyon, biz de seni alkışlıyoruz"  Kabul etti.

Kargo kabul: Şimdi bu zımbırtı yassı paketle demonte halde geliyor. Baba-oğul hevesle monte ettiğinden guzel de bir "kaliteli zaman geçirme materyali" oluyor. (Materyale geelll!) Neticede yavrunuz muhtemelen yapımında emeği geçen objeleri daha sıkı sahiplenecek ve en azından oturmayı deneyecektir.

Denk getirme: Çişte pek sorun çıkmıyor ama kaka işi biraz daha çetrefilli. Bir kez tutarsa ve kakayı yapmayı reddederse ertesi gün kaka daha da katılaşacağından daha çok acı çekecek ve "başlarım adaptorunuze de size de, lazımlığımı verin bana" diyecektir. O yuzden denemeye başlarken birkaç gün kuru kayısı, üzüm, yağlı gıdalar, hatta belki laksatif bir ilaç vermenizi oneririm. Tuna kuru kayısı ve badem çok tukettiği halde ilk gün zorlandı kaka yaparken ve reddetti. 2. gün kendini tahin pekmeze verdi ve tuvalete zor yetiştik. 

Ver coşkuyu: Tıpkı tuvalet eğitiminin ilk günleri gibi her kakadan sonra çalsın sazlar oynasın kızlar moduna geçin. "Aman da aman nasıl güzel abi/abla olmuş benim kuzummm" diye verin coşkuyu. Tuna o ara hem bu gazlardan hindi gibi kabarmakta ama arada lazımlığını da istemekteydi. "Oğlum eşşek kadar herif oldun, ne lazımlığı?" diyerek gayet pedagojik bir yaklaşımla bu talebi bertaraf ettim.  

Neticede çok hayati olmasa da çocuk gelişimden böyle de bir süreç var. Ömrü billah lazımlığa yapmayacak sonuçta, çok da dert etmeye gerek yok ama geçişi nasıl sağlarım diyenler için umarım faydalı bir yazı olmuştur. Eğer hala tuvalete oturmak konusunda sıkıntıları varsa çocuğunuza zaman verin. Bizler için bile alışkanlıklarımızdan vazgeçmek ne kadar zor bir düşünsenize.

Bu merdivenli tuvalet adaptörün o kadar beğendim ki imalatçısını bulup siteye koydum. Tamamen Türkiye'de üretilen zımbırtı  6 yaşa dek kullanılıyor. Ben basamağında tek ayak üstnde birkaç saniye kalıp yaylandım, taşıyor :) Satın almak isterseniz buyrun link. http://www.tuniko.com/Moonstar-Merdivenli-Tuvalet-Adaptoru,PR-122802.html



4 yorum:

  1. Ben daha lazımlığa geçemedim ki...
    Çok geriyor beni bu bezden kurtulma süreci. Bir türlü girişemiyorum :(

    YanıtlaSil
  2. süper bir çalışma olmuş :) bu adaptörü ben de hep görüyordum çok kullanışlı olduğu anlaşılıyor gerçekten. bizim lazımlıktan klozete geçiş sancısız oldu, ikea basamağını ayaklarının altına koyup işlerini hallediyorlar :) anlatım süperdi, tunayı tebrik ederiz :))

    YanıtlaSil
  3. Pedagojik yaklaşımlarınızı tebrik ediyorumhülyanımcığım. Arca tuvalette kakasını klozete ters oturarak yapıyor düşme tehlikesine karşı:) bir de çıkan mahsulü görüyor. Tracey ablanın önerisiydi. Ben de lazımlık temizlemekten bıktım bu süper çözümmüş

    YanıtlaSil
  4. Hadi bakalım tecrübeli anne bana bir akıl ver şimdi o zaman:) Defne neredeyse 2-3 aydır kakasını söylüyor, yani önce kaka diye söylüyor, sonra bezine yapıyor. Daha küçük diye, hiç bir girişimde bulunmadık, benim de aklımda tam bu ürün vardı, hiç lazımlık olayına girmeden direk bununla mı başlasak diye. (imaginariumda vardı galiba, sende görünce daha mutlu oldum) Klozete karşı bir gıcığı yok gibi, lazımlık aşamasını atlayıp denesek hata mı etmiş olurum acaba?

    YanıtlaSil