23 Ocak 2014 Perşembe

Emerken Ağlayan Bebek-Huysuz Bebek



Her ne kadar sizin içinizden de çıksa yeni doğmuş bebek, o aile için bir yabancıdır ve tarafların birbirini tanımak için zamana ihtiyaçları vardır.
İda şekil şemal açısından ve çoğu huy olarak Tuna'ya çok benzese de bazı "kızsal" özelliklere sahip. Biraz daha nazlı, daha iştahsız, daha kibar bir bebek olması ilk 2,5 ayda gözlemlediklerim.

3.-4..haftadan sonra İda hanım, memede huysuzlanmaya başladı. Karnı aç, meme dibinde ama ağlamaktan ememiyor. İki fırt emip kendini geri atıp katıla katıla ağlamaya başlıyor. Ağlamak bebekler için çok yorucu ve kalori harcatan bir eylem oldugundan ağlaması uzadıkça ve o arada doyamadıkça daha da huysuzlanıyordu. Benzer sorun yaşayan çok anne olduğunu farkedip kendimce bulduğum nedenleri ve çözümleri paylaşayım istedim:
- Mide gazı: Sütle birlikte gaz da yutunca çok huzursuz oluyor. Hemen dik konuma getirip omzumda aşağı yukarı hoplatıp ağızdan gaz çıkarttırıp rahatlatıp emzirmeye devam ettim.
- Barsak gazı: Sırt üstü yere yatırıp bacaklarını tıplayıp saat yonunde sertçe çevirince alttan pırt pırt gaz çıkarıyordu. Şimdi daha rahat gaz çıkardığından artık yapmıyorum bunu. Bir de bizde sıcak su torbası çok işe yaradı. Sıcak su torbasını vucuda sabitlemek zor oldugundan bir süre sonra kiraz çekirdeği yastığı aldım. Mikrodalgada ya da fırında biraz ısıtıp karnına koyuyorsunuz.
- Kaka: Bu en zoru çünkü kakası varken cidden çok ağlıyor ve kakayı yapmadan emmiyor. Ya da emerken kıvranıp duruyor. Şekilden şekle sokup kakayı bekliyorum bu durumda. Eğer sonrasında ememeyecek kadar yorgunsa süt sağıp biberonla vermeye çalışıyorum. Biberondan anne sütü almayı pek sevmiyor ama en azından karnı biraz tok uykuya geçmesini sağlıyorum ki zırt diye 5 dk sonra uyanmasın.
- Uyku: İşte en çok buna ağlıyor. Uykusu gelince öyle bir çığlık atıyor ki birkaç kez bir yerine bir şey oldu sanıp korktum. Emzikle ve sadece yüzükoyun uyuyor. Şu oyuncağı aldım. İçinden sesler çıkıyor. Yağmur sesini açıp yatağa yüzükoyun bırakınca -bir derdi yoksa-kendi kendine dalıyor. Bazen çok fazla uyarılmış ve ağlamışsa sakinleşip dalamıyor. O zaman da kucağımda uyutuyorum, bazen bırakıyorum yatağa. Bazen slingde saatlerce uyutuyorum. Tamamen o anki talebine bağlı ama kesinlikle zorlamıyorum ya da ağlatmıyorum. Sürekli kucaklanınca kucağa alışmıyor mu? Ya da hep mi kucakta uyumak istiyor? diye sorduğunuzu duyuyor gibiyim. Aksine, sanırım tüm gün güvenle sarılıp sarmalandığı için 2.aydan sonra gece 7-8 saat kesintisiz uyumaya başladı.

Bir de ten teması gibi bir çözümüm var. İda "ver memeyi ağzına, emsin" türünden bir bebe değil. Muhakkak öncesinde ten teması istiyor. Geçen hafta 3 günlüğüne İstanbul'da Anne-Bebek Fuarı'ndaydım. Kız tüm gün slingdeydi ve arada emzirme odasında emzirmeye çalıştım. Hakkaten çalıştım ama... Hatun direkt olarak emzirmeye kalkınca emmek istemiyor. Biraz kucağımda kalacak, sırtı okşanacak, mümkünse anne sadece emzirme atletiyle kalacak, yanağı göğsüme değecek, koklayacak, elleyecek, mayışacak ondan sonra kendi talep edecek memeyi. Öbür türlüsü fazla ruhsuz mu geliyor nedir, almıyor memeyi.

