20 Eylül 2013 Cuma

Yeni Annelere Mucize Çözümler(Kitap Hediyeli Post)

Hamileliğimin son haftalarını sürekli okuyarak geçiriyorum. Okumalarım genelde doğal doğumla ilgili ama araya bu şahane kitabı Yeni Annelere Mucize Çözümler'i de sıkıştırmayı başardım. Hayır dostum hayır, kapağında gebe pozum var diye şahane demiyorum. Gerçekten çok basit ve işe yarar ipuçları var kitapta.

Adından da anlaşılacağı gibi kitap kafası karışık yeni anneler için bir rehber niteliğinde. Kafada şimşek çaktıran tonla konu başlığı var ama ben kendi adıma en çok işime yarayanları özetleyeyim istedim:

Tracy bu kez bir yenidoğanın dilinden anlamanın tuyolarını veriyor. Tıpkı Bebek Bakım Sorunlarına Mucize Çözümler kitabında olduğu gibi bunda da bebeğinizle ilgili bir testi yanıtlıyorsunuz. Buna göre bebeğinizin melek, kitap,nazlı,hareketli ya da huysuz bebek olduğuna dair ipuçları ediniyorsunuz.
Tracy, bebeğinizi mizacına göre sakinleştirme metodlarını anlatıyor. 

Kitapta çok sayıda örnek vak'a, bebek ve aile var. Bu da yeni bebekli evdeki kaotik ortamın hem ne kadar evrensel bir olgu olduğunun göstergesi hem de "ahh aynı bizim hikayemiz" diyeceğiniz örnekleri okumanız olası.

Tracy bir kez daha rutinin onemini vurguluyor. Önceki kitaptaki E.A.S.Y rutinin tekrarlıyor.
E. Eat (Beslenme)
A. Activity (Aktivite zamanı)
S. Sleep (Uyku)
Y. Your Time (Sizin zamanınız)


Tracy, bu kez S.L.O.W diyerek yenidoğmuş bir bebeği, yabancı bir ülkeden gelen ziyaretçiye benzetip onun dilinin anlamaya yardım ediyor. Şaşkın ebeveynlerin, bebeklerinin ağlamalarını ayırt etmesinin ipuçlarını veriyor.
Bebeğiniz ne zaman huysuzlansa veya ağlasa sadece birkaç saniyenizi alacak şu basit stratejiyi deneyin.

S. Stop (Dur) Ağlamanın bebeğinizin dili olduğunu hatırlayın
L. Listen (Dinle) Bu ağlama ne anlama geliyor
O. Observe (Gözlemle) Bebeğiniz ne yapıyor? Başka  neler olup itiyor?
W. What's Up?(Ne olduğunu anla) Duyduğunuza ve gördüğünüze dayanarak değerlendirip cevap verin.

Stop kısmı çoğu yeni annenin yapmakta zorlandığı bir kısım. Hele hele "bebek her ağladığında emzirilir!" gibi bir bilgiyle eve yollanmışsa, bebek ağladığı anda hemen her annenin ilk yaptığı şey bebeği beslemeye çalışmaktır. Süt verimi ve artışı için ilk 1-2 ay bebek her talep ettiğinde emzirmek gerekiyor ama işte her ağlamanın memede son bulması bebeklere bir süre sonra bakın nasıl bir zara veriyor.

Tracy der ki bebekler farklı talepler için farklı beden dilelrine sahiptir. Sayfa 130-132 arası harika bir rehber bulacaksınız. Burda bebeğin beden dilinden çıkardığı seslere dek pek çok veri birleştirilip bebeğin olası sıkıntısı hakkında ipuçları veriliyor. Misal; dudakalrı büzülmüş, dilini yukarı kıvırıyor, gövdesini, başını yana çeviriyor, boynu geriye atıyor ve ağzı açıksa kuvvetle muhtemel açtır. Başka sorunlar için başka beden dili ipuçları da bulacaksınız.

Tracy bebeklerin ağlama tonlarının ve şekillerinin de farklı talepler için şekillendiğini söylüyor. Yani Açlık ağlamasının tonu ve şekliyle "yoruldum, artık beni uyutun" ağlamasının tınısı birbirinden farklı. 138-142. sayfalar arasında da bu konuda çok güzel ipuçları var.

Peki biz bebeğin niye ağladığını anlamaya çalışmadan uykusu gelince de, acıkınca da, kendini güvende hissetmek isteyince de meme verirsek ne oluyor dersiniz? Bebek bir süre sonra farklı tonlarda ağlamayı bırakıyor. "Nasıl olsa acıksam da ağzıma meme tıkacaklar, uykum gelse de meme tıkacaklar, endişe etsem de aşırı uyarılsam da..." diye düşünüyor olsa gerek yavrucaklar. İlginç değil mi? Bebek bir süre sonra kendi dilini kullanmayı bırakıyor ve kendisine hangi teselli/uyku aracı öğretilirse onu güvenlik nesnesi olarak belliyor.
Bu yüzden bebeği ağladığı anda kucağa almak yerine birkaç saniye durup dinlemek, bebeğin dilini anlamak için çok önemli.

