1 Ekim 2013 Salı

"Bu bebek neden ağlıyor?"

Önceki postuma gelen yorumlardan biri sayesinde ilginç duyusal yetenekleri olan bir kadından haberdar oldum: Priscilla Dunstan.
Oprah Show'a çıkınca popülaritesi daha da artan bu kadın bebeklerin ağlamasını ne anlama geldiğini çözmüş.
Çocukluğundan beri seslere karşı duyarlılığı, farklı bir işitsel yeteneği ve ses hafızazı olan Priscilla; anne olduktan sonra bu yeteneğini bebek ağlamalarını anlamaya yönlendirmiş.

Priscilla'ya göre bebekler - hangi kültürden oldukları farketmeden - 5 şekilde ağlıyor. Yani Çinli bebek de Türk bebek de Yunanlı bebek de aynı talep için aynı (ya da benzer) sesi çıkarıyor.




Video biraz uzunca ve başında uzun uzun Oprah-Priscilla geyikleri var. Asıl olay 4:35te başlıyor.

"Neh" (Açlık) : Bunu birçok bebede bizzat duydum. Daha çok anNNEEEE der gibi ağlarlar. Meğer açlıktanmış. (5:28de örnekleri var)

"Owh" (Uykum geldi): Bu ses de esneme refleksine benzer bir ses. Esnerken de ooowww diye ağzımızı yuvarlak yaparak esneriz ya, işte bebekler de aynen böyle yapıyormuş. (6:02de örnekleri var)
Tecrübeyle sabittir ki bu owh sesini kaale alıp uyutmazsanız bebekler daha çok uyarılıp daha kuvvetli ağlamaya başlıyorlar ve bu minik owh sesi uvvaaa uvvaaaa tonunda çığırmaya doğru evrilebiliyor. Aman ilk owh sesini ıskalamayın.

"Heh" (Rahatsızım): Muhtemelen bezi dolu, ruzgardan ya da sıcaktan dolayı huzursuz. Onu da siz bulun canım, her şeyi Priscilla'dan beklemeyin. Ağlama tonu 6:50den itibaren var.

"Eair" (Barsaklarda gazım var, oy oy): Bunu zaten çoğu anne biliyordur. Ikınma şeklinde, genzin arkasından gelen, biraz acı dolu bir nida. 7:50den itibaren izleyebilirsiniz.

"Eh" (Midemde gaz var, geğirt beni): 8.40tan itibaren duyabileceğiniz gibi bu ses barsak gazı kadar sancılı ve acılı değil. Daha kısa, kesik kesik ve sanki geğirmeye çalışır gibi.

Tüm bu ağlama tonlarındaki farklılıklar 0-3 aylık periyoda ait. Farklı tonda ağlamalarına cevap verilmeyen bebeklerin bu reflekleri bir süre sonra kayboluyor. Yani bebek uykum var diye Owh şeklinde ağlarken siz "aha sıkıldı bu" diyip evde gezdirmeye başlıyorsanız 3.aydan sonra bebek artık owh sesini çıkarmamaya başlıyor. Siz de sanıyorsunuz ki bebek evde dolaştırılmak istediği için ağlıyor.

Ya da daha fenası. Bebek yine uykum var diye owh owh diye ağlıyor. Anne emzirmeye çalışıyor kan ter içinde ama bebeğin asıl derdi açlık değil, uyku. Gene de meme gelmiş, ayıp olmasın diye emiyor da emiyor ama ao arada ağlıyor da çünkü velet geberiyor uykusuzluktan. O arada elti, görümce, komşu kadın o çıldırtıcı cümleyi savuruyor: "Doymadı bu, sen buna mama ver"
Hakkaten de mama verince bebek artık daha fazla dayanamaz ve biberon ağzındayken uyumaya başlar. O sesin sahibi gururla arkasına yaslanır, çocuk doktoru edasıyla "yaa bak ben sana söylemiştim, aç bu aç!" der. Ve olaylar olaylar.....

7 yorum:

  1. Bunu öğrenmek için 4 sene kadar geç kaldım sanırım:) Yeni anne adayları için güzel bir paylaşım olmuş, teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. Müthiş bir video ve müthiş paylaşım, çok teşekkürler Hülya, 2 sene önce nerdeymiş Priscilla abla, ben niye duymamışım. Ne çektim her ağlamada meme VERDİRİLMEKTEN!! Sayende 2.çocuğu düşünebilirim?!?!?!?!?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahah aman diyim bana (ya da priscilla'ya) guvenip girişmeyin :) şaka bir yana ben de bayıldım. hele sondaki anne ve bebeklerle yaptığı demolar müthiş.

      Sil
  3. Bu yazını blogumda yayımlayabilir miyim?? Çok beğendim ve paylaşmak istiyorum eğer izin verirsen???

    "İşte tam da bu konu ile ilgili, internet ile iç içe annelerin çoğunun tanıdığı Tuniko.com alış-veriş sitesinin sahibesi, Hülya'nın Tunası blogunun yazarı Hülya Cinsçiçekçi, anne olmaya hazırlananların, yeni annelerin ve hatta bebek ile ilgilenecek herkesin sular seller gibi okuyup ezberlemesi gereken bir yazı hazırlamış; "Bu bebek neden ağlıyor?" yazının orjinali işte burada http://hulyanintunasi.blogspot.com/2013/10/bu-bebek-neden-aglyor.html" diye hazırladım ne dersin yayımlayabilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaynak gosterdiğiniz surece hiç sorun yok yayınlamanızda
      sevgiler

      Sil
    2. Teşekkür ederim, minik İda ve Tuna'ya sevgiler.
      http://aslivedefne.blogspot.com/2013/11/bebek-aglamalarnn-srr-cozuldu.html

      Sil