Tabi benim bunu farketmemle birlikte kızımın ağlamaları bıçak gibi kesildi. İlk zamanlar ağlayınca evde kim varsa İda'yı alıp gezdirip tekrar bana getiriyordu. Büyük hataymış. Şimdi ağlayınca önce göğsümde emzikle sakinleştirip pış pışlıyorum. Hafif dalar gibi oluyor bu arada. Sonra gözü kapalı şekilde emziği fırlatıp meme aranmaya başlıyor.Eğer ağladı diye hemen biri kucaklıyorsa o sinyalleri gözden kaçırıyorum. İşte bunlar hep 2.çocuk tecrübesi amma ve lakin bir vicdan azabı sebebi. Keşke Tuna'yı büyütürken bunları bileydim de daha çok sevebileydim onu da...

Demem o ki "bebem çok huysuz" ile "bebem bir lokum" arasında sadece birkaç adım var.
İş gereği çok anneyle konuştuğumdan sıklıkla duyduğum bir cümle olan "bebeğim çok huysuz" diyen annelerin ağzına terlikle vurmak istiyorum. Fuarda bizzat kendi gözlerimle "bebeğim çok huysuz" diyen sinameki gibi anneler gördüm. Asıl kendileri çok huysuzdu ve bebekleriyle aralarında en ufak bir iletişim yoktu. O çocukların huysuzluğu bir iletişim yolu olarak gördükleri aşikardı. Fuarda gördüğüm son derece "normal" anne profillerine şaşakaldım. Bebeğine formul mama verirken bile pusetten çıkarmayan annenin, bence "bebeğim çok huysuız" demeye hakkı yok. Altı üstü sıcak suyla tozu karıştırıp veriyorsan, onu bari kucağında ver.

Emzirmek işte bu yüzden çok kıymetli ve ilk aylarda elzem. Mamayla da sağlıklı çocuk büyüyor ama lohusa-bebek iletişimini sağlamak için cidden uğraşmak gerek.

Memede ağlayan bebekle emzirmek gerçekten zor, farkındayım. Hele dışarda emzirmek cidden eziyet. Bebeği sakinleştirmek için tek meme açıkta turlamak gerekiyor bazen. Kan ter içinde kalıyorsunuz.. Bu iş bu kadar zorken etraftan "mama ver bak bebeğin memende ağlıyor, seni emmek istemiyor" diyen birilerinin olması daha da zorlaştırıyor.
Kucağa alıştırma diyenlere kulaklarınızı tıkayın..
Size yardım edenlerin bebek bakımını fazla üstlenmesine izin vermeyin. Ev işlerini onlar organize etsin, siz bebeğinizle bol bol vakit geçirin. Birbirinizi tanımaya çalışın. En önemlisi lütfen ama lütfen bebeğinizi suçlamayın.
Eee nasıl derler, sütünüzle kalın :)

Son not: Memede ağlayan bebekler ve olası sebepler-çözümlerle ilgili bu yazı da ilginizi çekebilir.
http://kellymom.com/bf/concerns/child/fussy-while-nursing/

10 yorum:

  1. evet yaaa aynen benim ilk oğlumda yaşadıklarımı anlatmışsınız, ee tabi insan ilk annelik deneyimi ile ne yapacağını şaşırıp daha da panikliyor, bende şimdi 2. kez hamileyim ve bu sefer hem deneyimli olduğum için hemde yazdıklarınızı okuyup kendimce çözümler ürettiğim için daha başarılı olacağım umarım :) Bu arada İda kız da pek prensipliymiş canım, meme emmek için resmen Türkan Şoray kuralları var baksanıza :)

    YanıtlaSil
  2. Aklima gelen olabilen sebepler : laktoz intoleransi, reflü, fazla güçlü süt fiskirma refleksi, kisa ya da gergin dil baği... kolay gelsin öptüm