Aynı şey yalancı meme yani emzik için de geçerli. Bebeğiniz emzik veriyorsanız her ağlamasını emzikle susturmaya çalışmayın. Ağlaması erkenden kesilen bebek, henüz derdini tam anlatamamıştır.  Sonra 3-4 sene emzikten kurtulmaya çalışırsınız.

Kişisel görüşüm emziğin 6.aydan sonra sadece uyurken verilmesi. Tuna'da öyle yaptım ve 2 yaşında sorunsuzca bıraktık. Kızda da memeyi kavradıktan hemen sonra emzik vermeyi planlıyorum zira 0-1 yaşta uyku rutini oluşturmada emzik bence olmazsa olmaz.

Tracy, hangi bebeğe hangi marka/şekil emzik ve biberon verilebileceğini de anlatmış. Kabaca anlatmak gerekirse, kendi meme ucunuza en yakın olanı seçin :)

Kitapta faydalı pek çok bilgi var. Çoğunu zaten bildiğim için (2.çocuk farkı) sadece bana ilginç gelen kısımları aktardım. İlk bebeğini bekleyen anne adayları ya da yeni anne olan pek çok lohusa, eminim ki pek kıymetli şeyler bulacaktır. 

Kitabı Gün Yayıncılık imzasıyla tuniko.com'dan edinebilirsiniz. Bu posta 25 Eylül Çarşamba saat 17'ye dek yorum bırakan bir kişiye de hediye ediyorum. Şart-şurt yok, yorum yeterli :)


26 yorum:

  1. yorum bırakıyorum ama şansıma bana çıakrsa benim adıma bir hamile anneye gönder diye;))

    YanıtlaSil
  2. kendime değil ama çevremdeki hamile dostlarıma vermek için katılmak istiyorum :)

    YanıtlaSil
  3. 6 aylik acemi hamileye cikar mi acaba bu sans :) cikmaza da bi kosu almali !

    YanıtlaSil
  4. kendim hamile olarak yazayım bari :)

    YanıtlaSil
  5. 18 Aylık bir anneyim kitap benim olsun isterim :)

    YanıtlaSil
  6. 7 aylık bir Ayşem var.bunu mu yoksa bebek Sorunlarina Mucize Çözümleri mi almaliyim bilemedim. Sanirim sen ikisini de okumussun. Sence hangisi ya da ikisi de mi?

    YanıtlaSil
  7. 7 aylık bir Ayşem var.bunu mu yoksa bebek Sorunlarina Mucize Çözümleri mi almaliyim bilemedim. Sanirim sen ikisini de okumussun. Sence hangisi ya da ikisi de mi?

    YanıtlaSil
  8. aa şart şurt yok demek :P facede paylaşayım da rakipler çoğalsın.

    YanıtlaSil
  9. hulyacigim yeni dogan bebeklerin dilini anlamak icin su video super: burada kisaca 5 ana sesten bahsediyorlar ve hepsinin anlami ayni, her dilde bebekler ayni sesi cikariyor aglarken , acsa, gazi varsa, uykusu varsa vs.
    http://www.youtube.com/watch?v=nWQ51099C24

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bahar bu kadına bayıldım. yeni postumun konusu oldu hatta:) cok sağol

      Sil
  10. Kapaktaki pozların şahane ama şimdi kendimize haksızlık etmeyelim demek için geldim, benim kitabım var ve hatta başucumda, çekiliş hakkım kalsın şekerim:))

    YanıtlaSil
  11. olsun benim olsun ;)

    Olmasa bile İda ile güzel günlerin olsun ;)

    YanıtlaSil
  12. böyle bi kitaba hayır diyemem :)

    YanıtlaSil
  13. 4 aya kalmaz teyze oluyorum, kardeşime hediye ederim. Seneye de darısı başıma inşallah! :)

    YanıtlaSil
  14. Kısmet, ben de şansımı denemek istiyorum.

    YanıtlaSil
  15. şart şurt yok, kitap var dedin geldik :D

    YanıtlaSil
  16. Böyle kitap bende isterim :)

    YanıtlaSil
  17. 7 aylık ve hala koliği geçmemiş bir bebeğe sahip olan acemi anne olarak inşallah şansım yaver gider ve kitap benim olur :))

    YanıtlaSil
  18. Bende sizi yeni takip etmeye başlayan 22 haftalık bir gebe ve kitapsever olarak yorum bırakmak istedim hemde belki bana çıkar. Ayrıca benim günlüğümü de takip etmenizi isterim ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hellloo. random.org çekilişi sonucu 23.yorumcu olarak siz kazandınız. adres ve telefon bilgilerinizi hulya@tuniko.com'a bekliyorum.
      şansınız daim olsun

      Sil
  19. 35 gunluk acemi anneyim. uykusuzum :( kitabi merak ediyorum.

    YanıtlaSil