    YanıtlaSil
  3. Peki iki cocukla emzirme nasil oluyor. Benim 2 yasindaki baldan tatli oglum kresden gelince hakli olarak benimle vakit gecirmek istiyor. Pompa ile sagamiyorum yara yapiyor. Bu yuzden ikisi de evdeyken stresden sutum giditor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pompanız ne marak bilmiyorum ama yara yapıyorsa muhtemelen avent değildir. benim meme uclarım da cok hassas ve aventle hiç acıtmadan sağım yapabiliyorum

      Sil
  4. HUlyacim harikasin. Bir de Bezsiz Bebek akimi var ya, demissin ya kakasi varsa da memede agliyor, bu aslinda bir kaka sinyali olup, bezini cikartip musluga bebeyi tuvalete tutar gibi bacaklari karnina dogru cekerek tuttugunda alti da acik bulup kakayi saliveriyorlarmis. Denenebilir neden olmasin. Hem kakali bezden de kurtulursun, bu sekilde tuvalete de tutmak mumkun.

    YanıtlaSil
  5. iletisim konusundaki yorumlara ben de katiliyorum, bazen ben de goruyorum pusette aglayan bebek, anne hizli hizli salliyor mesela bebegi agzina biberon dayiyor falan ve huysuz diyor, ama sanki bebegin istedigi ten temasi, anne kokusu, meme sakinligi, ama nasil anlatacaksin...

    YanıtlaSil
  6. Ben de bizim bebeğimizden edindiğim tecrübeyi paylaşmak isterim. Aynı şekilde bizim bebeğimizde memede ağlıyordu ve biz çözümü ağlamaya başladığında kurutma makinesini çalıştırmakta bulduk. Sanırım bir sebepten bebek memede stres olabiliyor. Mesele bebeğin rahatlamasını sağlamak.

    YanıtlaSil
  7. Biz emerken ağlama problemimizin çözümünü ağladığında saç kurutma makinesini çalıştırmakta bulduk. Bebek bir şekilde stres oluyor sanırım, mesele bebeği sakinleştirmek sanırım.

    YanıtlaSil
  8. Mrb bnmde bebegim huzusuz..su an 4 aylik. Ilk baslarda gaz sikayetinden ikir mikir yapiyodu surekli...ama dogdugu dan beri kusmamiz var..hem ozlu hem sulu bir ara cok iyiydi.. duzenlinuyku ve emme vardi..ama son 1 aydir aralikli sikintilarimiz var huysuzluk aglama emme istegimiz gunduzleri yok.uykuda emmiyor.. gunduzleri uykumuz 20 dk oda zorla uyutupda.. cok salyamiz var elimiz surekli agzimizda 2 kere agzinda inci tanesi gibi beyaz sert bisi cikti.su a n 2.cisi agzinda .. acbahuysuzlugun sebebi bu mu.. inci tanesinin sebebi ne nasil gecicek.. emmeyi birakmamasi icin caba sarf ediyirum... cok yoruldum.. bende agliyorum onla cok uzuluyorum... ailem bu cocukk ac diyor ac olsa boyu nasi uzasin kakasiini cisini nasi yapsin... kilo artisimiz az az ama boyu ve kafa capi normalden fazla..yardim edin lutfen bana.. ne yapicam. Ben..dis mi cikartiyor.. ac mi..

    YanıtlaSil
  9. Merhaba 4 aylik kizim emmeyi reddediyor.. dis cikartiyor olabilir moralim cok bozuk bu cocuk ac diyip duruolar.. sutum var ama ama sadece uykudayken emiyor inatla mama vermiyorm.. ama direncim kalmadi.. beni mi istemiyoylr anlamiyoirum.. kilo artisi az.. ama boyu normalden fazla. Doktor ek gida dedi.. ama 6 ay anne sutu vermek istorum..sutum var.. haftanin 5 gunu huysuzsa 1 uyanikken emiyor.. napicam yardim lutfen

    YanıtlaSil